دستیابی به موفقیتی بزرگ در درمان سرطان دهانه رحم

شنبه ۲۱ مرداد – ۰۴:۳۴:۱۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

تمرکز بر سلول‌های غیر سرطانی اطراف سرطان سرویکس یا دهانه رحم به تازگی منجر به موفقیتی بزرگ در درمان این سرطان شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، به نقل از مجله اروپایی بیولوژی مولکولی، محققان مرکز تحقیقات سرطان و زیست‌شناسی سلولی بلفاست دریافتند که بافت‌های غیرسرطانی یا استروما در اطراف بافت سرطانی دهانه رحم، نقش مهمی را در تنظیم گسترش سلول‌های سرطانی دارد.
براساس این گزارش فعال شدن پروتئین رتینوبلاستوما (Rb)‌ در بافت‌های غیرسرطانی می‌تواند منجر به کاهش عوامل محرک تهاجم سلول‌های سرطانی شود و به این ترتیب سرطان گسترش نمی‌یابد و این پروتئین خاص توانایی بازکردن یا بستن مسیر ارتباطی بین بافت سالم و تومور را دارد.
نتایج حاصل از این گزارش حاکی از آن است که اهمیت پروتئین Rb‌ در تنظیم رشد سلول‌های سرطانی درون تومور می‌باشد و این اولین بار است که دانشمندان نقش این پروتئین را در گسترش و یا ممانعت از گسترش سرطان در بافت‌های سالم غیرسرطانی بررسی کرده‌اند.
به گفته محققان درست است که این تحقیقات بر روی سرطان دهانه رحم متمرکز شده است ولی این امکان وجود دارد که Rb‌ و یا پروتئین‌های دیگر موجود در بافت‌های سالم اطراف انواع دیگر سرطان‌ها نقش مشابهی را در تنظیم انتشار سلول‌های تومور باز کند و نتایج این کشف می‌تواند فراتر از سرطان دهانه رحم باشد.
گفتنی است سرطان دهانه رحم به وسیله‌ی ویروس پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید که باعث می‌شود سلول‌های دهانه رحم به شکلی خارج از کنترل رشد کنند و سرطانی شوند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۱۱۱۶۳۴۱۷۶۰۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.