در کنار مردم صبور سیستان و بلوچستان هستیم/ به وعده‌های که به جهان دادیم پایبند بودیم

رئیس جمهور، استان سیستان و بلوچستان را استانی استراتژیک و پیشانی امنیتی کل ایران دانست و با تقدیر از وحدت ، همبستگی و امنیت ارزشمند حاکم بر این استان، به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان اطمینان داد که دولت همه توان و امکانات خود را برای بازسازی خسارات سیل زدگان بسیج خواهد کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، دیدار با مردم با غرور، با ایمان و مقاوم روستای مرزی کلانی را روحیه آفرین خواند و با اشاره به گزارش های وزیران در این جلسه اظهارداشت: افتخار می کنم که بعد از یک هفته مشکل برق و آب مناطق سیل زده حل شده است.

رئیس جمهور همچنین با دستور به وزیر نیرو برای تسریع در روند تکمیل دو سد استان ، خبر داد که ۱۴ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیده در مناطق سیلزده در این استان بازسازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه حضور در یک روستای مرزی در ۲۰ الی ۲۵ کیلومتری مرز در روستای کلانی برای من لذت بخش بود، اظهارداشت: مردم این استان مخصوصا آنهایی که در مناطق مرزی هستند انسان های باغرور ، با ایمان و مقاومی هستند که باوجود سیلاب و مشکلاتی که برای آنها پیش آمده بود ، خم به ابرو نیاوردند و آنچه ما از مردم شنیدیم ،خوبی و نیکویی بود و این جای قدردانی دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: نکته ای که ستاد مدیریت بحران و آقای نجار نوشته بودند که وقتی به روستاها کمک رسانی می کردند، روستاهایی که نیاز بالایی نداشتند ، چیزی از آنها نمی گرفتند و می گفتند ببرید در فلان روستا که آنها نیاز بیشتری دارند،  این بیانگر غیرت ، صمیمیت و برادری مردم استان است و واقعا جای قدردانی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم در سراسر دنیا با حوادث طبیعی مواجه می شوند،گفت:حوادثی مانند طوفان، سونامی، زلزله، سیل  و آتش سوزی در همه جای دنیا وجود دارد و حتی یک کشور پیشرفته هفته ها گرفتار آتش سوزی جنگل هاست ونمی تواند آنرا مهار کند با اینکه همه امکانات و پول در اختیار شان قرار دارد و یا در یک کشوری مثل آمریکا که دارای ثروت و امکانات زیادی هستند، وقتی طوفان می شود تا ماهها مردم مشکل برق دارند.

روحانی خاطرنشان کرد: افتخار می کنم به همه مسوولین جمهوری اسلامی ایران، از مردم بزرگوار این کشور تا نیروهای مسلح و خادمان دولت، بخاطراینکه ما بعد از گذشت یک هفته می گوییم مشکل برق در این استان حل شده و امروز روستایی نداریم که دارای قطع برق باشد.روستاهایی هم که مشکل آب داشتند اکثر آنها مشکلات شان رفع شده است و این به معنای کار و تلاش و زحمت پیگیر است.

رئیس جمهور اضافه کرد: اینکه در این حادثه به رغم مشکلات زیادی که داشت ، آسیب جانی نداشتیم برای مردم،دولت، نیروهای مسلح و هم برای نیروهای امدادی، هلال احمر، اورژانس، ستاد بحران، استانداری و فرمانداری، افتخار است . به هر حال در حادثه قبلی در سال ۸۶  در این استان،حدود ۱۵ نفر از عزیزان جان باختند که میزان بارندگی و سیلاب خیلی کمتر بود اما در این سیلاب بزرگ، از نظر جانی صدمه ای نداشتیم که جای شکرگزاری دارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: البته مردم از لحاظ زندگی ، محل مسکونی، کشاورزی ، راهها  و زیربناهای شان مشکلات فراوانی پیدا کردند و این مشکلات باید رفع شود و ان شاءالله رفع خواهیم کرد. حالا هر مقدار خسارتی که هست اینها مسائلی است که ما با آن مواجه هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه نوع خاک این منطقه وضعیت خاصی دارد و نفوذناپذیر است، اظهارداشت: تقریبا آب در خاک این منطقه خیلی دیر و کم نفوذ می کند. جنس خاک زمین آن به گونه‌ای است که در این گونه حوادث ریزش می کند و شکاف، رانش و خندق ایجاد می شود.

دکتر روحانی گفت: در این منطقه اقدامات باید بر مبنای ساختمان زمین انجام گیرد و بر این اساس برای آینده و راهها و پل هایی که ساخته می شود، برنامه ریزی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این حادثه خسارت های زیادی در زمینه راه و پل داشتیم که باید ترمیم شود و ان شاء الله اینها را انجام خواهیم داد و دنبال می کنیم، اظهارداشت: از وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر وزرایی که مسوولیت دارند، می خواهم که مسایل و مشکلات بوجود آمده را با جدیت مورد رسیدگی قرار دهند.

دکتر روحانی گفت: به مردم عزیز استان اطمینان و اعتماد می دهم که همه توان و امکانات خود را برای بازسازی این حادثه ای که برای مردم مشکل آفریده، به کار بگیرند.

رئیس جمهور با ابراز خوشحالی از وجود وحدت و همدلی در استان، اظهارداشت: از اینکه در این استان اتحاد حاکم است و شیعیان و اهل سنت عزیز همه در کنار هم هستند، مسوولین محترم، نماینده ولی فقیه، علمای بزرگ اهل سنت و مولوی عبدالحمید، همه در کنار هم قرار گرفتند، باعث خوشحالی است. وجود اتحاد، همبستگی، وحدت و امنیت در این استان به خاطر این است که همه مردم در کنار هم قرار گرفتند و این بسیار ارزشمند است.

روحانی گفت: از همه نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی که همه امکانات خود را پای کار آوردند، صمیمانه تشکر می کنم. این روزها مردم، ایثار و فداکاری آنها را به خوبی دیدند. تا زمانی که مردم در رفاه و شرایط عادی قرار بگیرند، اقدامات خود را ادامه می دهند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه این استان جایگاه بسیار مهمی از لحاظ استراتژیک دارد، خاطرنشان کرد: این استان پیشان امنیتی کلِ ایران است، اینجا جایی است که کشورمان را به اقیانوس متصل می کند، و جایگاهی است که از طریق آن می توانیم اتصال شمال و جنوب را بوجود بیاوریم.

روحانی با بیان اینکه از آغاز دولت یازدهم تلاش فراوانی برای توسعه بندر چابهار انجام گرفته است، گفت: ظرفیت این بندر یک بار تا ۸٫۶ میلیون توسعه پیدا کرد و برای افتتاح آمدیم و دو مرتبه بعد از آن توسعه بسیار خوبی بوجود آمده و این روند ادامه دارد و ۲٫۵ میلیون به ظرفیت آن اضافه شده است و امروز در حدود ۱۱ میلیون امکانات بندری دارد و باید افزوده شود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: بندر چابهار، بندر بسیار مهمی است و در آینده یکی از بنادر بسیار عظیم کشور خواهد بود و می تواند بخش بزرگی از حمل و نقل کالاها از این بندر برای ایران، افغانستان، هندوستان و هم برای کشورهای شمالی، آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه و حتی اروپا انجام گیرد. این یک اقدام بزرگی بود که این دولت آن را ادامه داد و تا پایان دولت دوازدهم هم آنرا ادامه می دهیم.

روحانی گازرسانی را یکی دیگر از اقدامات مهم دولت برای این استان دانست و گفت: این استان از گاز محروم بود و اینکه مشعل گاز در زاهدان روشن شد، بسیار خوشحال کننده بود و واقعا این اقدام بسیار بزرگی بود که در دولت یازدهم در این استان شروع شد و البته برای اینکه همه مردم بتوانند از نعمت گاز در شهرهای مختلف استان استفاده و بهره برداری کنند، باید این مسیر را ادامه دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع سوم مساله راه آهن بود، گفت: بسیار مهم است که ما بتوانیم از چابهار این راه آهن را به سمت زاهدان برسانیم و همه تلاش را در این زمینه انجام می دهیم؛ به وزیر راه و شهرسازی برای این راه آهن توصیه موکد کردم؛ اخیرا هم از مقام معظم رهبری برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو برای راه آهن اجازه گرفتیم که بتوانیم سرعت بیشتر ببخشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: این کار عظیم و بزرگی است که در حد توان خود در این دولت انجام می‌دهیم؛ دلم می خواهد این راه آهن به طور کامل در این دولت به بهره برداری برسد، ولی اگر هم نتوانستیم، حتما بخشی از این راه آهن را در این دولت افتتاح خواهیم کرد و مسیر به گونه ای است که به زودی این استان به راه آهن سراسری از طریق چابهار متصل می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه این راه آهن بسیار با اهمیت بوده و  شمال و جنوب کشور را به هم متصل می‌کند، گفت: در زمینه راه و احداث بزرگراه و آزادراه نیز همه اقداماتی که باید انجام دهیم را انجام خواهیم داد؛ اینها کارهایی است که باید برای استان سیستان و بلوچستان انجام بگیرد و دولت آنها را دنبال خواهد کرد.

روحانی با اشاره به اینکه در جاده ای با یک وسیله نقلیه‌ای حرکت می کردیم که به این وسیله نقلیه مطمئن بودیم و امروز هم مطمئن هستیم، گفت: اما در وسط راه دشمنان پل‌های مقابل را تخریب کردند؛ یعنی مثلا پیش‌بینی می‌کردیم که این مسیر راه را ‌در ۳ ساعت برویم اما بعد از یک ساعت با تخریب پل‌ها مواجه شدیم؛ طبیعی است که حرکت کند می‌شود اما اصلاً ناامید نیستیم و حتماً به هدف می‌رسیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتماً پل‌هایی که دشمنان تخریب کردند را ترمیم می‌کنیم اما در عین حال بر مبنای شرایط روز باید شرایط کشور را ببینیم، خاطرنشان کرد: در این داستان، هیچگونه قصور و تقصیری نداشتیم؛ زمانی است که ما یک اقدامی می‌کنیم و مردم می‌گویند چرا شما این اقدام را کردید و چرا فکر و برنامه‌ریزی نکردید؟

روحانی افزود: ما تدبیر کامل کردیم؛ یعنی آنچه با دنیا نشستیم و قول دادیم و مطرح کردیم و به نتیجه رسیدیم، به آن پایبند بودیم. کسی این توافق را زیر پا گذاشت که واقعاً امروز شر منطقه و دنیاست.

رئیس جمهور با اشاره به شرارت‌های کاخ سفید در ۲ سال اخیر نسبت به دنیا، گفت: ایران را رها کنید و رفتار آمریکا در بقیه کشورها را نگاه کنید؛ در یمن  چه وضعی داریم و چه کسانی هستند که این کار را می‌کنند؟ تمام ثروت عربستان و امارات را چه کسانی از منطقه بردند؟ در عراق چقدر مشکلات به وجود آوردند و داعش را بر مردم مسلط کردند و خواستند شهرهای بزرگ عراق سقوط کند؟

دکتر روحانی ادامه داد: آنها در سوریه چه بلایی سر مردم آوردند و در لبنان، افغانستان و پاکستان چه مشکلاتی را ایجاد کردند؟ اینها خودشان آغازگر همه شرارت ها در این منطقه هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سردار ما که به عنوان فرمانده مبارزه با تروریسم در منطقه شناخته شده بود و همه منطقه خدمات او را دیده بودند را مظلومانه به شهادت رساندند، گفت: فراموش نمی کنم لحظاتی که این سردار در میدان‌های نبرد سوریه بود، هیچ‌کس جرأت نمی‌کرد در آن میدان‌ها قدم بگذارد؛ حتی بعضی از فرماندهان نظامی خود آن کشور هم خیلی برایشان سخت بود به آن مناطق بروند، اما این سردار و رزمنده‌های ما رفتند.

روحانی ادامه داد: برای ماه‌های طولانی با پروازهای نیروی هوایی ارتش برای آنها و ۲۰ هزار جمعیتی که در محاصره کامل بودند، آذوقه ریختیم؛ شهید سلیمانی می‌گفت در یک نقطه‌ای سوار هلی‌کوپتر شدم که اگر به راست می‌رفتیم می‌خوردیم؛ به چپ‌می‌رفتیم می‌خوردیم؛ ناچار بودیم این هلی‌کوپتر به طور مستقیم تا یک ارتفاعی بالا بیاید که از آتش مصون باشیم و بتوانیم عبور کنیم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه همه تلاش و کار کردند و در این منطقه بی‌تفاوت نماندیم، افزود: در آن زمان مردم عزیز سوریه در فشار و کشتار وحشی‌ها قرار گرفتند وآدم را زنده زنده در داخل یک محفظه گذاشتند، بستند، آتش زدند، تماشا کردند و خندیدند که تاریخ کمتر چنین آدم‌های وحشی را به خود دیده است.

روحانی با اشاره به کشتار مردم  در مجلس شورای اسلامی و کشتار مردم اهواز  در روز رژه نظامی، تاکید کرد: اینها به کسی رحم نکردند و نمی‌کنند و برایشان مهم نبود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: یک گروه مزدور صهیونیسم و آمریکایی‌ها، نفت مردم و اشیاء نفیس و تاریخی مردم را تاراج کردند، آثار تاریخی را از بین بردند، مساجد را منهدم کردند و به شیعه، سنی و مسیحی رحم نکردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در این شرایط مردم و نیروهای مسلح ما ایستادگی کردند و آنچه امروز شر برای ایران است، تنها شر برای ایران نیست بلکه شر برای کل منطقه و دنیاست، افزود: ببینید اینها نسبت به آب و هوای دنیا، شورای حقوق بشر، یونسکو، همسایه‌ها و متحدین خودشان چگونه رفتار کردند؟!

روحانی با بیان اینکه با همه توان در مسیر صحیح و درست منافع ملی‌مان حرکت می‌کنیم، تصریح کرد: به هیچ عنوان تردیدی برای امنیت، منافع مردم و برای دستیابی به اهداف ملی‌مان به خودمان راه نمی‌دهیم و در یک استان سیستان و بلوچستان، ۸ هزار میلیارد تومان طرح تنها در حوزه آب و برق در دست اجراست.

رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان سال ۳۱ هزار میلیارد تومان طرح‌های آب و برق در استان‌ها افتتاح می‌کنیم، تاکید کرد: ناامید نشدیم و مسیر را تغییر ندادیم و سرعت مسیری که می‌خواستیم طی کنیم، آنچه در اختیار ما بوده تغییر ندادیم.

روحانی با بیان اینکه دشمن وقفه‌هایی ایجاد کرده  و سرعت ما را کاهش داده است اما راه خودمان را ادامه خواهیم داد، خاطرنشان کرد: بعد از حدود یک سال مردم در شدت فشار بودند و رشد اقتصادی منفی شد و تورم به شدت افزایش یافت اما در سال جاری با وجود سختر شدن شرایط همه شاخص‌های اقتصادی نسبت به ۹۷ بهتر است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته رشد اقتصادی منفی بود اما ۶ ماه اول سال جاری رشد اقتصادی مثبت است، افزود: البته الان نیم درصد است و پیش‌بینی ما تا آخر سال نیز تقریبا در همین حدود است اما اینکه جلوی رشد منفی را گرفتیم و رشد را مثبت کردیم، کار بسیار بزرگی بوده است.

روحانی با تاکید براینکه از اردیبهشت سرعت تورم را مهار کردیم و این کار بسیار مهمی بود، ادامه داد: اشتغال مسیر خودش را پیموده است  و علیرغم همه سختی‌ها و مشکلات امسال به طور متوسط حدود ۵۰۰ هزار اشتغال جدید خواهیم داشت که این نشان می‌دهد  در مسیری که مردم و اراده ما انتخاب کرده‌اند، تردیدی بوجود نیامده و  ما پیروز و موفق می‌شویم.

رئیس جمهور با تاکید براینکه دشمنان می‌فهمند، راهی که انتخاب کردند،  ناصحیح است، تصریح کرد: البته از هر فرصتی برای حل مسأله با دنیا استفاده خواهیم کرد و تردید نمی‌کنیم که هر جا دشمنان پشیمان بشوند و اعلام پشیمانی و برای اینکه به حق مردم ایران احترام بگذارند، اعلام آمادگی کنند در همان لحظه آماده‌ایم که بتوانیم مسایل را با آنها حل و فصل کنیم.

روحانی با بیان اینکه راه سخت و دشواری است و دشمنان ما دشمنان قسم خورده‌ای هستند، افزود: اما در عین حال از همه امکانات و وسایل‌ برای احقاق حقوق مردم و پیشرفت کشور استفاده خواهیم کرد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت ما ملتی است که نشان داد برای منافعش، انسان‌ها، سرداران و فداکارانش در کنار آنها ایستادگی کرده و خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما خواهد کرد.

* سخنان رئیس جمهور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان را فایل صوتی پایین همین خبر بشنوید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.