دسترسی به کیت‌های تشخیص سریع “ایدز” فقط از طریق مراکز درمانی انجام‌پذیر است

اردیبهشت ۱۴۰۳

دکتر صداقت گفت: دسترسی به کیت‌های تشخیص سریع “ایدز” فقط از طریق مراکز بهداشتی درمانی امکان‌پذیر است و مثبت بودن آزمایش به معنای صددرصد ابتلای فرد به HIV نیست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ حاضر در محل دکتر عباس صداقت رئیس بیماری کنترل وزارت بهداشت امروز ۶ آذر در نشست خبری روز جهانی ایدز گفت:طی چند ماه اخیر بعضی از مسائل همچون تحریم سبب شده که بعضی از داروهای ایدز دچار کمبود شوند  که با مدیریت به عمل آمده و هماهنگی‌هایی که سازمان غذا و دارو انجام داده واردات این داروها در حال پیگیری است که امیدواریم به زودی کمبود این داروها به طور کامل برطرف گردد.
 
وی به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری اشاره و افزود: در کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد که اشخاص می‌توانند شماره تماس آنها را در هر استان از ۱۱۸ بگیرند و با مراجعه به این مراکز مشاوره‌های لازم را دریافت نمایند، البته اگر هم طی آزمایش مشخص شود که این اشخاص مبتلا به ایدز می باشند این مراکز کلیه خدمات درمانی و مراقبتی را به این اشخاص ارائه دهند.
 
صداقت به کیت‌های تشخیص سریع ایدز اشاره و تصریح کرد: این کیت‌ها از اول امسال در اختیار معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار گرفته‌اند که اشخاص در صورت داشتن رفتارهای پرخطر می‌توانند به مراکز دولتی و خصوص مراجعه کنند و از طریق این کیت‌ها مورد آزمایش قرار گیرند البته باید توجه داشت که این کیت‌ها فقط در مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد و اشخاص برای استفاده از این کیت‌ها آموزش دیده‌اند.
 
وی با بیان اینکه استفاده خود فرد از این کیت‌ها ممکن است در مواردی که فرد مبتلا نیست آزمایش را مثبت و درصورتیکه فرد مبتلا باشد آزمایش را منفی نشان دهند به همین منظور این کیت‌ها در هیچ داروخانه‌ای وجود ندارد و تنها در اختیار مراکز بهداشتی درمانی قرار گرفته است و در صورت مثبت بودن آزمایش فرد برای تشخیص نهایی از فرد آزمایشات بیشتری گرفته می‌شود.
 
*رونمایی از پایگاه اینترنتی رسمی کنترل HIV ایدز  

صداقت در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد ۸۹ درصد مبتلایان به ایدز را مردان و ۱۱ درصد زنان را تشکیل می‌دهند که در این بین میزان ابتلا از طریق رفتارهای پرخطر رو به افزایش است به طوریکه این میزان ابتلا در زنان ۶۷ درصد در مردان ۳۳ درصد گزارش شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: ۱۰ آذرماه مراسم روز جهانی ایدز در وزارت بهداشت برگزار می‌شود و در این مراسم از پایگاه اینترنتی رسمی HIV ایدز رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.