در مذاکرات دیپلماتیک ایران و سوریه در تهران و دمشق چه گذشت؟

به گزارش خبرآنلاین، «وزیر مشاور در آشتی ملی سوریه» از این کشور مهمان اجلاس تهران است که عصر امروز دو دیدار دیپلماتیک با وزیر امورخارجه ایران و دبیر شورای عالی امنیت ملی داشت. روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، مشکلات سوریه و راه‌های رسیدن به ثبات پایدار موضوعات مذاکرات دیپلماتیک طرفین در این دیدارها بود.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه در این دیدار با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل مسائل و مشکلات منطقه بر مواضع کشورمان در بازگشت ثبات به سوریه از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کرد.

صالحی با یادآوری طرح شش ماده‌ای کوفی عنان و اصول بیانیه نشست تهران در موضوع سوریه و با بیان این نکته که مشکل این کشور تنها از طریق گفت‌وگو قابل حل است، ضرورت توقف خشونت‌ها، شکل گیری مکانیسم پاسخ به مطالبات مردم، ایجاد فرآیند گفت‌وگوی بین نظام و احزاب و جریان‌های سیاسی، کمک به فرآیند مشارکت سیاسی همه گروه‌ها و احزاب، کمک به گفت‌وگوی ملی برای رسیدن به آشتی ملی را راه‌های رسیدن به ثبات و آرامشی پایدار در سوریه خواند و مجددا بر آمادگی کشورمان برای میزبانی از مخالفان دولت سوریه برای نیل به این مهم تأکید کرد.

علی حیدر، وزیر مشاور در امور آشتی ملی جمهوری عربی سوریه نیز در این دیدار با تشکر از مواضع و مساعدت‌های کشورمان برای بازگشت آرامش پایدار به سوریه و تأیید نقطه نظرات صالحی از اراده مثبت و سازنده جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ارتباط با مخالفان و هرگونه کمک کشورمان در زمینه فراهم کردن زمینه‌های گفت‌وگوی ملی تقدیر و استقبال کرد. او با بیان این که همه مسائل سوریه از طریق مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو و مشارکت در روند سیاسی قابل حل است، اظهار کرد: طرح‌های سیاسی پیشنهاد شده برای حل مشکل سوریه باید دربرگیرنده توقف کامل خشونت‌ها، رد هرگونه مداخله خارجی و ارسال سلاح و اعزام نیروی خارجی به داخل سوریه باشد.

همچنین سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار جداگانه​ای با این نماینده دولت سوریه، با اشاره به لزوم توجه به رهیافت و راه حل سیاسی برای حل مساله سوریه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر گفت‌وگوی ملی و راه حل سوری برای مسأله سوریه اصرار داشته و پروژه آشتی ملی را چشم‌انداز حل و فصل چالش‌های موجود می‌داند. وی با تاکید بر لزوم پایان یافتن خشونت‌ها و جمع‌آوری سلاح و خودداری کشورها از حمایت از عناصر مسلح، استفاده از ابتکارات جدید و مشارکت طیف‌های مختلف مردم در گفت‌وگوهای ملی سوریه را ضروری دانست.

وزیر آشتی ملی سوریه نیز با بیان این که مناسبات جمهوری اسلامی ایران و سوریه عمیق و بی‌نظیر است تصریح کرد همه مردم سوریه از طوایف مختلف خواهان تعیین سرنوشت خود در چارچوب راهکارهای دموکراتیک و بدون دخالت خارجی هستند و بدین منظور سوریه آماده هرگونه گفت‌وگو با تاکید بر حفظ استقلال و کنار گذاشتن خشونت‌هاست.

گفتنی است صبح امروز نیز فاروق الشرع معاون رئیس جمهور سوریه با علاء​الدین بروجردی رئیس کمیسیون سیاست خارجی ایران، در دمشق دیدار کردند. دیداری که عملا شایعه جدا شدن این مقام سوری از حکومت سوریه و پیوستنش به جبهه مخالفان را تکذیب کرد. از محتوای این مذاکرات تا کنون خبری مخابره نشده است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.