دستاورد محقق ایرانی در تامین برق دستگاه ضربان‌ساز از ضربان قلب

دوشنبه ۱۵آبان به نقل از منبع ذکر شده در انتهای خبر در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است

دستاورد محقق ایرانی در تامین برق دستگاه ضربان‌ساز از ضربان قلب

دستاورد محقق ایرانی در تامین برق دستگاه ضربان‌ساز از ضربان قلب

محقق ایرانی دانشگاه میشیگان موفق به ساخت یک دستگاه تجربی شده که انرژی ضربان قلب را به برق تبدیل نموده و نیاز دستگاههای ضربان‌ساز قلب را به تعویض پیل از بین می‌برد.

به گزارش تفسیری راسخون به نقل از ایسنا، دکتر امین کرمی، محقق دپارتمان مهندسی هوافضای دانشگاه میشیگان، این پژوهش را در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ۲۰۱۲ ارائه نموده که با استفاده از آن بیماران می‌توانند بدون نیاز به تعویض پیل‌های استفاده شده، نیروی ضربان‌ساز قلب خود را تامین نمایند.

محققان در یک پژوهش مقدماتی یک دستگاه برداشت‌کننده انرژی را مورد آزمایش قرار دادند که از خاصیت پیزوالکتریکی که بار الکتریکی تولید شده از حرکت است، استفاده می‌کند.

به گفته دکتر کرمی، این رویکرد یک راه‌حل فناورانه امیدبحش برای ضربان‌سازهاست چرا که به نیروی بسیار کمی برای عملکرد خود نیاز خواهند داشت.

کرمی همچنین اظهار نمود که خاصیت پیزوالکتریک ممکن است بتواند نیروی لازم دیگر دستگاههای کاشت قلبی مانند الکتروشوک‌ها را نیز تامین کند.

ضربان‌سازهای امروزی باید هر پنج تا هفت سال با پایان یافتن عمر پیل‌های آنها تعویض شوند که پرهزینه و ناخوشایند است.

کرمی افزود: بسیاری از این بیماران را کودکانی تشکیل می‌دهند که برای سالهای بسیاری با ضربان‌ساز زندگی می‌کنند و این فناوری تازه می‌تواند تعداد عمل‌های جراحی را در آنها به طور چشمگیری کاهش دهد.

محققان لرزشهای ناشی از ضربان قلب را در سینه اندازه‌گیری نموده و سپس از یک لرزاننده برای تولید مجدد این لرزشها در آزمایشگاه و اتصال آن به یک پیش‌ساخت برداشت‌کننده انرژی قلبی استفاده نمودند.

سنجش‌های عملکرد این دستگاه مبتنی بر مجموعه ۱۰۰ ضربان قلب شبیه‌سازی شده در سرعت‌های مختلف قلبی نشان داده که این برداشت‌کننده می‌تواند بیش از ۱۰ برابر نیروی مورد نیاز ضربان‌سازهای مدرن، نیرو تولید کند.

به گفته کرمی، گام بعدی در این رویکرد کاشت این برداشت‌کننده انرژی خواهد بود که اندازه آن نصف پیل‌های مورد استفاده کنونی در ضربان‌سازها است. محققان امیدوارند بتوانند فناوری خود را در ضربان‌سازهای موجود در بازار ادغام نمایند.

دو گونه برداشت‌کننده انرژی خطی و غیرخطی می‌توانند نیروی مورد نیاز یک ضربان‌ساز عادی را تامین نمایند که برداشت‌کننده‌های خطی تنها در یک سرعت ضربان خاص به خوبی کار نموده و تغییر ضربان می‌تواند از جمع‌آوری نیروی کافی جلوگیری کند.

این در حالیست که یک برداشت‌کننده غیرخطی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته، از آهنربا برای ارتقای تولید انرژی استفاده نموده و حساسیت کمتری را به تغییرات سرعت ضربان دارد. این نوع برداشت نماینده می‌تواند انرژی کافی را از ضربانهای بین ۲۰ تا ۶۰۰ ضربان در دقیقه برای تامین نیروی یک ضربان‌ساز تولید کند.

همچنین به نقل از کرمی، دستگاه‌هایی مانند تلفن همراه یا مایکروفر نیز نمی‌توانند بر روی دستگاه غیرخطی تاثیرگذار باشند.
/۲۷۵۹/


اخبار راسخون / علم و فناوری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.