دستان زیبا با داشتن ناخن‌های سالم

جام جم آنلاین: ناخن عضوی از بدن است که در زیبایی دست و پا نقش مهمی ایفا می‌کند. این موضوع در باره دست‌ها بیشتر مشهود است؛ به‌طوری که وقتی ناخن‌ها سالم، مرتب و دارای رنگ طبیعی باشند، بر زیبایی دست‌ها می‌افزایند و برعکس هنگامی که ناخن‌ها زیبایی خود را از دست می‌دهند، اثر نامطلوبی بر آراستگی دست‌ها دارند.

به همین دلیل شناخت بهتر و بیشتر این عضو و آنچه می‌تواند زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد یا بر زیبایی‌ آن بیفزاید، لازم به‌نظر می‌رسد.

پیش از هر چیز باید بدانیم عوامل بسیار زیادی بر زیبایی و سلامت ناخن تاثیر دارند؛ از نوع زندگی ما گرفته تا تغذیه و عوامل محیطی چنین نقشی بازی می‌کنند و صد البته بیماری‌ها نیز از عوامل مهم در این زمینه هستند.

شاید به همین دلیل باشد که بسیاری بر​این باورند که شکل و زیبایی ناخن، نشان‌دهنده نوع زندگی، سلامت و حتی عادت‌های فرد است.

مراقب باشید رژیم‌ ناخن‌تان را نشکند

برخی از رژیم‌ها منابع آهن بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ کمبود آهن برای تمام اندام‌ها مضر است؛ ناخن هم با کم‌شدن آهن بدن، نازک و شکننده می‌شود.

ناخن‌های نازک به خودی خود بر زیبایی دست‌ها تاثیر منفی دارند، اما شکنندگی آنها این اثر را مضاعف می‌کند؛ پس مراقب رژیم غذایی‌تان باشید و تغییر در شکل ناخن‌ها را با پزشکتان در میان بگذارید.

کمبود روی و کلسیم هم روی ناخن‌ها اثر می‌گذارد؛ این تاثیر به شکل نقطه‌ها یا لکه‌های سفید روی ناخن بروز می‌کند؛ پس برای داشتن ناخن‌های زیبا باید به میزان کافی کلسیم بخورید، ماست و سایر لبنیات پیشنهاد مناسبی در این مورد است.

کمبود ویتامین A هم ناخن‌ها را پوست پوست و زشت می‌کند، روی آنها ترک ایجاد کرده و گاه خطوطی بر این اندام می‌نشاند.

مراقب چکش و آب هم باشید

ضربه‌هایی که روی سطح ناخن وارد می‌شود نیز عاملی جدی برای نازیبا شدن این عضو و به تبع آن دست شماست؛ پس اگر می‌خواهید میخی به دیوار بکوبید تا تابلوی آویخته از آن بر زیبایی اتاق‌‌ بیفزاید، به فکر ناخن و زیبایی دست‌ خود هم باشید.

خانم‌هایی که دستشان زیاد داخل آب می‌ماند نیز باید با استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده از پوسته شدن دور ناخن‌ها جلوگیری کنند؛ این پوسته‌‌های دور ناخن هم بدجوری توی ذوق می‌زند.

مراقب دندانتان هم باشید

خیلی از افراد، از پیر و جوان، زن و مرد، ناخن‌هایشان را می‌جوند؛ اینها هر از چندگاه به خود یا دیگران قول می‌دهند دیگر این کار را تکرار نکنند، اما پس از چند روز باز هم در شرایط خاص یا دشوار این عادت را از سر می‌گیرند.

جویدن ناخن‌ها عادتی روانی است؛ متخصصان می‌گویند چون این کار بی‌درد انجام می‌شود و مغز به طور معمول به فعالیت‌های همراه با درد عکس‌العمل نشان می‌دهد، کنار گذاشتن آن مشکل است؛ اما آنها که به زیبایی ناخن‌ها و دستشان علاقه‌مند هستند باید به هر نحو ممکن با این رفتار مقابله کنند.

جویدن ناخن باعث کوتاهی بیش از حد و زشت و بد ​شکل ‌‌شدن این اندام شده و به زیبایی دست‌ها بشدت آسیب می‌رساند.

برای رفع این مشکل باید​ به خودتان کمک کنید؛ چون این عادت به خودی خود شما را رها نمی‌کند. یکی از راه‌های پیشنهادی آن است که سعی کنید فقط یک ناخن‌تان را بجوید و پس از مدتی شکل آن را با دیگر ناخن‌ها مقایسه کنید؛ تفاوت ظاهری آنها با یکدیگر می‌تواند عاملی برای خودداری از تکرار این عادت باشد.

در هرحال یادتان باشد ناخن‌ها هم مانند سایر اندام‌ها به مراقبت، نگهداری و حفظ بهداشت احتیاج دارند؛ سعی کنید آنها را از عوامل مخرب، ضربه‌ها و مواد شیمیایی دور نگه​دارید و به نظافت و پاکیزگی ناخن‌ها بیشتر توجه کنید.(جام جم – ضمیمه چاردیواری)

مریم اسدی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.