دستگیری مدیرعامل کلاهبردار شرکت کامپیوتری

مرد تبهکار که با فرار از زندان کلاهبرداری های خود را آغاز کرده بود، با تیزهوشی آخرین طعمه اش شناسایی و دستگیر شد.
۲۵ اسفند سال ۹۰ مأموران کلانتری ۱۳۴ شهر قدس از طریق مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ به یک شرکت خدمات رایانه ای واقع در خیابان فرهنگ مراجعه و در جریان تحقیقات از مدیر شرکت اطلاع پیدا کردند که فردی به نام مصطفی . ب با مراجعه به دفتر شرکت و تحت عنوان تعمیرکار رایانه ، اقدام به اجاره یکی از اتاقهای شرکت کرده بود. او سپس با سفارش خرید قطعات رایانه ای از طریق خطوط تلفن ثابت شهری داخل شرکت ، اقدام به سرقت قطعات رایانه ای کرده و از محل متواری شده بود .
با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور بازپرس شعبه ۱۲ دادسرای ناحیه ۳ تهران ، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت .
با ارجاع پرونده به پایگاه دوم پلیس آگاهی ، کارآگاهان با بررسی شکایت های مشابه در خصوص “اجاره اتاق در شرکت های تجاری و اقتصادی” اطلاع پیدا کردند که در تمامی این موارد ، مدیران شرکت ها از طریق انتشار آگهی بازرگانی در روزنامه های کثیرالانتشار قصد اجاره یکی از اتاق های شرکت را داشته اند که متهم با استفاده از آنها نسبت به شناسایی و مراجعه به دفاتر شرکت ها اقدام کرده است .
بنا بر تحقیقات انجام شده از مدیران شرکت ها ، پس از انتشار آگهی در روزنامه ، فردی حدود ۴۰ ساله با مراجعه به دفاتر شرکت های مذکور زمینه فعالیت اقتصادی خود را “خرید و فروش رایانه” و یا “انجام خدمات رایانه ای” اعلام و پس از توافق بر سر قیمت اجاره بها و در برخی موارد نیز پس از تنظیم قرارداد ، نسبت به سفارش خرید قطعات کامپیوتری اقدام و نشانی این شرکت ها را به فروشندگان قطعات رایانه ای و در واقع مالباختگان اعلام و از آنها درخواست می کرده که قطعات رایانه را از طریق پیک موتوری برای وی ارسال کنند. پس از دریافت سفارشات ، به شیوه و شگرد های مختلف نسبت به اغفال راننده پیک و نهایتا سرقت قطعات اقدام می کرد .
با توجه به شیوه و شگرد متهم در اغفال مدیران شرکت ها که در تمامی آنها با وجهه ای کاملا موجه و ظاهری کاملا آراسته و شیک ، زمینه اعتماد مدیران شرکت را به خود ایجاد کرده بود ، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که به احتمال فراوان متهم این پرونده از مجرمان حرفه ای و سابقه دار در زمینه کلاهبرداری است . به همین خاطر با استفاده از اطلاعات به دست آمده از مدیران شرکت ها و رانندگان پیک و همچنین بهره گیری از بانک اطلاعاتی پلیس موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه دار در زمینه کلاهبرداری و جعل به هویت “مصطفی . ب” ۴۴ ساله شدند که دارای سوابق متعدد در زمینه جعل و کلاهبرداری بوده و آخرین بار نیز در سال ۱۳۸۸ به اتهام جعل اسناد دستگیر و روانه زندان شده اما پس از گذشت مدتی ، سال گذشته با قرار وثیقه و به بهانه مرخصی از زندان آزاد و متواری شده بود .
با وجود شناسایی دقیق هویت متهم ، کارآگاهان در ادامه تحقیقات خود اطلاع پیدا کردند که متهم پس از آزادی از زندان ، نسبت به تغییر مخفیگاه خود اقدام و هیچگونه اطلاعات جدیدی نیز در خصوص محل های تردد احتمالی و یا مخفیگاه وی وجود ندارد . لذا با توجه به شیوه و شگرد متهم در ارتکاب سرقت های خود ، کارآگاهان با شناسایی محل های فعالیت احتمالی متهم در شرکت های تجاری و اقتصادی به ویژه در مناطقه ونک و غرب تهران ، نسبت به ارائه آموزش های لازم به مدیران این شرکت ها و همچنین ارائه تصویر متهم تحت تعقیب پلیس به آنها کردند .
سرانجام ۲۸ اردیبهشت امسال زمانی که متهم برای اجاره اتاقی به یک شرکت بازگانی در شهرک غرب رفته بود ، مدیر شرکت با توجه به آموزش های ارائه شده در خصوص نحوه و شیوه و شگرد متهم در فریب افراد و همچنین ارائه تصویر متهم به وی ، اقدام به شناسایی متهم تحت تعقیب کرده و بدون آنکه متهم از موضوع اطلاع پیدا و از محل متواری شود ، از طریق منشی شرکت با مرکز فوریت های پلیسی ۱۱۰ تماس گرفت. پس از دقایقی با حضور مأموران کلانتری ۱۳۴ شهرک قدس در محل ، متهم دستگیر و به پایگاه دوم پلیس آگاهی تحویل شد.
با دستگیری متهم ، بلافاصله از مدیران شرکت و همچنین رانندگان پیک های موتوری جهت شناسایی متهم دعوت شد و همگی آنها ، متهم را مورد شناسایی قرار دادند که در ادامه تحقیقات متهم ضمن اعتراف صریح به سرقت ، طریق شناسایی مالباختگان خود را نیز از طریق آگهی های روزنامه های کثیرالانتشار اعلام کرد .
به گزارش مهر سرهنگ کارآگاه مهرداد یگانه – رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ – با اعلام این خبر گفت : با اعتراف صریح متهم در خصوص شیوه و شگرد سرقت ها و شناسایی تعدادی از مالباختگان ، قرار قانونی برای متهم صادر و تحقیقات جهت شناسایی دیگر مالباختگان در دستور کار کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است .به همین خاطر از کلیه مالباختگانی که بدین شیوه و شگرد مورد سرقت و یا کلاهبردای قرار گرفته اند دعوت می شود تا جهت شناسایی متهم و طرح شکایات خود به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان آزادی ـ خیابان زنجان شمالی مراجعه کنند.

iTanalyze.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.