دستگاه شتاب‌دهنده خطی ایرانی امروز رونمایی می‌شود

۱۹ام بهمن ،
ممتاز نیوز: سرپرست وزارت بهداشت از رونمایی از دستگاه شتاب‌دهنده خطی ایرانی برای تشخیص و درمان سرطان طی امروز خبر داد و از پزشکان خواست برای مدیریت کمبود دارو، داروهای مشابه موجود را تجویز کنند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس، محمد حسن طریقت منفرد امروز در حاشیه افتتاح دانشکده مجازی آموزش پزشکی در رابطه با خبرهای خوش ایام فجر افزود: امروز دستگاه شتاب دهنده خطی رونمایی می‌شود که قسمت اعظم آن در کشور تولید شده است.

وی ادامه داد: در توسعه تولیدات دستگاه‌های بسیار سنگین، دستگاه شتاب دهنده خطی جزء دستگاه‌هایی بود که با وجود تحریم‌ها در مورد آن با محدودیت مواجه بودیم.

طریقت منفرد گفت: این دستگاه در درمان بیماران سرطانی و در حوزه رادیوتراپی کاربرد دارد و اگر به تولید انبوه برسد محدودیت‌های موجود برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که بخش عمده‌ای از بیماران سرطانی به رادیوتراپی نیاز دارند و این دستگاه از انتشار یافتن اشعه به بافت‌های دیگر جلوگیری می‌کند کیفیت و دقت را با هم داراست و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.

داروها کمبود ندارند مستند بیاورید

سرپرست وزارت بهداشت و درمان در مورد کمبود بعضی داروهای روانپزشکی افزود: اولویت ما ورود مواد اولیه است که این امر برای تکمیل فعالیت‌های تولید داخلی انجام می‌شود و داروهای روانپزشکی نیز جزء این داروهاست.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعضی اقلام دارویی با کمبود مواجه است و در این زمینه چه راه حلی را دنبال می‌کنید، گفت: مستندی از کمبود دارویی وجود ندارد شما به عنوان خبرنگاران کمبودها را خبر دهید تا بازرسان به آن رسیدگی کنند.

طریقت منفرد تصریح کرد: انواع مختلفی از دارو وجود دارد و اگر نوعی از دارو یافت نمی‌شود به سبب وجود داروی مشابه آن است. تقاضا داریم که پزشکان بیماران را سرگردان نکنند و اگر داروی مشابه وجود دارد دارویی را تجویر کنند که حتماً تهیه می‌شود.

سرپرست وزارت بهداشت در مورد پرداخت هزینه‌های درمان از سوی مردم گفت: پرداخت از جیب مردم مورد تأیید ما نیست و هدف ما این است که مراکز دولتی فعال شوند تا مردم نیازی به مراکز گرانقیمت نداشته باشند.

پرداخت نیمی از هزینه‌های وزارت بهداشت از جیب مردم

طریقت منفرد اظهار کرد: گردش مالی وزارت بهداشت در سال قبل ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و آنچه که مردم از جیب خود پرداخت کرده‌اند ۱۵ هزار میلیارد تومان از هزینه خانوارها بوده که ثبت شده است.

وی تأکید کرد: دولت بر کاهش هزینه‌های درمانی از سوی مردم تأکید دارد بنابراین وزارت بهداشت به دنبال به حداقل رساندن این هزینه‌هاست.

سرپرست وزارت بهداشت افزود: هزینه‌های درمانی به سبب نبود دستورالعمل‌ها بیش از هزینه مورد تأیید وزارت بهداشت است.

وی گفت: بنابراین چنانچه این دستورالعمل‌ها تهیه شود و مبنای هزینه‌های درمان قرار گیرد افزایش این هزینه‌ها با این شدت بالا نمی‌رود.

برنامه‌های تازه سرپرست برای پزشک خانواده

وی در مورد برنامه پزشک خانواده نیز گفت: این برنامه باید بیمار محور باشد و بیماران حق انتخاب پزشک و تعویض آن را داشته باشند.

طریقت منفرد ادامه داد: پزشک خانواده بر اساس سرانه‌ درمانی که کشور دارد باید حرکت کند و دستورالعمل‌ها این برنامه را هدایت می‌کند تا در هزینه‌های ضروری اعتبارات استفاده شود.

وی افزود: بنابراین بر اساس سرانه درمان استان‌های تازهی را انتخاب کرده‌ایم تا این برنامه در آن‌ها اجرا شود.

قبل از سرپرستی در بخش دولتی طبابت می‌کردم

سرپرست وزارت بهداشت در مورد فعالیت پزشکی خود نیز گفت: از زمانی که سرپرست وزارت بهداشت شدم دیگر طبابت نمی‌کنم اما قبل از آن فقط در بیمارستان‌های دولتی کار می‌کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تعرفه بیمارستان دولتی کفاف زندگیش را می‌داده، مکثی کرد و افزود: با تعرفه دولتی بسیار خوب می‌‌شود کار کرد و زندگی را گذراند.

پزشکان بخش دولتی ایثار می‌کنند

طریقت منفرد تصریح کرد: پزشکان دولتی ایثارگری می‌کنند و ما هم باید حمایتشان کنیم این در حالی است که تعرفه‌های دولتی نامتعادل است و به دنبال ایجاد تعادل در آن هستیم.

سرپرست وزارت بهداشت گفت: این تعادل را با تصحیح کتاب تعرفه انجام خواهیم داد تا بعضی از خدمت‌ها که الان ارزشی ندارند در مقابل خدماتی که ارزش‌گذاری بالایی شده‌اند متعادل شوند.

طریقت منفرد افزود: بعضی خدمات درمانی مانند جراحی‌های مغز و چشم، تعرفه بالایی دارند و خدمات دیگر تعرفه کمتری دارند بنابراین از امکانات جهانی کتاب تعرفه‌گذاری استفاده و ارزش‌گذاری‌ها را متعادل می‌کنیم.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.