دستان خالی در برابر زلزله‌ای که می‌آید

جام جم آنلاین: خطر وقوع زلزله هفت ریشتری در تهران جدی است! همان زلزله‌ای که براساس پیش‌بینی‌ها شهر را کاملا ویران خواهد کرد، همان زلزله‌ای که فقط دو میلیون نفر از آن نجات پیدا خواهند کرد و ۶۰ درصد شهروندان را در همان دو ساعت اول به کام مرگ خواهد کشاند.همان زلزله هفت ریشتری که پیش‌بینی‌ها می‌گوید وقوع آن در تهران حتمی است، اما مسوولان سازمان‌های متولی همچنان تاکید می‌کنند که شهرمان هنوز برای مقابله با این شرایط بحرانی آماده نیست.

وقوع ۷۰۰ زلزله خفیف در تهران فقط در یک سال گذشته کافی است برای این که بدانیم پیامدهای خطرناک وقوع زلزله بالای هفت ریشتری که کارشناسان و مسوولان شهری تاکنون بارها نسبت به وقوع آن در آینده‌ای نزدیک هشدار داده‌اند تا چه اندازه جدی است؛ زلزله‌ای که بنا به اعلام مراجع رسمی، شهر تهران روزانه دو مورد خفیف آن را تجربه می‌کند.

در این میان پیش‌بینی‌ها از امکان نجات فقط دو میلیون شهروند تهرانی و زیر آوار ماندن و مرگ ۶۰ درصد تهرانی‌ها طی دو ساعت اول وقوع زلزله حکایت دارد، واقعیت تلخی که نگرانی‌ها از وقوع زلزله احتمالی تهران را دوچندان می‌کند.

تهران با زلزله ۷ ریشتری ویران می‌شود

اعضای سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط در امور مدیریت بحران کشور، روز گذشته یکبار دیگر دور هم جمع شدند تا با اجرای مانور تخصصی عملیاتی مدیریت بحران که این بار شرکت گاز متولی برگزاری آن بود، وضعیت آمادگی شهر تهران برای مقابله با شرایط بحران، خطرات و امکانات موجود را مورد ارزیابی قرار دهند.

مهم‌ترین ره‌آورد این مانور رسیدن به این واقعیت‌های تلخی بود که مسئولان دستگاه‌های متولی در بحث مدیریت بحران در خلال سخنان خود به آن اشاره می‌کردند.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور بار دیگر با هشدار نسبت به وقوع زلزله احتمالی تهران تاکید کرد: زلزله هفت ریشتری در تهران همه چیز را ویران خواهد کرد.

به گزارش فارس، مرتضی اکبرپور پس از اتمام مانور تخصصی عملیاتی مدیریت بحران شرکت گاز که روز گذشته در ۱۱ منطقه شهر تهران برگزار شد، این را هم گفت که مدت‌هاست نگرانی‌ها و حساسیت‌ها بابت زلزله تهران برانگیخته شده؛ اما هنوز راهکارهای صحیح، منطقی و عملی برای مقابله با آن را نمی‌دانیم.

امدادرسانی، مهم‌ترین چالش

حرکت لاک‌پشتی پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده و عدم تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های دقیق میان سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی متولی از وزارت راه و مسکن گرفته تا سازمان نوسازی شهر تهران موجب شده است اقدامات انجام شده تاکنون از اثربخشی لازم برخوردار نباشد و فرصت‌ها در میان اختلاف‌نظرهای سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی به سرعت برق و باد از دست برود تا هنگام وقوع حادثه تنها افسوس‌ها باقی بماند.

این همان واقعیتی است که حسن قدمی، سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور نیز چندی پیش با اشاره به آن از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده و گفته بود: مساحت بم معادل یک هفدهم یکی از مناطق ۲۲گانه تهران است و با توجه به مشکلاتی که برای امدادرسانی در این شهر با آن مواجه بودیم، قطعا در صورت وقوع زلزله‌ای در تهران، مهم‌ترین چالش پیش‌رو امدادرسانی خواهد بود.

هنوز آماده نیستیم

هنوز برای مقابله با شرایط بحران آمادگی نداریم؛ این گفته رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران است که بصراحت تاکید می‌کند: با وضعیت فعلی در صورتی که زلزله‌ای در تهران رخ دهد خسارات فراوانی خواهیم داشت و تعداد کشته‌ها بسیار زیاد خواهد بود و این درحالی است که هنوز آمادگی لازم را برای شرایط بحرانی که ممکن است پس از وقوع زلزله در شهر تهران به وجود بیاید، نداریم.

عزیز‌الله رجب‌زاده با بیان این‌که تهران ۸٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد که با حساب مسافران در روز به ۱۲ میلیون نفر می‌رسد، توضیح داد: ۶۲۸۰ هکتار بافت فرسوده در پایتخت شناسایی شده که تعدادی از بیمارستان‌ها، ‌مناطق مسکونی و مدارس در این بافت‌های فرسوده قرار دارد که هنگام وقوع حادثه دسترسی به آنها برای امدادرسانی به حادثه دیدگان و در زیر آوار ماندگان خود به معضل مهمی تبدیل خواهد شد.

رجب‌زاده تاکید می‌کند: ‌بودجه و اعتبارات سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها جوابگوی اقدامات پیشگیرانه نیست و باید بودجه‌ای جداگانه اختصاص داده شود و در پایان سال از سازمان‌های متولی بابت بودجه‌هایی که دریافت کرده‌اند و اقداماتی که انجام داده‌اند، بازخواست کرد.

۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مقابله با بحران

از سوی دیگر سرپرست سازمان مدیریت بحران کشور نیز از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز به هنگام وقوع بحران شامل آمبولانس، بولدوزر، گریدر و تجهیزات برای بیمارستان‌ها، اردوگاه اسکان موقت و آشپزخانه‌های صحرایی در بین استان‌های کشور خبرداده و می‌گوید: این تجهیزات بدون شک موجب ارتقای توانمندی ستادهای مدیریت بحران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، حسن قدمی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قزوین، با اشاره به تصویب اجرای طرح جامع خطرپذیری کشور با اولویت بلایای طبیعی سیل ، زلزله و خشکسالی در نشست شورای عالی مدیریت بحران کشور و اختصاص ۴۵۰ میلیارد ریال برای اجرای آن، توضیح داد: استان‌های مختلف از جمله قزوین می‌توانند در پیاده‌سازی این طرح که از نیازهای کشور در حوزه مدیریت بحران است، نقش اساسی ایفا کنند.

تهران کی آماده می‌شود؟

پیش‌بینی‌ها می‌گوید وقوع زلزله در کلانشهر تهران حتمی است، همان زلزله‌ای که مدت‌هاست برای بلعیدن ۱۲ میلیون شهروند تهرانی دهان باز کرده است، اما حرکت لاک‌پشتی نوسازی بافت‌های فرسوده، روند کند احداث و تجهیز اردوگاه‌های اسکان اضطراری، قرار گرفتن مراکز امدادرسانی مانند بیمارستان‌ها در بافت‌های فرسوده و ده‌ها مشکل کوچک و بزرگ دیگر بیانگر این واقعیت تلخ است که هنوز تهران برای شرایط بحران آمادگی ندارد، اما معلوم نیست قرار است تا کی مسوولان سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی صرفا به ارائه این هشدارها و آمارهایی از مرگ و میرهای احتمالی در صورت وقوع زلزله بسنده کنند.

پوران محمدی -‌‌‌‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.