دست دولت برای چک حساب بانکی مردم باز شد؟

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: متقاضیان دریافت یارانه نقدی که قصد ثبت‌نام در دور تازه این قانون را دارند باید توجه داشته باشند که دولت درآمد آنها را از طریق حساب‌های بانکی چک خواهد کرد و این یکی از روش های شناسایی گروه‌های درآمدی است.

اخبار مربوط به “ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی” این روزها جزء مهمترین خبرها کشور محسوب می گردد و با توجه به نزدیک شدن زمان ثبت نام مردم و گروه‌های مختلف جامع به شدت علاقه مند برای دریافت اطلاعات بیشتر در این طرح می باشند.

روز قبل تسنیم با انتشار یافتن خبری دربارهٔ کف درآمدی تعیین شده در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد که دولت در این طرح مردم را به ۵ گروه دسته بندی کرده و حداقل کف درآمدی این گروه‌ها ۶۰۰ هزار تومان و حداکثر آن ۲٫۵ میلیون تومان است.

بعد از انتشار یافتن این خبر رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها در گفت‌وگوی تلویزیونی جزئیات دیگری از کف درآمدی را  تشریح و اعلام کرد: در فرمی که برای این مرحله طراحی شده است، ۵ سقف درآمدی را مشخص کردیم که شامل سقف درآمدی ماهانه کمتر از ۶۰۰هزار تومان، ۶۰۰هزار تا یک میلیون تومان، یک‌میلیون تا ۲میلیون تومان، ۲میلیون تا دو و نیم میلیون تومان و بالاتر از دو و نیم میلیون تومان که همه اینها مشخص است و لحاظ می‌شود.

البته ایزدی در همین ارتباط تاکید کرد که سطح درآمدی یکی از مؤلفه‌هایی است که می‌تواند در بانک اطلاعاتی ما اثرگذار باشد و افزود: مجموع کل درآمدها شامل شغل اول، شغل دوم، اجاره‌بها و سود سهام قبل از پرداخت اقساط بانک است و همه دارایی‌ها را حساب کردیم.

با توجه به نزدیک شدن به روزهای ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی سازمان هدفمندی یارانه‌ها بصورت جسته و گریخته اطلاعاتی را در این زمینه ارائه می دهد و براساس اطلاعات دریافتی بناست از این پس نرگس نجفی مدیرکل دفتر امور بانک سازمان هدفمندی یارانه‌ها این اطلاعات را در اختیار رسانه ها قرار دهد.

نجفی در ادامه توضیحات ایزدی که شب قبل مطرح کرده بود تاکید کرده ” درآمد صرفا درآمد سرپرست خانوار نیست و منظور درآمد مجموع اعضای خانوار است، همچنین مجموع درآمد شغل اول و دوم باید محاسبه شود، یا اینکه سود سپرده های بانکی یا درآمد از محل خانه ای که اجاره داده می گردد، جزو درآمد اشخاص حساب می گردد، یعنی مجموع این درآمدها به صورت ماهیانه مورد محاسبه قرار می گیرد”.

اما نکته مهم دیگری که امروز خبر آن مطرح بود این است که دولت برای شناسایی دهک‌های درآمدی عزم خود را جزم کرده تا از بانک‌ها کمک بگیرد و در این مرحله بانک‌ها باید رازداری را کنار گذاشته و اطلاعات حساب مشتریانشان را به دولت بدهند.

چراکه طبق اعلام نجفی بناست برای شناسایی از وضعیت درآمدی متقاضیان دریافت یارانه نقدی ورودی حساب آنها پیش از اینکه اقساط ماهیانه وام های دریافتی از بانکها در محاسبات اشخاص برای اعلام درآمد حذف شود، ملاک قرار گیرد بنابراین مجموع حقوق دریافتی حساب خواهد شد و در اصل درآمد کل اعضای خانوار پیش از کسر اقساط ماهیانه ملاک دولت است.

این اقدام دولت آنهم در شرایطی که چندین بار دولتمردان اعلام کرده بودند که قصد سرکشی به حساب‌های شخصی مردم را ندارند احتمالا واکنش‌هایی از جنس بانکی به همراه خواهد داشت و چندان دور از انتظار نیست که گروهی از مردم سپرده‌های خود را از سیستم بانکی خارج کنند.

درحالی ۳ روز بیشتر به آغاز ثبت نام برای دریافت یارانه‌های نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باقی نمانده است که همچنان سوالات بسیاری برای مردم و رسانه‌ها در خصوص نحوه ثبت نام و چگونگی تشخیص دهک‌های درآمدی وجود دارد و از جمله آنها این است که دولت برای شناسایی سایر دارایی‌های غیر نقد مردم چه تصمیمی دارد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.