در چه شرایطی با خواستگار موافقت شود

تاریخ نشر: چهارشنبه ۳ آبان   | مشاهده : ۴  | سایر خبرهای سرگرمی ارسال به دوستان
در چه شرایطی با خواستگار موافقت شود

در اسلام امر مقدس ازدواج سهل گرفته شده است تا هر کس به آسانی و سادگی بتواند ازدواج کرده و خانواده تشکیل دهد. اما متاسفانه در برخی از فرهنگ‌ها و جوامع مشکلات بسیاری پیش روی دختران و پسران قرار داده…

در اسلام امر مقدس ازدواج سهل گرفته شده است تا هر کس به آسانی و سادگی بتواند ازدواج کرده و خانواده تشکیل دهد. اما متاسفانه در برخی از فرهنگ‌ها و جوامع مشکلات بسیاری پیش روی دختران و پسران قرار داده می‌شود به گونه‌ای که ازدواج به معضلی بزرگ تبدیل می‌گردد.

(ایسنا) دین کامل و جامع اسلام و قرآن کریم به عنوان راهنمای سعادت بشر برای تسهیل امر ازدواج بسیاری از قوانین و آداب و رسومی را از میان برداشته است که به شکلی مانع در تشکیل خانواده می‌شود.

در این فرصت به گوشه‌ای از روایات و احادیث درباره شرایط خواستگار و خواستگاری، بهترین ازدواج و کمک به تسهیل امر ازدواج و… اشاره می‌کنیم.

پیامبر خدا(ص) می‌فرمایند:”هرگاه کسی به خواستگاری نزد شما آمد و دینداری و امانتداری او را پسندیدید، به او زن دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روی زمین تبهکاری و فساد بسیار پدید خواهد آمد۱″.

همچنین این حدیث در جلد ۷ کتاب تهذیب الأحکام، صفحه۳۹۶ از امام جواد(ع) به این مضمون نقل شده است:” هر که به خواستگاری دختر شما آید و به تقوا و تدین و امانتداری او مطمئن می‌باشید با او موافقت کنید وگرنه شما سبب فتنه و فساد بزرگی در روی زمین خواهید شد”.

حضرت امیر فرمودند: “از بهترین شفاعت‌ها، شفاعت بین دو نفر در امر ازدواج است تا این که خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند۲”

امام صادق (ع) فرمودند:”هر کس عزبی را زن دهد، خداوند در روز قیامت به او به دیده لطف بنگرد۳″.

امام کاظم (ع) فرمودند:” سه کس در روز قیامت، روزی که سایه و پناهی جز سایه خداوند نیست، در سایه و پناه خدا هستند از جمله کسی که برادر مسلمانش را زن دهد، کسی که به برادر مسلمانش خدمت کند، کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند۴″.

ر
سول مکرم اسلام در حدیثی دیگر این چنین می‌فرمایند:”(مراسم) ازدواج را آشکار برگزار کنید و خواستگاری را پنهان۵″.

پیشوای دوم شیعیان امام حسن علیه‏‌السلام در باره این‌که چرا باید به فرد با تقوا همسر داد، خطاب به مردی که با ایشان درباره ازدواج دختر خود مشورت کرد، فرمودند:” او را به مردی باتقوا شوهر ده؛ زیرا اگر دختر تو را دوست داشته باشد گرامیش می‏‌دارد و اگر دوستش نداشته باشد به وی ستم نمی‏‌کند۶″.

پیامبراکرم(ص) همچنین در ارتباط با بهترین ازدواج فرمودند: “بهترین ازدواج، آسان‏ترین آن است۷”.

گردآوری : گروه اینترنتی ممتازنیوز


سرگرمی
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.