دستکشی که بیماران نخاعی را بهبود می بخشد

محققان با ساخت دستکش موزیکال بدون سیم که می تواند پیانو آموزش دهد، امید تازه ای را در درمان ضایعات نخاعی بوجود آوردند.

به گزارش خبرنگارعلمی باشگاه خبرنگاران و به نقل از News Plurk  دستکش موسیقی وایرلس ساخته شده در Georgia Tech ( جورجیا تکنولوژی) نه تنها به کاربران امکان آموزش نواختن آهنگ پیانو را می دهد، بلکه حتی ممکن است بتواند در بهبود احساس و تحرک دست افرادی که دچار ضایعات نخاعی شده اند هم کمک کند.

این دستکش بدون انگشت نشان می دهد کدام کلید باید نواخته شود و افرادی که از آن در یک پژوهش استفاده کرده اند اظهار کرده اند که حس لمسی بهتری در انگشتان خود داشته اند.

این دستکش به یک کامپیوتر یا MP3 پلیر که با آهنگ های خاص یا قطعات پیانو برنامه ریزی شده است و از طرف دیگر به یک پیانو با کلید های چراغدار وصل می شود.

با روشن شدن کلید های پیانو، دستکش لرزشی را به انگشت مربوطه کاربر می فرستد و به او نشان می دهد کجا و کی باید کلید را فشار دهد.

به این ترتیب کاربر الگوی صحیح نواختن را یاد می گیرد و آهنگ را یاد می گیرد.

تانیا مارکو Tanya markow مدیر این پروژه گفت: هدف ما الزاماً یادگیری نواختن پیانو نیست، بلکه کمک به بیماران ضایعات نخاعی است که بتوانند حس ها و حرکات خود را بهبود بخشند .

در مطالعه اخیر بیماران نخاعی در مدت هشت هفته به مدت ۳۰ دقیقه سه بار در هفته با این دستکش ها تمرین کردند و در منزل روزی دو ساعت از طریق آن پیانو نواختند.

پس از این بررسی برخی از بیماران قادر بودند که بافت ملحفه و لباس خود را برای اولین بار بعد از جراحت لمس کنند.

مارکو Markow معتقد است: ارتعاشات می تواند فعالیت در قشر حسی مغز را تحریک کند، که این امر باعث تجدید فعالیت در بخش های خفته مغز می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.