دستور دولت به خودروسازها برای فروش سهام خود در بانک‌ها

۰۹م اسفند ،

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از دستور تازه دولت به خودروسازها برای فروش سهام خود در بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیرمرتبط خبر داد.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، غلام‌رضا شافعی اظهارداشت: دولت به خودروسازها دستور داده است تا سهام خود را در بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیرمرتبط بفروشند اما این کار با موانعی مواجه است.
وی در تشریح این موانع گفت: بر اساس ضوابط بانک مرکزی اشخاص حقیقی نمی‌توانند بیش از ۵ درصد سهام یک بانک را در اختیار داشته باشند درحالی‌که سهامی که از بعضی بانک‌ها در اختیار یکی از شرکت‌های خودروسازی است بیش از این مقدار است بنابراین این شرکت برای فروش سهام خود در این بانک باید سهام را خرد کند که این کار قطعاً زیان‌های هنگفتی برای این شرکت به‌دنبال دارد.
شافعی ادامه داد: سهام موجود در دست این خودروساز اصطلاحاً سهام مدیریتی است و از ارزش بیشتری نسبت به سهام عادی برخوردار است بنابراین خرد کردن و فروختن این سهام به‌صرفه و صلاح این خودروساز نیست.
به گزارش تسنیم، این سخنان در حالی از سوی رئیس هیأت عامل ایدرو بیان می‌شود که بررسی‌های اجمالی در مورد میزان حضور ایران خودرو به‌عنوان یکی از دو خودروساز بزرگ کشور در بازار سرمایه نشان می‌دهد این خودروساز به‌صورت غیرمستقیم و مستقیم در تعدادی از شرکت‌های بورسی سهام دارد. ارزش روز بخشی از سهام این خودروساز در بازار سرمایه کشور به رقمی بالغ بر ۴۳۵ میلیارد و ۵۰۷ میلیون تومان می‌رسد.
به‌عبارت دیگر ایران خودرو و شرکت‌های زیرمجموعه آن تنها با فروش تعدادی از سهام خود در بازار می‌توانند تقریباً نیمی از تسهیلات مورد نیازشان را بدون اینکه لازم باشد سودی به بانک‌های پرداخت کننده تسهیلات بدهند تأمین کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت ایران خودرو با واسطه بیمه ایران خودرو، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و تام ایران خودرو تنها در بانک پارسیان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۳٫۳۸ درصد سهم دارد که با احتساب قیمت ۱۹۰ تومانی هر سهم بانک پارسیان، ارزش این مقدار سهام به حدود ۳۴۶ میلیارد تومان می‌رسد. این مقدار بدون ارزش سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو در شرکت‌هایی مانند مهرکام پارس، نیرو محرکه، بیمه پارسیان، فنرسازی خاور، محورسازان ایران خودرو، الکتریک خودرو شرق و رینگ‌سازی مشهد است که رقمی بالغ بر ۸۸ میلیارد تومان است.
بنا بر این گزارش، بررسی‌ها در مورد ارزش بعضی از سهام سایپا و شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به آن هم نتایج تقریباً مشابهی به ارمغان می‌آورد.
بنا بر محاسبات انجام‌شده ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری سایپا که شرکت سایپا بالغ بر ۲۰ درصد به‌صورت مستقیم در آن سهم دارد در ۱۰ شرکت بورسی ملی صنایع مس ایران، رنا، سایپا، پارس خودرو، زامیاد، رادیاتور ایران، سایپا آذین، معدنی املاح ایران و عمران و توسعه به حدود ۲۷۶ میلیارد و ۹۰۳ میلیون تومان می‌رسد. اگر به این مبلغ ارزش سهام سایپا در شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به آن را هم اضافه کنیم به مبلغی در حدود ۳۳۴ میلیارد و ۸۹۵ میلیون تومان می‌رسیم یعنی حدود یک‌سوم تسهیلات هزار میلیارد تومانی مورد نظر.


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.