دستمزد کارگر تاثیری بر هزینه تولید کارفرما ندارد

۰۹اردیبهشت،

100-412.jpg

رییس هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور خطاب به بعضی کارفرمایان که رای دیوان عدالت را به سود کارگران نمی دانند، گفت: کارفرمایان بهتر است بگویند در قبال حفظ امنیت شغلی کارگران چه قدر به تعهدات خود عمل کرده‌اند.

غلامرضا خادمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تعاون و اشتغال ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلی که جامعه کارگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند، مشکل معیشت و حقوق و دستمزد است؛ متاسفانه با وجود تلاش نمایندگان ما در شورای عالی کار، تنها ۲۵ درصد به دستمزد کارگران افزوده شده که پاسخگوی نیازهای کارگران و خانواده‌هایشان نیست.

وی به ارسال شکایت کانون انجمنهای صنفی کارگران کشور به دیوان عدالت اداری در خصوص دستمزد سال ۹۲ کارگران اشاره کرد و افزود: دادخواست ما به همراه شکایت دیگر تشکلهای کارگری زمانی مطرح شد که افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران برای سال ۹۲ به تصویب شورای عالی کار رسید ولی شخصا معتقدم که نتیجه خروجی آن کمکی به کارگران نمی‌کند زیرا حتی اگر به جای ۲۵ درصد، ۳۱ درصد هم افزایش یابد باز هم مشکلات معیشت کارگران به قوت خود باقی است.

وی تصریح کرد: در طول چند سال قبل کارگاه‌های متعددی راکد شده یا فعالیت آنها متوقف شده است ولی آیا تعطیلی این کارگاهها به سبب دستمزد کارگران بوده است؟

رییس هیات مدیره کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران با بیان اینکه دستمزد کارگر تنها چند درصد بر هزینه‌های تولید کارفرما اثر می گذارد، افزود: اگر کارفرمایان دستمزد سال ۹۲ را مورد بررسی قرار بدهند، متوجه خواهند شد که دستمزد ۴۷۸ هزار تومانی هزینه‌ای برای تولید کارفرما ندارد که بخواهد به تعطیلی واحد یا اخراج و تعدیل نیروی کار منجر شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اجرای کامل ماده ۴۱ قانون کار را خواستار شد و با تاکید بر اصلاح شیوه سنتی تعیین دستمزد، اظهار کرد: در هیچ کجای دنیا به خاطر تعیین دستمزد چانه زنی نمی‌شود ولی ما همه چیز را با چانه زنی پیش می بریم و دست آخر به قانون عمل نمی کنیم.

خادمی‌زاده همچنین در مورد وعده‌های داده شده برای پیگیری سهام عدالت، کارت خرید و مسکن کارگران، گفت: با توجه به اینکه بودجه سه دوازدهم به تصویب رسیده است عملا کاری نمی توان انجام داد ضمن آنکه دستگاه‌های اجرایی هم در حال حاضر هیچ کار عملیاتی انجام نمی دهند و دست کم تا مشخص شدن وضعیت بودجه و تصویب آن در مجلس شرایط همینگونه خواهد بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.