دستور دولت ترکیه برای بستن حساب ایرانیان

۲۷فروردین۱۳،

بینا- روزنامه ینی شفق ترکیه طی گزارشی نوشت بعضی بانک های این کشور به دستور نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر امور بانکی ترکیه تا ۱۷ آوریل(فردا) به مشتریان ایرانی خود مهلت داده اند حساب های خود را ببندند و در غیر این صورت موجودی شان مصادره می گردد.
به گزارش ینی شفق ترکیه بعضی بانک های ترک به مشتریان ایرانی خود گفته اند تا ۱۷ آوریل حساب های خود را ببندند، در غیر این صورت، موجودی حساب های آنها مصادره خواهد شد.
بر اساس این گزارش یک شهروند ایرانی که ۱۰ سال است در ترکیه زندگی می کند مجبور به بستن حساب بانکی شخصی خود شده است. به نظر می رسد که این اقدام از سوی نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر امور بانکی ترکیه در راستای تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا صورت می گیرد.
این شهروند ایرانی که در حال تحصیل در ترکیه است، باید ۱۵ هزار دلار موجودی خود را که در بانک یاپی کردی قرار دارد، خارج کند. وی در این باره گفت: «آنها طوری با من رفتار می کنند که انگار تمامی ایرانیان در حال غنی سازی اورانیوم در خانه های خود می باشند. من یک شهروند عادی هستم که پول به دست آورده و آن را در بانک های ترکیه سپرده گذاری کرده است.» این شهروند ایرانی احساس می کند که به صورت غیر ضروری قربانی اقدام بانک ها شده و می گوید قصد دارد علیه این اقدام به دادگاه شکایت کند.
یکی از مقامات یک بانک ترک در محله گالاتاسرای استانبول گفت، بانک ما یکی از بانک هایی است که بر اساس بخشنامه نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر امور بانکی ترکیه به مشتریان ایرانی خود اعلام کرده باید حساب های خود را در این بانک ببندند. بر اساس این بخشنامه، بانک ها موظف شده اند «به شهروندان کشورهایی که تحت تحریم قرار دارند» خدمات ارائه ندهند.
بر اساس این گزارش نهاد تنظیم مقررات و نظارت بر امور بانکی ترکیه، صدور چنین بخشنامه ای را تکذیب کرده است.
به نقل از شهروند ایرانی مذکور، بانک گارانتی دیگر بانک ترک است که با مشتریان ترک و سوری خود تماس گرفته و به آنها گفته که باید حساب های خود را ببندند. مقامات سه بانک دیگر ترک یعنی فاینانس بانک، واکیف بانک و هالک بانک، به خبرنگار دیلی شفق گفته اند که از ابلاغ چنین بخشنامه ای اطلاع ندارند.
شهروند ایرانی مذکور که پول خود را از بانک یاپی کردی خارج کرده و در بانک دیگری سپرده گذاری کرده تصریح کرد که این اقدام معنایی ندارد. وی خاطرنشان کرد که دانشجویان و بیمارانی می باشند که از ایران و سوریه به ترکیه آمده اند و پول خود را در بانک های ترکیه سپرده گذاری کرده اند.
وی در ادامه گفت: «آنهایی که با ایران مشکل دارند باید مشکلشان را با دولت ایران حل کنند نه با شهروندانی مثل ما… من یک شهروند عادی هستم که پولش را در بانک های ترکیه سپرده گذاری کرده، این نه ربطی به سازمان ملل دارد و نه ربطی به ناتو.»

*تسنیم

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.