دستاوردی نوین در انرژی‌خورشیدی

جام جم آنلاین: یکی از دلایلی که سبب شده تا‌ ‌امروز استفاده از انرژی خورشیدی امری فراگیر نباشد، نبود موادی با ضریب جذب کافی نور است.

اکثر جذب‌کننده‌های نور در طول زمان کارایی خود را بتدریج از دست می‌دهند یا به دلایلی مثل افزایش دمای بیش از حد طراحی شده، غیرقابل استفاده می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود ‌استفاده از انرژی‌های پاک دیگر نظیر انرژی برق، ‌آبی یا باد، مناسب‌تر جلوه کند.

اخیرا با ترکیب دو نانوکریستال غیرآلی، فرآورده‌ای به دست آمده که میزان جذب نور آن از هر دوی این نانوکریستال‌ها به‌تنهایی بیشتر است.

این ترکیب در آزمایشگاه JOVE ساخته شد. محققان این آزمایشگاه در پی ترکیب نانوکریستال‌های مایع بودند برای به دست آوردن ماده‌ای جدید که در برابر جذب نور، واکنشی مانند تولید گاز هیدروژن یا شارژ الکتریکی داشته باشد.

میشل زامکوف، مدیر این آزمایشگاه می‌گوید: «مزیت اصلی این تکنیک این است که در آن نور توسط جذب‌کننده به طور مستقیم جذب می‌شود و نه با استفاده از کاتالیزگر.» نانوکریستال‌های این آزمایشگاه علمی، دو امتیاز مهم دارد: نخست این که قابلیت شارژ‌های همزمان در بخش‌های متفاوت را در حین انجام عملیات خود دارد و دوم این که معدنی (غیرآلی) است و پایداری و دوام بالایی دارد.

کریستال اول به شکل میله‌ای است که باعث می‌شود شارژ جداگانه‌ای برای تولید گاز هیدروژن ایجاد شود؛ فرآیندی که فوتوکاتالیز نام دارد. کریستال بعدی از لایه‌های متعددی تشکیل شده است و انرژی الکتریکی تولید می‌کند که واکنش فوتوولتائیک نام دارد.

این کریستال‌ها به دلیل این که معدنی است، در مقایسه با نوع مشابه آلی، تاثیرپذیری کمتری نسبت به دما دارد و آسان‌تر شارژ مجدد می‌شود.

اکثر ترکیبات مشابه فوتوکاتالیزی در فرآیندی برگشت‌ناپذیر نور را جذب می‌کند؛ به این معنی که وقتی تبدیل به مایعات غیرقابل استفاده شود، دیگر قابلیت شارژ مجدد ندارد. حال آن که این ترکیب تازه نانوکریستال‌ها می‌تواند به صورت چند باره مورد استفاده قرار گیرد.‌

همچنین طی فرآیندهای فوتوولتائیک بیشتر مواد، آنها در برابر دمای بالا مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهند، ولی این نانوکریستال‌ها دوام بسیار بیشتری در برابر دماهای بالا دارند.‌

میشل زامکوف در‌مورد اهداف این تحقیقات می‌گوید: «ما روشی نوین را برای تولید مواد فوتوولتائیک و فوتوکاتالیز ایجاد کردیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم فیلم‌های فوتوولتائیک صددرصد غیرآلی را تولید کنیم. همچنین در آستانه آغاز ساخت پنل‌های خورشیدی کارآمدتر هم هستیم. این سلول‌ها که به طور تکنیکی و بر پایه کاربرد‌ها ساخته می‌شود، قابل عرضه در بازار است.»

در شرایط امروزی جهان و وجود بحران انرژی و ضررهای سوخت‌های فسیلی، تحقیق و بررسی در خصوص بهره‌برداری از انرژی‌های پاک، لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

solardaily – مترجم : مریم درودیان


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.