دستورالعمل آزمایشگاهی دفع سیانور، آرسنیک و مواد گوگردی تدوین شد

به گزارش جهاد دانشگاهی ،مهندس عبدالله سمیعی، مدیر گروه معدن و محیط زیست معدنی این واحد درباره ضرورت تدوین این دستورالعمل گفت :این مواد شیمیایی بر اثر نفوذ به منابع آبی زیرزمینی باعث آلودگی آنها می‌شود که استفاده از آن برای زندگی و سلامت جانداران بسیار زیانبار است.

وی ادامه داد: آرسنیک و ترکیبات سمی آن در صورت تماس با انسان و یا مصرف از سوی وی، بیماری‌های بسیاری ایجاد می‌کنند که متأسفانه این ماده در کشور پراکندگی طبیعی دارد و برخورد آبهای زیرزمینی با آنها موجب آلودگی خود به خودی این منابع می‌شود. موضوع ایجاد بیماری‌های خطرناک و مرگ و میر همچنین برای مواد سیانیدی و سولفیدی صدق می‌کند.

به گفته وی «استحصال و پرعیارسازی مواد معدنی با ارزش» از کانسارها و باطله‌های معدنی در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های فرآوری مواد معدنی با استفاده از مواد شیمیایی از جمله اسیدها، بازها و سیانور انجام می‌شود و در «فلوتاسیون» نیز مواد شیمیایی مانند کلکتورها، کف‌ساز‌ها، بازداشت کننده‌ها و متفرق کننده‌ها استفاده دارند.

سمیعی خاطرنشان کرد: در فرآیند «هیدرومتالورژی و محیط زیست معدنی» نیز حلال‌های آلی و مواد جاذب مانند رزین‌های تبادل یونی و کربن فعال در استخراج فلزات از محلول باردار به کار گرفته می‌شوند که مدیریت، کنترل و دفع آنها ضوابط مشخص، دستورالعمل و استاندارد خاصی را می‌طلبد.

وی با بیان این که دستورالعمل یاد شده در قالب‌ طرح‌های «تدوین ضوابط، معیارها و دستورالعمل‌های معدنی» در معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف شده است، اظهار داشت : این طرح بعد از نهایی شدن در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری به چاپ می‌رسد و رعایت آن برای تمامی مراکزی که به نحوی با مواد مورد نظر کار می‌کنند، ضروری خواهد بود.

به گفته وی قرار است، واحدها و کارخانجات صنعتی کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی، واحدهای نیمه صنعتی کانه‌آرایی و فرآوری مواد معدنی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی دارای آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دارای آزمایشگاه فرآوری مواد معدنی و آزمایشگاه‌های دارای محیط کار کوچک، اجرا کننده این دستورالعمل باشند.

سمیعی گفت: هدف از تدوین این دستورالعمل انجام گام به گام نوع فعالیت و حرکت در خصوص جمع‌آوری، حمل و نقل، ذخیره‌سازی، بازیابی، بازیافت، غیرفعال‌سازی،دفع پسماندهای شیمیایی در آزمایشگاه‌ها و واحدهای فرآوری مواد معدنی بر اساس نوع آنهاست.

وی درباره شاخص‌های ارائه شده در این دستورالعمل خاطرنشان کرد: جمع‌آوری، نمونه‌برداری، شناسایی، روش‌های تخریب و خنثی‌سازی، حمل ونقل، ذخیره‌سازی، بازیابی، بازیافت، غیرفعال سازی و دفع پسماندهای شیمیایی در آزمایشگاه‌ها و واحدهای فرآوری مواد معدنی از جمله شاخص‌هایی است که در این دستورالعمل به آن توجه شده است.

مدیر گروه معدن و محیط زیست جهاد دانشگاهی واحد امیرکبیر و همکاران وی در این گروه، برای تدوین این دستورالعمل مطالعاتی تطبیقی نیز بر روی دستورالعمل‌های بین‌المللی و قوانین سایر کشورها انجام داده‌اند.

از این طرح همچنین مقاله‌ای در «نخستین همایش بین‌المللی و ششمین همایش ملی مدیریت پسماند» ارائه شده است.

علمی **۱۳۵۴**۱۵۴۴

انتهای پیام /*


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.