دسته چک الکترونیکی صادر می‌شود

۳۱اردیبهشت،

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام اینکه مبادلات چک الکترونیکی می گردد، از طراحی دسته چک استاندارد توسط بانک مرکزی خبرداد.
به گزارش ایرنا،’ ناصر حکیمی’ افزود: چک های تازه دارای بارکد دو بعدی خواهند بود و به جای پردازش فیزیکی، اطلاعات و تصویر آن در بانک پردازش می گردد.
وی با اشاره به دو مصوبه مهم شورای پول و اعتبار گفت: یکی از این مصوبات سامانه مدیریت اسناد بانکی است، چک هنوز ابزاری کاغذی محسوب می گردد و به عنوان یک ابزار قابل حذف نیست.
مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اعلام اینکه الکترونیکی کردن مبادلات چک در دستور کار است، افزود: درخواست و صدور دسته چک متمرکز می گردد، با توجه به اینکه با بحث صدور چک های جعلی مواجه هستیم، ساختاری را طبق مصوبه شورای پول و اعتبار تا پایان سال ایجاد خواهیم کرد که مشتری درخواست صدور دسته چک خود را به صورت الکترونیکی یا از طریق شعبه ارائه دهد و چنانچه مشکل بدحسابی، برگشتی چک یا قضایی نداشته باشد، دستور صدور دسته چک صادر می گردد و به جای تحویل در شعبه به آدرس شخص ارسال می گردد که از این طریق هویت فرد و آدرس وی مشخص خواهد شد.
وی با بیان آنکه ، این کار تا پایان سال جاری مراحل عملیاتی خود را طی می کند و از سال ۹۳ در تمامی بانک های کشور اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: یکی از ایرادات فعلی چک ها استاندارد نبودن آنها است، چک ها در حال حاضر توسط بانک ها در اندازه ، رنگ و طرح های مختلف صادر می گردد، بر این اساس چک استانداردی طراحی شده است که در تمامی بانک ها به اشخاص داده می گردد.
حکیمی ،استفاده از شاخص های امنیتی در چک، کاغذ و چاپ آن را از ویژگی های این چک ها عنوان و بیان کرد: با چک های تازه رد و بدل غیر ضرور چک حذف و فاصله چک تهران و شهرستان ها از بین می رود و زمان پردازش الکترونیکی چک ها در حوزه یک شهر یا استان به ۲۴ساعت کاهش می یابد.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ،‌وی خاطرنشان کرد: نتیجه راه اندازی این سامانه این است که موضوع اضافه برداشت بانک ها که عامل خسارت زننده ای بوده و ناشی از مبادلات اتاق پایاپای است از بین می رود و سقف تعهدات بانکها بر اساس قواعد روشنی کنترل می گردد.
این مقام مسئول در مورد اصلاح قانون چک گفت: اصلاح قانون چک در دست بررسی است.
یادآور می گردد: سال قبل دستورالعمل تازه حساب جاری صادر شد که با این امر شرایط برای کسانی که از طریق چک سوء استفاده می کردند، سخت و پیچیده شد.


iTanalyze.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.