دستاوردهای ۴ میز اول تعمیق ساخت داخل چه بود؟

زمزمه برگزاری پنجمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو بهانه‌ای شد تا مروری بر دستاوردهای چهار میز برگزار شده طی دو سال گذشته داشته باشیم.

به گزارش ممتازنیوز، تیرماه سال ۱۳۹۸ موضوع تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو مطرح و در نهایت حدود ۲۲۱ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی را محقق کرد. از تیرماه ۱۳۹۸ تا اواخر تابستان ۱۳۹۹ چهار میز ساخت داخل برگزار شد. قرار بود این میزها ۳۴۱ میلیون یورو صرفه جویی ارزی محقق شود که حدود ۶۵ درصد آن محقق شد.

اولین میز تعمیق ساخت داخل در زمینه قطعات خودرو و در اواخر تیر ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شد که ضمن آن قراردادهای داخلی سازی ۳۵ قطعه خودرو به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان با ۳۲ شرکت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از ۸۵ میلیون یورو کاهش ارزبری طی یک سال ایجاد شود.

دومین میز نیز در مهر ماه ۱۳۹۸ با انعقاد قرارداد ٣۶ شرکت قطعه‌ساز برای داخلی‌سازی ۴٢ قطعه، دومین گام برای کاهش ارزبری ٩٠ میلیون یورویی برداشته شد. ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه‌سازان ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود و صرفه‌جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی به دنبال داشت.

با برگزاری دو میز ابتدایی، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی داخلی‌سازی شد و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری را برای کشور به دنبال آورد.

در اواخر آبان ماه ۱۳۹۸ سومین میز تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو نیز برگزار شد که ضمن آن در حوزه خودرو،  با  ۲۱ شرکت سازنده برای ساخت ۲۲ قطعه به ارزش ۱۳۳۶ میلیارد تومان قرارداد بسته شد که طبق برآوردها، کاهش ارزبری ۹۹ میلیون یورویی را دنبال داشت. همچنین در این میز، تفاهم‌نامه‌هایی برای ساخت هفت قطعه توسط شش شرکت سازنده ویژه استان آذربایجان شرقی با ارزش ۷۲ میلیارد تومان و کاهش ارزبری ۷.۵۶ میلیون یورو امضا شد.

 در این سه میز در مجموع ۹۹ قطعه توسط ۸۹ قطعه ساز به ارزش ۳ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان و کاهش ارزبری ۲۷۵ میلیون یورویی ساخته شد.

طبق اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار بود که پنج میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرویی کشور تا پایان سال ۱۳۹۸ برگزار شود که از این تعداد، سه میز برگزار و برای میزهای چهارم و پنجم هم برنامه‌ریزی شد اما با آغاز شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸، به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر، برگزاری آن‌ها  در سال ۱۳۹۸ متوقف شد.

چهارمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل برای صنعت خودرو در تیرماه ۱۳۹۹ با حضور سرپرست وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت در وزارتخانه برگزار شد که براساس آن ایران‌خودرو قرارداد تولید ۴۰ قطعه از قطعات اصلی مورد نیاز خودش به ارزش بیش از ۶۰۰۰ میلیارد ریال با فناوری پیشرفته در قالب ۲۴ پروژه عملیاتی را با ساپکو و ۲۰ قطعه‌ ساز توانمند داخلی امضا کرد. 

شرکت ساپکو، طبق این قرارداد و در راستای اجرای طرح جهاد خودکفایی قطعات پیشرفته خودرو، داخلی سازی ۴۰ قطعه به ارزش ۶۰۸ میلیارد تومان را در دستور کار خود قرار داد تا با اجرای آن سالانه ۴۰ میلیون یورو صرفه جویی ارزی نصیب صنعت و اقتصاد کشور شود.

گروه سایپا نیز در چهارمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات صنعت خودرو، با هدف افزایش داخلی‌سازی قطعات مورد نیاز مجموعه خود، ۳۳ قرارداد همکاری با قطعه‌سازان داخلی امضا کرد تا در مجموع این قراردادها زمینه صرفه جویی ارزی ۴۸ میلیون یورویی را فراهم آورد. مجموعه قطعاتی که طی قراردادهای ۳۳ گانه سایپا در میز چهارم با شرکت‌های بخش خصوصی و دانش‌بنیان تامین شد، در تولید محصولات این گروه خودروسازی از جمله کوییک، ساینا و شاهین مورد استفاده قرار گرفت.

حالا گزارش‌ها حاکی از آن است که قرار است در هفته پایانی فروردین ماه، پنجمین میز تعمیق ساخت داخل قطعات برای صنعت خودرو برگزار شود.

کاهش ارزبری ۲۱۰ میلیون یورویی ایران‌خودرو

طبق اعلام ایران‌خودرو، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) طی دو سال اخیر (سال‌هلی ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹) با اجرای ۱۳۵ پروژه داخلی‌سازی قطعات و مجموعه‌های خودرو و اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی، طراحی ۲۱۰ میلیون یورو کاهش ارزبری را محقق کرده است. در حوزه  قالب و ابزار خودروی تارا نیز ایران‌خودرو موفق به ساخت ۲۰۰۰ دست قالب و ابزار به وزن ۳۰۰۰ تن با صرفه جویی ارزی ۲۲ میلیون دلار شده است.

این شرکت در دو سال اخیر، با توسعه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع دفاع و هوافضا توانسته از ظرفیت‌های موجود در این نهادهای توانمند بهره‌برداری کرده و بخشی از اهداف توسعه ساخت داخل خود را از طریق آن محقق کند.

درحال حاضر، ساپکو ۱۳۱ پروژه با شرکت‌های دانش بنیان با ظرفیت قرارداد هزار میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه ۱۵۰ میلیون دلار و همچنین ۲۱ پروژه با صنایع دفاع با هدف ۳۳ میلیون یورو کاهش ارزبری سالانه را دنبال می‌کند. ۲۳ تفاهم نامه شرکت ساپکو با سازمان هوا فضا نیز بخشی از پروژه هایی است که با ظرفیت قرارداد دو هزار میلیارد تومان و کاهش ارزبری سالانه ۴۶ میلیون دلار در حال پیگیری است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.