دستگاه قضا باید ظرف یک ماه به پرونده‌های قاچاق رسیدگی کند

با تصویب مجلس:

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
نمایندگان مجلس؛ دستگاه قضا را مکلف کردند ظرف یک ماه به پرونده‌های قاچاق رسیدگی و رأی نهایی را صادر کند.

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس (۵ شهریور) در جریان بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فصل مراجع رسیدگی به جرم قاچاق جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح ماده ۴۰ این لایحه با ۱۵۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، در این نشست نادر قاضی پور در مخالفت با این اصلاحیه گفت: هم اکنون شبکه قاچاق در سراسر کشور و حتی در خارج از کشور گسترده است از این رو باید برای کاهش تخلفات در حوزه قضا قوانین مناسب و سختگیرانه‌ای تصویب شود.

ایرج ندیمی در موافقت با این اصلاحیه با بیان اینکه هم اکنون کشور با قاچاق فردی و سازمان یافته روبروست؛ افزود: عوامل قاچاق شاید در دسترس نباشند اما براساس موضوع تعریف شده برای پیگیری قضایی قاچاق یک ماه وقت تعیین شده است.

براساس اصلاحیه ماده ۴۰ این لایحه هر کدام از شعب دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی، تعزیرات حکومتی و شعب تجدیدنظر آنها ظرف یک ماه از زمان تحویل پرونده باید رسیدگی و رأی نهائی را صادر کنند، مگر مواردی که حسب نوع جرم یا تخلف و علل دیگر، تکمیل شدن تحقیقات نیاز به زمان بیشتری داشته باشد که در این صورت حسب مورد مرجع رسیدگی‌کننده موظف است سبب تأخیر را به صورت مکتوب به مقام مافوق گزارش دهد. عدم ارسال این گزارش سبب محکومیت انتظامی تا درجه سه می‌شود.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.