دستیابی نداجا به اژدر فوق پیشرفته با قابلیت شلیک از زیردریایی، ناوشکن و بالگرد

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

کد مطلب : ۱۷۰۰۱۴

دستیابی نداجا به اژدر فوق پیشرفته با قابلیت شلیک از زیردریایی، ناوشکن و بالگرد

فرمانده نیروی دریایی ارتش خبر داد:

دستیابی نداجا به اژدر فوق پیشرفته با قابلیت شلیک از زیردریایی، ناوشکن و بالگرد

خبرگزاری ایمنا: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۳ در اواخر آذرماه در سواحل مکان برگزار می‌شود که در این رزمایش یگان‌هایی از نهاجا و پدافند هوایی نیز حضور دارند.

شنبه ۱ آذر – ۱۲:۲۸

به گزارش ممتاز به نقل از ایمنا، امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری که به مناسبت بزرگداشت روز نیروی دریایی ارتش برگزار شد اظهار داشت: هفتم‌ آذر سال ۵۹ زمانی که فقط ۶۷ روز از دفاع مقدس گذشته نیروی دریایی عملیات مروارید را انجام داد و نتایج ارزشمندی از جمله از بین بردن تمام نیروی دریایی کشور دشمن، محاصره اقتصادی کشور دشمن، انهدام دو پایانه نفتی البکر و الامیه و حفظ و صیانت جمهوری اسلامی به آب‌های خلیج فارس بود.
وی افزود: ادامه عملیات مروارید به سمت کمک اقتصادی جمهوری اسلامی بود و دشمن سعی داشت از ورود و خروج کشتی‌ها به بندر امام جلوگیری کند و نداجا در هشت سال دفاع مقدس با تشکیل کاروانی از کشتی‌ها در ۱۵۰ عملیات ۱۰ هزار کشتی را اسکورت کرد و صادرات و واردات کشور انجام شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حائز اهمیت بودن ایران به عنوان یک کشور دریایی که بیش از سه هزار کیلومتر مرز دریایی دارد و منطقه مهم سواحل مکران را در اختیار داشته تاکید کرد: ما منابع متعددی در دریا داریم و اگر بتوانیم از این منابع استفاده کنیم بحث انرژی و انرژی‌های نو، منابع غذایی، تجارت، گردشگری، ارتقای توان دفاعی و ایجاد کار را می‌توان دنبال کرد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که امروز نظریه بازگشت به دریا مطرح است تصریح کرد: ما می‌توانیم با اقتدار از منابع دریا استفاده کنیم و با ایجاد امنیت بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.
دریادار سیاری با اشاره به اهمیت توسعه سواحل مکران و تدبیر فرماندهی معظم کل قوا در سال ۸۶ تصریح کرد: باید این منطقه آباد شده و بستر کار لازم در این منطقه که از منطقه بندرعباس تا مرز پاکستان ادامه دارد ایجاد شود.
وی با اشاره به این که یک سوم تجارت جهانی در شمال اقیانوس هند است و ناوگروه نیروی دریایی با ارسال ۳۲ ناوگروه به ۲۲ کشتی از کشورهای مختلف جهان و در مجموع ۱۵۰ کشتی کمک کرده اظهار داشت: ما در جنوب هندوستان و جیبوتی حضور داریم و توانستیم به کشتی‌های کشورهای مختلف در مبارزه با دزدان دریایی کمک کنیم و سفرهای دریایی دوردست ما در منطق باب المندب، دریای سرخ، تنگه ملاکا و دریای چین بوده و امیدواریم در سفرهای آینده آفریقا را دور بزنیم و وارد اقیانوس اطلس شویم.
وی ادامه داد: در هفته نیروی دریایی افتتاح و الحاق دو فروند بالگرد SH، بالگرد ضد سطحی AB۲۱۲ و الحاق هواناو و تجهیز ۵ فروند ناوچه کلاس فجر به موشک‌های سطح به سطح و رونمایی از دو فروند ناوچه موشک انداز رادار عصر، رادار باند ایکس (که در اقیانوس هند کمک زیادی به نیروی دریایی ارتش خواهد کرد)، ساخت یک داک خشک تعمیراتی و رونمایی از ناو کلاس زیردریایی کلاس فاتح و ناوشکن دماوند جهت الحاق به این نیرو و پروژه‌های مهم ارتباطی ساحل به دریا و زیردریا به زیردریا که توسط کارشناسان و متخصصین نیروی دریایی منطقه دوم ولایت انجام شده رونمایی خواهد شد.
وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: تجلیل از پیشکسوتان این نیرو، خانواده معظم شهدا و جانبازان، بازدید از بیمارستان مهک، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، صبحگاه مشترک نیروی دریایی در کنارک، شرفیابی فرماندهی معظم کل قوا، همایش پیاده روی و دیدار با وابستگان فرهنگی و نظامی و رونمایی از کتاب‌های این نیرو از برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برنامه‌های رسانه‌ای از جمله دعای ندبه گفت: حضور فرماندهان نیروی دریایی در برنامه‌های تلویزیونی و مستندات تلویزیونی و مردم یاری در سواحل مکران و تجلیل از کارکنان از دیگر برنامه‌های این نیرو است.
دریادار سیاری با اشاره به اهمیت نیروی دریایی ارتش و اقتداری که این نیرو دارد تاکید کرد: امروز کشورهای جهان روی نداجا حساب باز کرده‌اند و آن را قبول دارند و این عامل مهم در جهت برقراری امنیت مطرح شده است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به برگزاری رزمایش ولایت ۹۳ در پایان آذر ماه در منطقه سواحل مکران تا مدار ده درجه تصریح کرد: در این رزمایش یگان‌های سطحی، زیرسطحی، عملیات تکاور و با حضور یگان‌هایی از نداجا و پدافند انجام می‌شود.
دریادار سیاری ادامه داد: ما به یک نوع اژدر پیشرفته که مراحل آزمایشی آن تمام شده مجهز شدیم و این اژدر می‌تواند در توان نیروی دریایی بسیار موثر باشد.
دریادار سیاری با اشاره به اهمیت دریای خزر به عنوان دریای صلح و دوستی و دیپلماسی دریایی نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: جمهوری اسلامی از منافع دریایی خود حفظ و حراست می‌کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوالی درباره همکاری نیروی دریایی ارتش با کشورهای همسایه گفت: تشکیل نیروی دریایی ارتش به عهده خود کشور است و امنیت در منطقه به دست توانمند نیروی دریایی ارتش ایجاد می‌شود.
امیردریادار سیاری در پاسخ به سوال دیگری درباره دزدی دریایی در مناطق دیگر غیر از خلیج عدن اظهار داشت: در مناطق دیگری که سفرهای دریایی انجام شده نیز دزدی دریایی وجود دارد و در تنگه ملاکا جایی است که به خاطر ویژگی‌های خاص معمولا مورد هجوم دزدان دریایی قرار می‌گیرد و پس از آن سواحل دریای سرخ و سواحل سومالی بیشترین خطر را دارند.
وی ادامه داد: یک ماه قبل از ناوگروه چینی در بندرعباس میزبانی کردیم و این ماه ارتباط دریایی این چنینی که مورد تاکید رهبری نیز بوده و ایشان نیز فرمودند نیروی دریایی ارتش هم نظامی، بین‌المللی و سیاسی است و هدف حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران در دریا است که مهمترین سلاحی که می‌تواند نقش آفرینی کند زیردریایی بوده که جمهوری اسلامی ایران در کلاس‌های مختلف آن را در اختیار دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقتدار و توانمندی در بخش زیردریایی نشان توانمندی نیروی دریایی راهبردی ارتش است اظهار داشت: تمام ارتباطات ما ارتباطات سیاسی و بین‌المللی است و ما به پاکستان، هندوستان، چین، مالزی، عربستان و سوریه و بنادر مختلف از جمله سلاله سفرو بازدید کردیم و این می‌تواند در توسعه دیپلماسی اثرگذار باشد.
امیردریادار سیاری در پاسخ به سوالی درباره دفاع ناهمتراز و نقش پاترول کرفت‌ها و شناورهای تندرو در راهبرد کلان فرماندهی نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: توان دفاعی ما ناهمتراز نیست و بلکه بسیار هم بالاست و باید به جای دفاع ناهمتراز از کلمه دفاع ناهمگون استفاده کنیم که یک تاکتیک در عرصه عملیات‌های مختلف بوده و هر فرمانده توانایی تصمیم گیری در عملیات براساس کلاسیک یا غیرکلاسیک بودن را دارد و این یک ویژگی است.
وی ادامه داد: سلاح‌ها و تجهیزات براساس شرایط استفاده می‌شود و وقتی که شرایط منطقه بر محیط دیکته کند از روش همگون یا ناهمگون استفاده شده و هر سلاحی در جای خود نقش دارد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سوال دیگری درباره اهمیت کشور جی‌بوتی و همزمانی سفر ناوگروه دریایی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بندر جی‌بوتی بر باب‌المندب ، خلیج عدن و دریای سرخ مشرف بوده و این آبراه بسیار مهم است و اکثر کشورهای جهان در ارتباط با برقراری امنیت آن نقش دارند و ناوگروه‌های جمهوری اسلامی ایران در بندر صلاله و جیبوتی پهلو می‌گیرند.
امیردریادار سیاری ادامه داد: ما معمولا سه تا چهار ماه دریانوردی می‌کنیم و این یک روشی است که ناوگروه‌ها انجام داده و سفر دکتر لاریجانی برای افتتاح مجلس جی‌بوتی انجام شده و یک سخنرانی هم در جمع کارکنان نیروی دریایی ارتش داشتند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر به چین اظهار داشت: سفر ما به چین به دعوت فرمانده نیروی دریایی چین انجام شد و همان طور که گفته شد دنیا بر روی ما حساب ویژه باز کرده و در سال ۹۱ کشتی ربوده شده چینی را نجات دادیم و گسترش دیپلماسی را در این زمینه با چین در دستور کار داشته و داریم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت مسیر دریانوردی و صادرات و واردات در مناطق شمال اقیانوس هند و سمت خلیج عدن، باب المندب و دریای سرخ و مدیترانه و تنگه جبل الطارق تاکید کرد: بیشترین رفت و آمد تجاری دنیا در همین منطقه بوده و هم برای چین و هم برای ما مهم است و ما در این زمینه به ۲۲ کشور کمک کردیم و هر میزان این هماهنگی بیشتر شود اثربخشی بیشتری دارد.
امیردریادار سیاری در پایان خاطر نشان کرد: چین و جمهوری اسلامی ایران و روسیه در منطقه عدن مستقل عمل می‌کنند و تمام فعالیت کشورها زیر نظر ناتو است اما جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه مستقل عمل کرده و می‌توانیم همکاری‌های زیادی داشته باشیم.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم کتاب نیروی دریایی ارتش از دیدگاه رسانه در دو جلد رونمایی شد و به گفته فرمانده نیروی دریایی در راستای فرهنگ سازی هر چه بیشتر نیروی دریایی ارتش و رسانه بوده است.

Share/Save/Bookmark

– .

خبرگزاری ایمنا – آخرین عناوین سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.