دستشویی‌های مجهز در راه است

۲۰ آبان ،
ممتاز نیوز : ما دستشویی می‌خواهیم! ما دستشویی می‌خواهیم! چه شد؟ خجالت کشیدید؟ دستشویی رفتن یک موضوع کاملا طبیعی است و خجالت ندارد و اگر قرار بود همین حیا را مدیران شهرداری هم داشته باشند شاید حالا اصلا به فکر نمی‌افتادند تا پایان امسال شمار سرویس‌های بهداشتی عمومی در پایتخت را به بیش از ۱۰هزار چشمه برسانند تا هر شهروند​، هرجای تهران که باشد تنها با پیمودن مسیری ۵۰۰ متری در یکی از چهار طرف به یک دستشویی برسد.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل ازجام جم ؛ ما هم قبول داریم فعلا اوضاع آن‌گونه که مدیران شهرداری وعده داده‌اند نیست، اما باید تا پایان سال صبر کنیم که بفهمیم اوضاع همین‌گونه می‌ماند و همچنان مردم برای دستشویی رفتن به مالکان مغازه‌ها التماس می​کنند یا تغییر می‌کند و دیگر هیچ شهروندی دست کم غصه دستشویی رفتن را ندارد.

هرچند دستشویی‌ها در پایتخت برای شهروندان کافی نیست، اما آمار آنها بسیار بالاست. تهران هم اکنون ۶۵۰ دستگاه سرویس بهداشتی دارد که معادل ۴۰۸۰ چشمه است که حفظ بهداشت آنها و به طور کلی نگهداری‌شان هم‌اکنون جزو وظایف شهرداری است و از آنجا که شهروندان از وضع سرویس‌های بهداشتی راضی نیستند قرار است ساخت ۳۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی معادل ۲۵۴۰ چشمه نیز در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

علاوه بر این سرویس‌های ثابت در دست ساخت، ۵۰۰ دستگاه سرویس بهداشتی سیار معادل ۲۰۰۰ چشمه سرویس هم قرار است تا پایان سال ساخته شود که همه از جنس همه استیل، منطبق با استانداردهای روز دنیاست.می‌پرسید این همه دستشویی قرار است کجا احداث شود، آن هم توی شهری که جای سوزن انداختن هم ندارد؟ در شهر ما مکان‌های بسیاری وجود دارد که از نظر مهندسی پرت محسوب می‌شود، ضمن این که مکان‌های عمومی نیز وجود دارد که از آنها به اندازه کافی بهره‌برداری نشده است.

برای مثال مهندس‌های شهرسازی با پژوهشی که در سطح شهر انجام داده‌اند، متوجه شده‌اند بعضی از ایستگاه‌های مترو در محوطه خارجی خود فضایی دارند که می‌توان در آن سرویس بهداشتی عمومی احداث کرد.البته این را هم باید بدانید که قرار است از این پس در ایستگاه‌های تازه مترو، فضایی ویژه را برای سرویس بهداشتی عمومی اختصاص بدهند.صبر کنید! هنوز خبرهای قابل توجه درباره سرویس‌های بهداشتی مانده است. ما مطمئنیم آنچه همین حالا می‌خواهیم بگوییم هرگز پیش از این نشنیده‌اید.

ماجرا این است که بعضی شهروندان به محض این که می‌شنوند قرار است سرویس‌های بهداشتی عمومی در نزدیکی محل زندگی‌شان احداث شود عزا می‌گیرند که «ای وای! این دستشویی‌ها می‌شود پاتوق معتادان تزریقی که هر وقت خواستند تزریق کنند بیایند و با خیال راحت کف دستشویی‌ها بنشینند و…» طراحان دستشویی‌ها فکر اینجا را هم کرده‌اند! شما فکر می‌کنید راه خلاقانه کم‌خرجی برای حل این مشکل وجود دارد؟

نگهبان شبانه‌روزی؟ دروازه الکترونیک ورودی؟ سرکشی روزانه پلیس؟ نه! هیچ‌کدام! آنها راهی بسیار ارزان‌تر برای دور‌کردن معتادان تزریقی از دستشویی‌ها و امن کردن‌شان پیدا کرده‌اند: رنگ لامپ دستشویی‌ها را آبی انتخاب کرده‌اند!

می‌گویید مگر رنگ لامپ چه تاثیری می‌تواند بر معتادها داشته باشد؟ این نور آبی طوری طراحی شده است که معتادان تزریقی نتوانند زیر آن، رگ‌شان را براحتی پیدا کنند و به همین سبب ترجیح می‌دهند به خیابان برگردند.

علاوه بر اینها قرار شده است در این سرویس‌های بهداشتی میز تعویض پوشک نوزاد و امکانات ویژه معلولان و جانبازان نیز طراحی شود و حتی در این فضا امکان فروش کالاهای مورد نیاز و متناسب با فضای سرویس بهداشتی همچون پوشاک بچه یا محصولاتی که مورد نیاز بانوان است، پیش‌بینی شده است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.