در مدارس زلزله‌زده چه می‌گذرد / تصاویر

فارس: حدود دو هفته از زلزله در آذربایجان شرقی می‌گذرد و این روزها در مدارس زلزله‌زده خبرهای بسیاری است.

۲۱ مرداد ماه امسال، شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس از توابع آذربایجان شرقی شاهد دو زلزله با ریشتر بالا بودند و از آن روز تا به امروز بیش از یک‌هزار بار پس‌لرزه‌هایی با درجات مختلف، این شهرها و روستاها را لرزانده است.
 
بیش از ۷۰۰ مدرسه نیز در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی قرار دارند؛ با توجه به اینکه تا ابتدای مهر و آغاز سال تحصیلی تنها یک ماه باقی مانده است، گروه خبرنگاران آموزش و پرورش خبرگزاری‌های مختلف به همراه رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور عازم مناطق زلزله‌زده شدند تا وضعیت این مدارس را ارزیابی کنند.
 
مدارس مقاوم‌سازی شده و بازسازی شده در شهرها و روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی به پایگاهی برای انبار مایحتاج مردم تبدیل شده است.
 
حتی برخی از مردم شهرستان‌های مختلف نیز که به صورت خودجوش برای کمک به مردم آذربایجان شرقی شتافته‌اند از مدارس برای ستاد کمک‌های مردمی خود استفاده می‌کنند.
 
برخی روستاها نیز کاملاً تخریب شده‌اند اما مدارس سالم مانده‌اند و مردم روستا از فضای مدرسه استفاده می‌کنند.
 
برخی مدارس به پایگاه‌هایی برای اسکان مردم تبدیل شده‌اند و اکنون آموزش و پرورش امیدوار است که تا یک ماه آینده، شرایط بگونه‌ای باشد که بتواند مدارس را ورود دانش‌آموزان آماده کند.
 
بعضی از مدارس به بیمارستان صحرایی و مراکز درمانی برای مردم زلزله‌زده تبدیل شده‌اند.
 
البته در این میان برخی مدارس نیز آسیب‌هایی را دیده‌اند، مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور می‌گوید: ۴۰ درصد مدارس زلزله زده بین ۲ تا ۱۰ درصد آسیب دیده‌اند.
 
دانش‌آموزان مناطق زلزله زده امیدوارند؛ می‌دانند خانه‌هایشان خراب شده است اما مدارس آنها مقاوم ایستاده‌ است و آنها در مسیر علم می‌کوشند و تلاش می‌کنند تا روستایشان دوباره آباد شود، مثل گذشته.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.