دست‌های پنهانی دزدان دریایی را حمایت می‌کنند

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش:

امیر دریادار خادم بیغم گفت:اگر جلوی این پدیده گرفته نشود در آینده شاهد گسترش بیشتر دزدی‌های دریایی در آبهای آزاد خواهیم بود.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ارتش جمهوری اسلامی،
امیر دریادار غلامرضا خادم بیغم گفت:این دستهای پنهان به دزدان دریایی امکانات لازم را می دهند تا آنها بتوانند نه تنها در آبهای سومالی بلکه در سایر نقاط در آبهای آزاد جهان فعالیت کنند و در نتیجه کشورهای بیشتری درگیر این پدیده شوم شده اند.

وی با بیان این که برخی از سر زور و برخی دیگر به دلیل نیاز به دزدی دریایی وادار می‌شوند، افزود: بازار کشاورزی و ماهیگیری در سومالی بسیار راکد شده و کشتی های ماهیگیری کشورهای پیشرفته نیز سهم عمده ماهی های این منطقه را بخود اختصاص داده اند.

امیر دریادار خادم بیغم، افزود: دزدان دریایی در سالهای نخست بیشتر در حوالی خلیج عدن ، محل تردد بسیاری کشتی های تجاری و نفتکش دنیا فعالیت می‌کردند اما امروز دامنه فعالیت آنها گسترش یافته است.

وی ادامه داد: رئوس مثلث اقتصادی واقع در شمال اقیانوس هند، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و تنگه مالاکا است و تمام محموله های تجاری جهان که از شرق به غرب منتقل می شوند، ناگزیر هستند تا از این مثلث عبور کنند تا به بتوانند به دریای سرخ و کانال سوئز برسند و از طریق دریای مدیترانه به کشورهای اروپایی راه یابند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در چنین شرایطی از منطقه، فقط افرادی قادر به انجام چنین اقداماتی هستند که اشراف کامل به اوضاع منطقه داشته باشند و بر این اساس این گونه حملات از عهده یک کشاورز و یا دریانور ساده سومالیایی بر نمی آید.

امیر دریادار خادم بیغم افزود: امروز با حضور ناوهای جنگی کشورهای مختلف جهان در منطقه شرایط برای فعالیت دزدان دریایی ناامن تر شده است و به همین علت آنها حوزه فعالیت خود را گسترش داده اند به طوری که یک فروند کشتی تجاری ما در منطقه ای که اصلا تصورش را نمی کردیم در شرق اقیانوس هند ربوده شد.

وی اظهارداشت: این موضوع نشان دهنده آن است که دزدان دریایی کاملا سازماندهی شده عمل می کنند و مورد حمایت دستهای پنهان قرار دارند.

این مقام ارشد نیروی دریایی ارتش در ادامه خاطرنشان کرد: اگر جلوی این پدیده گرفته نشود در آینده شاهد گسترش بیشتر دزدی های دریایی در آبهای آزاد خواهیم بود.

امیر دریادار خادم بیغم ادامه داد: باتوجه به این که ناوگان تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران جزو ناوگان های بزرگ دنیا محسوب می شوند و از آنجا که حراست از منافع دریایی ما از وظایف نیروی دریایی ارتش است،نسبت به این موضوع حساسیت ویژه ای داریم .

وی با بیان این که در حال حاضر تمامی کشتی های تجاری و نفتکش جمهوری اسلامی ایران تحت حمایت نیروی دریایی ارتش در دریاهای آزاد و بین المللی تردد می کنند، گفت: نیروی دریایی ارتش از سال ۱۳۸۸ که نخستین ناوگروه خود را برای برقراری امنیت در خصوص موصلاتی دریایی به آبهای آزاد و بین المللی اعزام کرد، تاکنون نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ فروند کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت و آنها را از منطقه تهدید خارج کرده است.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به این که تاکنون ۱۹ ناوگروه این نیرو به آبهای آزاد و بین المللی اعزام شده اند اظهارداشت: ناوگروه بیستم نیروی دریایی ارتش نیز آماده تا با پایان مأموریت ناوگروه نوزدهم به آبهای آزاد اعزام شوند.

امیر دریادار خادم بیغم افزود: ناوگروههای نیروی دریایی ارتش تاکنون نزدیک به ۱۰۰ مورد درگیری مستقیم با دزدان دریایی داشته و فقط در سال گذشته(۱۳۹۰) با ۴۴ مورد شاهد بیشترین موارد درگیری با دزدان دریایی بوده ایم.

وی ادامه داد: نیروی دریایی ارتش امروز با بکارگیری تمرین ها و راهکنش های (تاکتیک های) مختلف توانسته است منطقه عبور کشتی های تجاری و نفتکش را که در تقسیم بندی بین المللی به طول یک هزار کیلومتر و عرض حدود ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر است و حتی بیشتر از این منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

وی اضافه کرد: نیروی دریایی ارتش امروز در بخش شرقی اقیانوس هند یعنی سواحل هندوستان و تنگه مالاکا نیز حضور دارد و توانسته است امنیت مطلوبی را در منطقه برقرار کند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.