در کودکان مبتلا به اسهال نباید مصرف شیر قطع شود.

عدم رعایت نکات بهداشتی از شایع ترین علل ایجاد اسهال در کودکان است. در هنگام ابتلا به اسهال باید از مصرف نوشابه ها و آب میوه های تجارتی، جداً پرهیز شود و نباید مصرف شیر قطع شود.

دکتر غلامرضا خاتمی،‌فوق تخصص گوارش و کبد کودکان در گفتگو با خبرنگار پزشکی باشگاه خبرنگاران با اشاره به شیوع اسهال کودکان در فصل گرما گفت: عدم رعایت نکات بهداشتی از شایع ترین علل ایجاد اسهال در کودکان است.

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان گفت: بیماری اسهال ابتدا به صورت استفراغ شروع شده و پس از گذشت ۱۲ تا ۲۳ ساعت اسهال بروز می کند که ممکن است همراه با تب یا بدون تب باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه اسهال به دفع آبکی و تعداد دفعات بیش از ۳ روز گذشته می شود یاد آور شد: بستگی به شدت اسهال گاه تعداد دفعات به بیش از ۸ بار در روز می رسد.

دکتر خاتمی خاطر نشان کرد: در اسهال خفیف، کودک ۲۴ ساعت قبل از شروع علائم، سرحال نیست، ولی اگر به کودک محلول ORS بدهیم نمی خورد، زیرا بدنش دچار کم بود آب نشده.

* علائم اسهال متوسط

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان با بیان اینکه در اسهال متوسط ۵-۱۰ درصد وزن بدن کودک از دست می رود گفت: در این حالت تعداد دفعات دفع زیاد است، کودک تشنه بوده و با اشتیاق فراوان محلول ORS را می نوشد.

*علائم اسهال شدید

دکتر خاتمی در خصوص علائم اسهال شدید گفت: در این عارضه تعداد دفعات دفع بیش از ۱۰ نوبت در روز است و بیش از ۱۰ درصد وزن بدن کودک کاهش می یابد، کودک سرپا نیست، گاه بی هوش می شود و نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

* رعایت نکات تغذیه ای

دکتر خاتمی در این خصوص گفت: در اسهال خفیف که تعداد دفعات دفع ۱ تا ۲ نوبت در روز بوده و گاه به ۳ تا ۵ نوبت می رسد، در کودکان زیر یک سال شیر مادر، سوپ و غذاهای معمولی مانند فرنی و در کودکان بالای ۲ سال نیز باید تغذیه معمولی ادامه یابد و در اسهال متوسط نیز در ۲ ساعت اول ابتلا، کمبود مایعات با محلول ORS جبران شود، سپس کودک به تغذیه معمولی ادامه دهد، حتی کودک شیر خشک خوار می تواند اسهال کودک شیر خشک میل کند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت تغذیه در ۱ تا ۲ روز اول ابتلا به اسهال ضروریست دارد خاطر نشان کرد: در هنگام ابتلا به اسهال باید از مصرف نوشابه ها و آب میوه های تجارتی جدا پرهیز شود.

اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.