دستاوردهای برتر ایرانی در هفته قبل

۲۴م آذر ،

محققان و دانشمندان کشور عزیزمان همه روزه در حال تولید علم می باشند و در این راه دستاوردهای بسیار بسیاری را کسب می کنند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، در هفته قبل محققان ایرانی توانستد دستاوردهای بسیار بسیاری را کسب کنند که در ادامه به ۴ پیشرفت مهم علمی اشاره می کنیم. تمامی این دستاوردها در سال حمایت از تولید ملی و با کوشش شبانه روزی دانشمندان کشور عزیزمان بدست آمده اند.

خودرو هیبریدی چهار نفره در کشور ساخته شد

محققان یک شرکت دانش بنیان در شهرکرد موفق به ساخت خودرو هیبریدی چهار نفره از نوع بنزینی الکتریکی با مصرف سوخت ۲٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر شدند.

امین جعفری از طراحان این خودروی هیبریدی  با بیان این که این خودرو حداکثر شباهت را به لحاظ کارایی به خودروهای مدرن داشته و همچنین از توجیه اقتصادی لازم جهت تولید انبوه برخوردار است، افزود: خودروهای هیبریدی دو منبع انرژی (برق – بنزین) دارند و نوع تعمیم یافته خودروهای برقی می باشند که معایب خودروهای برقی و احتراق داخلی تا حدود بسیاری در آنها بر طرف شده است.

وی افزود: در این خودرو از شاسی خودرو ۲۰۶ به سبب استانداردهایی که دارد استفاده کرده‌ایم و بدنه آن از جنس کامپوزیت، فایبرگلاس است.

به گفته طراح این خودرو مصرف سوخت این خودرو ۲٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و هزینه تمام شده برای ساخت آن بین ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است.

امینی در خصوص وجه تمایز این خودروی هیبریدی با نمونه‌های مشابه اظهار کرد: در نمونه‌های مشابه خارجی دو موتور توسط دستگاهی به هم کوپل می‌شوند که این عمل بسیار پر هزینه است در حالی که در طراحی این خودرو، موتور بنزینی جلوی خودرو تعبیه شده و به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و موتور برقی بر روی اکسل عقب قرار داده شده که به این قسمت نیرو وارد می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: سنسورهایی در چرخ‌های جلو قرار داده‌ایم که در هنگامی که دو موتور همزمان کار می‌کنند آنها را هم دور می‌کنند.

امینی در خصوص نحوه شارژ این خودروها تصریح کرد: باتری‌های این خودرو باتری‌های دو کیلو وات بر ساعت می باشند که هم با برق ۲۲۰ ولت شهری شارژ می‌شوند وهم از طریق ژنراتوری که به موتور بنزینی وصل شده است.

به گفته وی هنگامی که موتور بنزینی در حال کار است ژنراتور به حرکت در می‌آید و تولید برق می‌کند و این برق در باتری‌ها ذخیره شده و این سبب کاهش مصرف سوخت می‌شود.

نفوذ به پنهانی‌ترین لایه‌های اجسام با حسگر پیشرفته ساخت دانشمند ایرانی

دانشمند ایرانی مؤسسه فناوری کالیفرنیا موفق به ساخت ریزتراشه سیلیکونی ارزان تراهرتزی شده‌ است که می‌تواند بدون آسیبهای یونیزه کننده پرتوهای ایکس به پنهانی‌ترین لایه داخل مواد نفوذ کند.

 محصول پروفسور علی حاجی‌میری، استاد مهندسی برق موسسه فناوری کالیفرنیا و همکارانش از خود امواج الکترومغناطیسی فرکانس بالا موسوم به امواج تراهرتز را ساطع می‌کند که در یک منطقه تقریبا دست‌نخورده از طیف الکترومغناطیس بین ریزموجها و تابش دور از مادون قرمز قرار می‌گیرد.

این ریزتراشه‌ها هنگامی که در دستگاههای دستی قرار می‌گیرند، می‌توانند طیف وسیعی از کاربردها را از امنیت خانگی گرفته تا ارتباطات بی‌سیم و مراقبتهای بهداشتی و حتی بازی‌های غیرلمسی در برگیرند.

در آینده این فناوری شاید بتواند برای تشخیص غیرتهاجمی سرطان نیز مورد استفاده قرار گیرد.

حاجی‌میری اظهار کرد: ما با استفاده از فناوری کم هزینه مدار یکپارچه مشابه ریزتراشه‌های تلفن همراه و نوت‌پدهای امروزی توانسته‌ایم یک تراشه سیلیکونی را تولید کنیم که با سرعت حدود ۳۰۰ برابر آن عمل می‌کند. این تراشه‌ها نسل تازهی از حسگرهای بسیار تطبیق‌پذیر را امکان‌پذیر خواهند کرد.

محققان از مدت‌ها قبل در مورد طیف فرکانس تراهرتز از ۰٫۳ تا سه تراهرتز برای اسکن و تصویربرداری تبلیغ می‌کردند. این امواج الکترومغناطیسی می‌توانند به آسانی در مواد بسته‌بندی و ارائه جزئیات تصویر در وضوح بالا رسوخ کرده و همچنین می‌توانند نشانه‌های شیمیایی داروها، سلاحهای زیستی یا مواد مخدر و مواد منفجره را شناسایی کنند.

با این حال بیشتر سیستم‌های تراهرتز موجود شامل تشکیلات لیزری بزرگ و گران بوده که اغلب نیازمند دماهای بسیار پایین می باشند. امکان تصویربرداری و اسکن تراهرتز تاکنون تا حد بسیاری بدلیل کمبود فناوری کوچک و کم هزینه با قابلیت اجرا در طیف‌های فرکانسی مختلف دست نخورده باقی مانده است.

حاجی‌میری و همکارانش از فناوری نیمه‌رسانای اکسید فلز(CMOS) که اغلب برای ساختن ریزتراشه‌های دستگاه‌های رایج بوده، برای طراحی تراشه‌های سیلیکونی با عملکردهای یکپارچه با قابلیت اجرا در فرکانسهای تراهرتز و در مقیاس کوچکتر استفاده کردند.

این تراشه‌های تازه، علائم را تا بیش از هزار برابر بیشتر از رویکردهای موجود ارتقا بخشیده و علائم تراهرتز را که به صورت پویا برای ارسال در یک جهت خاص قابل برنامه‌ریزی می باشند، ساطع می‌کنند که اولین مجموعه‌های اسکن یکپارچه تراهرتز جهان را بوجود آورده‌اند.

محققان با استفاده از این اسکنرها می‌توانند برای مثال تیغه ریش تراشی را که داخل یک تکه پلاستیک پنهان شده، ملاحظه کرده یا میزان چربی موجود در بافت مرغ را تعیین کنند.

حاجی‌میری گفت: ما فقط در مورد یک امکان بالقوه صحبت نمی‌کنیم. ما در حقیقت این امر را در کار خود به نمایش درآورده‌ایم.

پروفسور حاجی‌میری و همکارانش باید بر چند مانع برای ترجمه فناوری CMOS به شکل تراشه‌های تراهرتز کاربردی غلبه می‌کردند، از جمله اینکه تراشه‌های سیلیکونی برای استفاده در فرکانس تراهرتز طراحی نشده‌اند. در حقیقت همه ترازیستورها از یک فرکانس موسوم به فرکانس برش برخوردارند که بالاتر از آن قادر به تشدید علائم نبوده و هیچ ترانزیستور استانداردی نمی‌تواند علائم طیف تراهرتز را تشدید کند.

محققان برای غلبه بر این محدودیت به جمع‌آوری قدرت جمعی چند ترانزیستور در حال کار به صورت هماهنگ پرداختند. اگر عوامل مختلف در زمانهای مناسب در فرکانسهای مناسب اجرایی شوند، قدرت آنها قابل ترکیب بوده و نیروی علامت جمعی را افزایش می‌دهد.

آنها همچنین توانستند چگونگی انتقال علائم تراهرتز را پس از تولید آنها شناسایی کنند. در چنین فرکانسهای بالایی، یک سیم قابل استفاده نبوده و آنتنهای سنتی نیز در مقیاس ریزتراشه غیرقابل استفاده می باشند. در عوض دانشمندان کل تراشه سیلیکونی را به شکل یک آنتن درآوردند.

آنها دوباره از یک رویکرد توزیعی استفاده کرده و چندین قطعه فلزی کوچک را بر روی تراشه ادغام کردند که همگی قابل اجرا در یک زمان و با یک نیرو برای ارسال یک مرتبه علامت می باشند.

شناسایی آلرژن اصلی خربزه توسط محققان کشور

رییس بخش ایمونوبیوشیمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شناسایی و تولید آلرژن اصلی خربزه برای اولین بار در دنیا خبر داد.

دکتر عبد الرضا وارسته، رییس بخش ایمونوبیوشیمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: خربزه یکی از میوه های سنتی کشور است که بسیاری از اشخاص با مصرف این میوه دچار علایم آلرژیک از جمله آبریزش بینی و احساس خارش و درد در ناحیه گلو می شوند.

وی با بیان این که آلرژی، ناشی از یک سری مولکولهای پروتئینی است ادامه داد: اقدام مهم ما شناسایی یکی از آلرژنهای اصلی خربزه است.

وارسته با اشاره به این که چند مولکول سبب آلرژی می شوند که یکی از آنها آلرژن اصلی بوده و در اکثر اشخاص آلرژی ایجاد می کند تصریح کرد: مولکول CUC M2 را به صورت نوترکیب و با استفاده از مهندسی ژنتیک تولید کردیم که از آن می‌توان به عنوان ابزار تشخیص آلرژی استفاده کرد.

رییس بخش ایمونوبیوشیمی مرکز تحقیقات آلرژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: شدت آلرژی به خربزه در اشخاص مختلف است؛ گاهی حتی با تداوم مصرف خربزه شدت این علائم بیشتر می‌شود؛ اما با آلرژن شناسایی شده، می‌توان در آینده به تولید واکسن ضد آلرژی میوه نیز امیدوار بود.

ساخت بزرگترین روبات انسان نما در کشور

محققان مرکز رباتیک دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان ، روبات انسان نمای سایز بزرگ را طراحی کردند و ساختند.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان امروز گفت: روبات آریانا، با اندازه ای بیش از یک متر،دارای قابلیت راه رفتن همه جهته، پردازش محیط به صورت لحظه ای و تصمیم گیری خودکار است.

آقای نجفی افزود:این ربات که نسل چهارم از ساخت رباتهای انسان نما است با تلاش هشت ساله گروهی از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا ساخته شده است.

وی هزینه ساخت این ربات را بیش از ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد.

باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.