دست خالی انبوه سازان ، ساخت مسکن را به تاخیر انداخت

۰۱ تیرماه ۱۳،

به گزارش Consbank، به نقل از باشگاه خبرنگاران ،چندی پیش  خبری مبنی بر وام ساخت مسکن ۵۰ میلیون تومان گل لبخند را بر چهره بسیاری از سازندگان خانه نشاند اما چندی نگذشت که این خبر از سوی بانک مرکزی تکذیب شد.

براساس این گزارش؛ ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان در باره  این وام به خبرنگار ما گفت: تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در بانک مرکزی مصوب شده و تاکنون به شعب منتخب ابلاغ نشده است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه انبوه سازان پیشنهاد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی  به وزارت راه وشهرسازی داده بودند ، افزود: وزارت راه وشهرسازی با حداقل این میزان تسهیلات موافقت کرده است .

رهبر در ادامه اظهار داشت: پس از پایان زمان مشارکت یا همان دوره ساخت که حدود یک تا دو سال است، ۴۰ میلیون تومان از ۵۰ میلیون تومان با سود دوران مشارکت می‌تواند به خریدار منتقل شود.

بر اساس این گزارش ؛ از سوی دیگر افزایش قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران طی چند ماه قبل زمینه را برای افزایش قیمت مسکن فراهم کرده است.

مصالحی از جمله فولاد آهن، سیمان تحت تاثیر جو روانی قرار گرفته و افزایش قیمت یافته است.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه قیمت در کمتر از یک ماه قبل افزایش قیمت ۲۰ درصدی داشته است، افزود: مصالح دیگری از جمله شن، ماسه و آهن تحت تاثیر سایر بخش ها افزایش قیمت ۲۰ درصدی را تجربه کرده است.

رهبر در ادامه افزود: قیمت میلگرد نیز در یک ماه قبل به ۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

رشد قیمت مصالح ساختمانی ناشی از افزایش تسهیلات ساخت مسکن بوده  در حالی که بانک های عامل هیچ اطلاعی از ارائه این وام ها ندارند و اظهار دارند: ابلاغیه‌ای مبنی بر وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت دریافت نکرده و شعب بانک ها نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده و به متقاضیان همان مبلغ ۳۰ میلیون تومان وام ساخت قبلی را اختصاص می‌دهند.

متقاضیان برای دریافت وام ۳۰ میلیون تومانی ساخت باید شش ماه ۲۰ میلیون تومان را در قالب خرید اوراق مسکن سپرده‌گذاری کنند تا پس از این مدت ۳۰ میلیون تومان وام همراه ۲۰ میلیون تومان سپرده خود دریافت کنند.

براساس این گزارش ؛ رییس کانون سراسری انبوه سازان معتقد است : تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن در افزایش تولید و عرضه مسکن و در متعادل کردن و تقویت عرضه و تقاضا موثر است.

وی در ادامه توضیح داد: این میزان تسهیلات تولید مسکن را تقویت می کند و اثرگذاری قوی در به ثبات رسیدن قیمت ها دارد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: وام ساخت ۵۰ میلیون تومانی مسکن بیشتر در شهرهای متوسط خود را نشان می‌دهد و این بدین معنی نیست که در کلان‌شهرها تاثیری ندارد اما بیشتر برای متقاضیانی است که برای خرید خانه کسری مبلغ دارند.
 


پایگاه خبری ساخت و ساز کشور | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.