دست رد مالکی به سینه صهیونیست ها

نخست وزیر عراق طی سخنانی تاکید کرد، عراق با هر کشوری که بر اساس اصول طایفه‌ای، نژادی و مذهبی تشکیل شود احساساتی برخورد نمی‌کند. وی در عین حال برقراری روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد.

به گزارش شبکه سومریه نیوز عراق،‌ نوری المالکی،‌ نخست وزیر عراق طی سخنانی به مناسبت روز “زندانی سیاسی” در بغداد پایتخت این کشور تاکید کرد: عراق ارتباط با هیچ کشوری را رد نمی‌کند بلکه به دنبال بهبود روابط با تمامی کشورهای جهان است.

وی با وجود این که مخالفت خود را با برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی اعلام کرد، گفت: عراق با هر کشوری که براساس اصول مذهبی، نژادی و طایفه‌ای تشکیل شده باشد، احساساتی برخورد نمی‌کند.

نخست وزیر عراق همچنین عنوان داشت: احساساتی برخورد نکردن ما با کشورهای جهان با وابستگی‌ها و نژادهای مختلف این کشورها باید با احترام متقابل آنها به دولت و روند سیاسی ما همراه باشد.

المالکی همچنین طی این سخنان تاکید کرد: آنچه امروز در عراق رخ می‌هد بحران نیست بلکه مشکلی است که دلیل آن دخالت بیگانگان و مخالفت گروه‌ها و احزاب سیاسی با گفت‌وگوی ملی و عدم پایبندی آنها به قانون اساسی است.

وی همچنین عنوان داشت: ما باید برای نجات کشور به پای میز مذاکره بیاییم چرا که عراق در حال حاضر از بحرانی رنج می‌برد که دلیل آن دخالت‌های بیگانگان در امور داخلی این کشور است.

نخست‌وزیر عراق در ادامه افزود: عراق امروز رابطه گسترده‌ای با همه کشورهای منطقه دارد که این روابط بر اساس احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی کشور مقابل است.

المالکی گفت: اگر بخواهیم کشورمان را بسازیم و وحدت و یکپارچگی آن را حفظ کنیم باید شعارمان این باشد که ما با یکدیگر و در کنار هم از کشور و ملت‌مان حمایت می‌کنیم و به همه کسانی که می‌خواهند روند سیاسی کشور را به چالش بکشانند بگوییم هرگز نمی‌توانید عزم و اراده ملت ما را از بین ببرید چرا که گفت‌وگوی ملی قاعده اصلی است که ما برای حل اختلافات‌مان به آن تکیه خواهیم کرد. ما نمی‌ترسیم که با یکدیگر مذاکره کنیم چرا که همه ما مردم یک کشور واحد هستیم که قانون اساسی بر ما حکم می‌کند.

وی افزود: ما امروز به دنبال ساختن کشوری بر اساس اصولی چون محبت و عدم تبعیض میان اقوام و اقلیت‌های عراقی هستیم نه اینکه بخواهیم از کسی انتقام بگیریم. ما به دنبال عدالت اجتماعی هستیم تا به این وسیله کسانی که سال‌ها در نظام سابق به آن‌ها ظلم شده است بتوانند حقشان را پس بگیرند.

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: ایجاد جامعه‌‌ای خوب و سالم که مخالف هرگونه ظلم است وظیفه ما است چرا که ما سال‌ها از ظلم رنج برده‌ایم لذا باید از آنچه در گذشته و در نظام بعث رخ داد عبرت بگیریم ما باید همه درها را به روی کسانی که سال‌ها به ظلم و کشتار مردم عراق مشغول بودند، ببنیدیم و به آن‌ها اجازه ندهیم که بار دیگر در عرصه قدرت ظاهر شوند و به ظلم خود ادامه دهند. ما به کسانی که دست‌هایشان به خون مردم عراق آلوده است می‌گوییم به راه راست هدایت شوید چرا که هرگز نمی‌توانید اراده ملت ما را برای ساختن عراقی استوار از بین ببرید.

۴۹۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.