در مقابل رفتار مقابله جویانه کودکان چکار کنیم؟

۲۴ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

در کودکان یک حس قوی استقلال طلبی و عدم وابستگی وجود دارد که این حس در بسیاری از موارد تاثیرات مثبتی دارد که ممکن است قاطعیت را در فرد افزایش دهد.

به گزارش تفسیری خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛ از مهم ترین خصوصیات کودکانی که رفتارهای مقابله جویانه دارند این است که در برابر بسیاری از کارها مانند لباس پوشیدن، حمام رفتن و… مقاومت می کنند.این کودکان راجع iبه هر موضوعی بحث می کنند و در برابر والدین پرخاشگری دارند و یا iبهانه می گیرند.

رفتارهای مقابله ای در کوکان می تواند علل متفاوتی داشته باشد، برخی کودکان iبه لحاظ ذاتی و ژنتیکی رفتارهای مقابله جویانه ای دارند اما در برخی موارد، والدین با هم تعامل سازنده ای ندارند و کودک از نظر تربیتی با روش های ناصحیح تربیت می شود و در برخی موارد نیز کودکان این رفتارها را از جامعه یاد می گیرند.

 کودکان برای کنار آمدن با دیگران iبه قوانین ساده و روشن نیازمندند. نباید از کودکان بخواهیم هر آنچه می‌گوییم انجام دهند. کودکان در سنین پیش‌دبستانی دوست دارند خودشان تصمیم بگیرندو درکارهای مربوط iبه خود مستقل باشند.

والدین در برابر رفتارهای مقابله ای کودک باید پیش از تنبیه، برای دوری از انجام رفتارهای مقابله ای چندین بار تشویق شوند و سپس از عدم پاسخ صحیح از طرف کودک، تنبیه را جایگزین کنند.
تنبیه در این زمینه باید نه iبه صورت تهدیدهای غیرعملی بلکه iبه صورت تهدیدی باشد که امکان عملی شدن آنها وجود داشته باشد.

نکته: والدین نباید پیام های نابجا و برچسب های نامناسب iبه کودکانشان بزنند و یا با دیگر کودکان، او را مقایسه کنند. چون در این صورت احساس گناه در کودک شکل می گیرد و زمینه رفتارهای مقابله ای را در کودک ایجاد می کند./ع۲
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.