در پسا کرونا اقتصادها آباد خواهد شد/ تلاش می‌کنیم اشتغال‌ برگردد

سخنگوی دولت با بیان اینکه بخش کفش و پوشاک، لوازم خانگی و قطعات خودرو اقلام درشت قاچاق کشور را تشکیل می‌دهد، گفت: قاچاق کفش و پوشاک یک میلیون شغل را از ایرانی‌ها گرفته است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، علی ربیعی طی سخنانی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تبریک روز جهانی ارتباطات به جامعه ارتباطات و اطلاع رسانی کشور، گفت: امیدوارم به برکت شب‌های قدر و تلاش‌های اعضای این جامعه تا امروز و تداوم آن در آینده، بتوانیم جامعه‌ای فعال تر و پویاتر در مقابله با همه مشکلات، به ویژه در مسیر مبارزه با کرونا و مقاومت در برابر تحریم، داشته باشیم تا به بهبود زندگی مردم کمک کند.

 وی افزود: در اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز فعال بودم و دو نظر در این زمینه وجود داشت، یکی اساساً مخالف تشکیل این گونه ستادها در ساختار دولت هستند اما یک نظر قوی تر وجود دارد که ما با توجه به ساختار اقتصادی و جغرافیایی و مرزهای کشور نیازمند به چنین ستادی هستیم. قطعا لایه‌هایی در این ستاد است که دیده نمی شود، ارتباط مستقیم با توسعه و برنامه‌های آن دارد.

ربیعی با اشاره به ارتباط فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با برنامه های توسعه کشور تصریح کرد: فعالیت این ستاد با حفظ اشتغال و فقرزدایی و تولید در کشور نیز ارتباط مستقیم دارد.  

سخنگوی دولت با اشاره به دوبخش قاچاق ورودی و خروجی کالا از کشور گفت: بیشترین قاچاق ورودی به کشور در بخش کفش و پوشاک، لوزام آرایش و لوازم خانگی و قطعات خودرو است که اقلام درشت قاچاق را تشکیل می‌دهد و تنها در دو بخش کفش و پوشاک ظرفیت یک میلیون شغل را از ایرانی‌ها گرفته است.

ربیعی گفت: وقتی درباره اقدامات جامعه اطلاعاتی و ارتباطی در دوران کرونا سخن می گوییم، نمی‌توانیم نسبت جامعه اطلاعاتی و ارتباطی با کرونا را مورد بحث قرار ندهیم. ما نیاز به یک پویش نظری در ارتباط با وظایف جامعه اطلاعاتی وارتباطی با کرونا داریم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: همه ما در دهه‌های اخیر واقف هستیم که جهان ارتباطات مسائل مختلفی داشته است و امروز پرسش‌های زیادی درباره آثار جدید و تحولات آینده فرآیندهای ارتباطی در پیش روی ماست. شاید اگر یک روز درباره جهانی شدن و جهانی سازی نزاع بود، هر چه بود آثار آن آثار واقعی بود.

وی با بیان اینکه امروز با بیماری‌های جهانی شده روبه رو هستیم، اظهار کرد: بیماری‌هایی که قطعاً بر فرآیندهای ارتباطات، زمینی، هوایی و دریایی و ارتباطات انسانی استوار شد و ارتباطات دیجیتال هم به سرعت آثار و اپیدمی روانی خود را به جای داشته است به طوری که یک درگیری فیزیکی داشتیم یک درگیری روانی انسان‌ها.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌ جمهور گفت: دوران کرونا ما را به فهم جدیدتر و تأمل عمیق‌تر واداشته است. ما در بعد ارتباطات با نوعی شوک مواجه شدیم که با هیچ هراس رسانه‌ای و زیستی با قبل خودش قابل مقایسه نیست.

وی تاکید کرد: بار روانی اشباع بیش از حد نوعی از اخبار و اطلاعات از آثار اقتصادی کرونا امروز ویران‌گر عمل می‌کند در برخی موارد ویرانگر هم عمل کرده است.

ربیعی با بیان اینکه جامعه ما امروز با سردرگمی و فشارهای روانی بسیاری روبرو است، گفت: همه ما در اخبار می‌بینیم که مردم آمریکا، بریتانیایی‌ها و آلمانی‌ها در اعتراض به آنچه که قرنطینه بود، بیرون ریختند. ما این اخبار را بسیار سرسری نگاه کردیم. من فکر می‌کنم این یک اعتراض به شرایط روحی و روانی کرونا است و نشان می‌دهد که تعادل‌های اجتماعی – روانی به هم ریخته است.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بیرون ریختن  مردم با اسلحه در آمریکا آن هم در جامعه‌ای که معنابخش‌های زندگی هم کمتر هست، نوعی اعتراض به آثار روانی پدیده کرونا است. ما حق نداریم صرف این اخبار را مطالعه کنیم و به نظرم نیاز به یک مطالعه عمیق تر داریم.

 

وی گفت: امروز هر کدام از ما به جامعه نگاه کنیم نوعی احساس بی‌اتکائی ممکن است اپیدمی شود. نیاز به حمایت اجتماعی و حمایت از هم را احساس می‌کنیم و این نیازها در حال رشد است.

 

ربیعی افزود:  قبلاً درباره حفاظت از جان توأمان در برابر تهدید سلامت و تهدید معیشت هم نوشتم و هم گفتم. امروز در روز جهانی ارتباطات از ضرورت حفاظت از تعادل‌های روانی و اجتماعی صحبت کنم و معتقد هستم مفهوم امنیت انسانی باید بازتعریف شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد:  اخبار جعلی نگران کننده ، مقایسه های ناامیدکننده از وضع مردم، بدشماری و پرشماری بدبختی، سرگشاده نویسی هایی که هیچ راه حلی در آن نیست و بر ناامیدی طبق ناامیدی می زند، این که هیچ کس به فکر شما نیست، هیچ کاری درست صورت نمی گیرد. آینده بیمناکی در انتظار ما است.

وی ادامه داد: متاسفانه در فضای مجازی و برخی نوشته‌ها و بیانیه‌ها  بدون توجه به تعادل‌های روحی و روانی که  در دوران کرونا خود به خود به وجود می آیند و اینکه جامعه چقدر به یک تعادل روانی نیاز دارد، این گونه از اطلاعات بسیار تولید شده است.

ربیعی گفت: باید به فضای روانی کشور با مطالعاتی که انجام می دهیم کمک کنیم. ما امروز درگیر اقتصاد و فقرناشی از کرونا هستیم. درگیر بحث اجتماعی و روانی کرونا را داریم که دهک پذیر نیست و کل جامعه امروز با آن درگیر است.

وی افزود: فرایند اطلاعات و ارتباطات امروز باید ما را به سمت جامعه خوشحال ببرد. اپیدمی ناامیدی و آدم های مبتلا به ناامنی فکری نباید در جامعه گسترش پیدا کند. امروز وظیفه ما در جامعه ارتباطاتی و اطلاعاتی است که با این وجهه از بیماری کرونا بتوانیم مقابله کنیم.

ربیعی تاکید کرد: باید همه ظرفیت‌های ارتباطاتی به کمک ترمیم اجتماعی در تولید محتوا بیاییم. باید از قاعده های سرزنش و منفی باقی پرهیز کنیم. با این بیانم نمی خواهم نقد را تخطئه کنم. این که سیاستگذار را راهنمایی کنیم که چگونه سیاستگذاری کند قطعا مورد نیاز جامعه ایران است.

سخنگوی دولت گفت: من اطلاعاتی که از روز ۳۰ بهمن در جامعه پخش شد را رصد کردم. از روز ۳۰ بهمن که ما موضوع شیوع کرونا را فهمیدیم و در پاستور حدود ساعت ۱۲ به ما گفتند که آزمایش ۲ نفر قمی قطعی است، به این نتیجه رسیدیم که احتمالا از ۱۵ بهمن کرونا در کشور جاری بوده است و ما در ۳۰ بهمن فهمیدیم.

ربیعی گفت: فردای ۳۰ بهمن یعنی یک اسفند عکس یک نفر در جلوی بیمارستان با یک آمبولانسی که در حالت قرنطینه نبود منتشر شد و از آنجا تخریب و مقایسه ها دائم به ذهن جامعه شروع شد. عکس‌ها و فیلم‌هایی بیرون آمد و ما قدرت تخریبگر آنها را متوجه نبودیم. به هم زدن تعادلهای روانی جامعه را متوجه نبودیم.

وی در پایان با بیان اینکه در پسا کرونا اقتصادها آباد خواهد شد، گفت: در پساکرونا تلاش خواهیم کرد که اشتغال‌ها برگردند. در پساکرونا باید بتوانیم زندگی کنیم. در پساکرونا باید بتوانیم به آغوش بکشیم. در پساکرونا نباید با ذهن‌ها و روان های آسیب خورده مثل تصادفی که لنگان لنگان باید حرکت کند نباید برخورد کنیم. این وظیفه جامعه اطلاعاتی و ارتباطاتی است که به سمت بازآفرینی روحیه جامعه حرکت کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.