در کشورهای پیشرفته، آگاهی نسبت به فشار خون بیشتر است

۲۶اردیبهشت،

در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰ درصد یا نیمی از مبتلایان نسبت به فشار خون آگاهی دارند.

یعقوب قدسیان، معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: براساس تحقیقات انجام شده در کشورهای پیشرفته حدود ۵۰ درصد یا نیمی از مبتلایان به این بیماری در جامعه از این عارضه خود آگاهی دارند و فقط نیمی از آن هایی که متوجه بیماری خود می باشند درصدد درمان آن بر می آیند و از این تعداد فقط نیمی به طور مطلوب درمان می شوند.

وی گفت: از این رو واقعیت آشکار و شناخته شده این بیماری بسیار کمتر از واقعیت حقیقی آن است و حالت پنهان و مخفی دارد، بنابراین این بیماری را به شکل (کوه یخی) تشبیه کرده اند. کوه یخ فقط قله آن روی آب است و بخش اعظم آن زیر آب پنهان بوده و قابل رویت نیست، سبب بی خبری اشخاص از این بیماری به ماهیت مرموز و پیچیده آن بر می گردد.

وی تصریح کرد: اغلب هر بیماری با علامتی که بیمار آن را درک و حس می کند همراه است اما پرفشاری خون بیشتر اوقات هیچ علامتی مثل درد و سرگیجه و … خصوصا وقتی که به تدریج و طولانی مدت باشد به وجود نمی آورد و از دید فرد محقق می ماند.

وی یادآور شد: به سبب مخفی ماندن این بیماری یکی از علل عمده نارسایی و سکته های قلبی و مغزی، کلیوی و کوری محسوب و منجر به مرگ و میر قابل توجهی نیز می گردد به همین جهت این بیماری “قاتل خاموش” است.

وی خاطر نشان کرد: فرد زمانی متوجه این بیماری می گردد که یکی از اندام های حیاتی وی دچار عارضه غیرقابل برگشت شده است با این توضیح اهمیت و خطرآفرینی این عارضه بیش از پیش روشن شده است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.