دستور پخت ۳ غذای خوش طعم ترکیه

۲۵م آذر ،

 مجله ایده آل اگر به استانبول سفر کرده باشید، حتما دیده‌اید که گوشه و کنار این شهر پر است از انواع رستوران‌های رنگارنگ که از هر کدام بوهای خوش و دلنشینی به مشام می‌ر‌سد. به سبب اینکه استانبول شهری زیبا و ساحلی است، ‌بخش بزرگی از این رستوران‌ها غذاهای متنوع دریایی را در منوی خود دارند که سفارش ندادن و نخوردن آنها، اشتباهی بزرگ است که در حق خود انجام می‌دهید.

دستور پخت 3 غذای خوش طعم ترکیه ای

فیله‌های بریان و معطر

این غذا را به ندرت می‌توانید در رستوران بیابید؛ بسیار لذیذ و خوشمزه است و ارزش امتحان کردن را دارد، به خصوص برای کسانی که از بوی ماهی خوششان نمی‌آید.

مواد لازم برای ۴ نفر:

  •   گوجه‌فرنگی متوسط: ۴ عدد
  •  برگ بو: ۷ تا ۸ برگ
  •  فیله ماهی: ۸ عدد، ‌هر کدام بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ گرم
  •  پیاز قرمز متوسط: ۲ عدد خلالی
  •  فلفل دلمه‌ای یا تند: ۳ عدد،‌ خلالی
  •  جعفری: یک دسته کوچک، خرد شده
  •  روغن آفتابگردان: ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری
  •  لیموترش بزرگ: یک عدد، ورقه‌ورقه شده
  •  نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه:

فر را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. پوست گوجه‌فرنگی‌ها را با چاقو برش داده و ۳۰ ثانیه در آب‌جوش قرار دهید، سپس آبکش کرده و پوست آنها را جدا کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را نصف کرده و سپس ورقه‌ورقه کنید.

تکه‌های ماهی را شسته و خشک کنید. یک ظرف نسوز -ترجیحا سفالی گود- را چرب کنید. پیازها، گوجه‌فرنگی‌ها، فلفل و فیله‌های ماهی را لابه‌لای هم در ظرف چیده و جعفری را روی آنها بپاشید. برگ بوها را که بهتر است تازه باشد روی ماهی و دور تا دور آن چیده کمی و نمک فلفل روی محتویات ظرف پاشیده و روغن را به طور یکنواخت روی آنها بدهید.

روی ظرف را فویل کشیده و ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید، سپس ظرف را خارج کرده و فویل را بردارید. یکی، دو قاشق غذاخوری کره روی ماهی‌ها قرار دهید. ظرف را به فر برگردانده و ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید تا ماهی‌ها برشته شود.

لیموترش را روی ماهی‌ها چکانده و با پلوی محمود پاشا یا چلوی ساده سرو کنید.

نکات:

۱٫ این غذا را با هر نوع ماهی که دوست دارید درست کنید اما ماهی شیر،‌ راشگو و اصولا ماهی‌های فیله‌ای برای این کار مناسب‌ترند.

۲٫ به جای برگ‌بو می‌توانید از ریحان بنفش استفاده کنید، ولی مقدار آن را دوبرابر کنید.

۳٫ از لیموترش ورقه‌ورقه شده هم می‌توانید در لابه‌لای تکه‌های ماهی استفاده کنید.



دستور پخت 3 غذای خوش طعم ترکیه ای

پلوی محمــودپاشا

راجع به این پلوی ترکیه‌ای داستان شگفت‌انگیزی وجود دارد. می‌گویند محمودپاشا وزیر اعظم سلطان محمد فاتح عثمانی، هر جمعه همه وزرای خود را به صرف ناهار دعوت می‌کرد. در پایان غذا، برای هر وزیر ظرفی از پلو و نخود آورده می‌شد. در بین این غذا گلوله‌هایی از طلای ناب به اندازه نخود قرار داده می‌شد و هر وزیر بنا به شانس و اقبال خود به یک یا چند گلوله زرین دست پیدا می‌کرد. هرچند در غذایی که شما می‌پزید توپ طلا وجود ندارد، اما طعم کره‌ای آن، به خصوص اگر با گوشت یا ماهی همراه شود، بی‌نظیر می‌شود که چیزی از  طلا کم ندارد.

مواد لازم برای۴ نفر:

  •  نخود: ۵۰ گرم، خیسانده
  •  کره: ۳۰ گرم، ۲ قاشق غذاخوری
  •  روغن آفتابگردان: ۲ قاشق غذاخوری
  •  پیاز متوسط: یک عدد، ساطوری
  •  برنج:۲۰۰ گرم، خیسانده
  •  آب مرغ: ۶۰۰ میلی‌لیتر، ۲ و یک‌دوم پیمانه
  •  نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه:

۱- نخود را که حداقل باید از شب قبل خیس کرده باشید، آبکش کرده و در یک قابلمه ریخته، روی آن آب سرد بریزید و روی شعله بسیار بگذارید. پس از اینکه به جوش آمد، شعله را کم کرده و در آن را ببندید و بسته به نوع نخود، بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزید.

۲- پس از اینکه نخود پخت، آن را آبکش کرده و فورا زیر آب سرد بگیرید. نخودها را به آرامی بین دو دست بمالید تا بدون له شدن، پوست آنها کنده شود.

۳- کره و روغن را در یک قابلمه روی شعله متوسط داغ کرده و پیاز را حدود ۵ دقیقه در آن تفت دهید تا نرم شود و کمی رنگ بگیرد.

۴- برنج و نخود را اضافه کرده و آب مرغ را روی آن بریزید. به ازای هر پیمانه برنج، ‌یک‌دوم قاشق چای‌خوری نمک اضافه کرده و شعله را بسیار کنید تا به جوش آید. هنگامی که آب مرغ جذب غذا شد، شعله را کم کرده و  در آن را ببندید و ۲۰ دقیقه آن را دم کنید. پس از اینکه برنج پخت آن را با کفگیر به آرامی هم زده و کمی روغن روی آن بدهید و به تنهایی یا با گوشت، مرغ یا ماهی سرو کنید.

نکات:

۱- می‌توانید پس از تفت دادن پیاز ۲ قاشق چای‌خوری زردچوبه به غذا اضافه کنید تا برنج خوشرنگ‌تر شود.

۲- به جای آب مرغ از آب استفاده کنید،  دراین صورت  به ازای هر پیمانه برنج،‌ یک قاشق چای‌خوری سرخالی نمک بریزید.

۳- برای گرفتن پوست نخود، اجباری در کار نیست، اما در این صورت غذا شکیل‌تر و خوش‌خوراک‌تر می‌شود.



دستور پخت 3 غذای خوش طعم ترکیه ای

راتاتوی به روایت عثمانی

این بشقاب گیاهی خوشرنگ و لعاب ترکیه‌ای، در هر نقطه از این کشور با سبزیجات متفاوتی که در دسترس است تهیه می‌شود، اما اساس کار یکسان و مشابه است. ترکیبی از ماست و سبزیجات که شباهت بسیاری هم به راتاتوی معروف دارد، اما باشکوه‌تراست. استفاده از انار ملس در این خوراک نه‌تنها طعم یگانه‌ای به آن می‌دهد بلکه جلوه زیبایی هم به آن می‌بخشد که در کمتر غذایی دیده می‌شود.

مواد لازم برای ۴ نفر:

  •  بادمجان درشت: ۲ عدد
  •  کدو سبز درشت: ۲ عدد
  •  فلفل دلمه‌ای قرمز: یک عدد
  •  روغن مایع: به میزان لازم
  •  فلفل کبابی سبز: ۴ عدد
  •  ماست چکیده: ۲۰۰ میلی‌لیتر، یک پیمانه
  •  سیر: ۳-۲ حبه، ساطوری
  •  انار ملس: ۳ قاشق غذاخوری
  •  نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

روش تهیه:

به وسیله یک پوست‌کن، بادمجان را به صورت راه‌راه پوست بکنید، سپس آن را از طول نصف کرده و با چاقو به صورت تکه‌های به ضخامت ۲ سانتی‌متر خرد کنید. تکه‌های بادمجان را در یک کاسه بزرگ آب و نمک بیندازید تا هم تلخی‌آب آن گرفته شود و هم رنگ آن عوض نشود.

کدو را بدون پوست‌ کندن دقیقا مانند بادمجان خرد کنید. فلفل دلمه‌ای را هم به صورت تکه‌هایی به اندازه بادمجان و کدو خرد کنید.

در یک قابلمه به اندازه‌ای روغن مایع داغ کنید که سبزیجات در آن شناور شود. بادمجان‌ها را آبکش و خشک کرده، سپس سبزیجات را در چند نوبت در روغن سرخ کنید تا برشته و طلایی شوند. پس از خارج کردن از قابلمه، روغن آن را با حوله کاغذی بگیرید.

در یک کاسه، ماست را با سیر مخلوط کرده و نمک و فلفل سیاه بپاشید. سبزیجات سرخ‌شده را در بشقاب کپه کرده و ماست را با قاشق روی آن بریزید. ۳ قاشق غذاخوری از ماست را نگه دارید.
نیمی از دانه‌های  انار را با ماست باقیمانده مخلوط کرده و دوباره روی سبزیجات بریزید. باقی دانه‌های انار را روی غذا پخش کنید.

نکات:

۱ – این غذا را به‌سرعت سرو کنید، چون بخش مهمی از ویژگی آن به تضاد گرم بودن سبزیجات و سرد بودن ماست است.

۲ – به جای سرخ کردن می‌توانید سبزیجات را کباب کنید.

۳ – اضافه کردن قارچ به این مجموعه سبزیجات طعم بهتری می‌دهد و خاصیت آن را بیشتر می‌کند.

۴ – کدو را به هیچ وجه پوست نکنید، چون پوست کدو پرخاصیت و بخش مهمی از سبزی است.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.