دست نوشته های سال ۱۳۸۹ هاشمی رفسنجانی انتشار یافت

۱۹م آذر ،

کتاب “تقویم تاریخ، تحلیل تاریخ” که دست‌نوشته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۸۹ می‌باشد، در ۳ هزار نسخه از سوی انتشار یافتنات ناقوس انتشار یافت.
این کتاب که به اهتمام رضا سلیمانی تدوین شده، حاوی دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص پنجاه موضوع تاریخی است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مقدمه کتاب آورده است: سال‌ها بود که به خاطر مشغله‌های فراوان و مسئولیت‌های متعدد، برای نگارش مطالبی با موضوعات خاص کمتر دست به قلم برده بودم و پس از تهیه چند مقاله برای نشریه مکتب تشیّع، تألیف کتاب امیرکبیر، ترجمه کتاب سرگذشت فلسطین و چند کتاب دیگر و مهمتر از همه فیش‌برداری‌ برای تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن که از بهترین توفیقات خداوندی در سال‌های زندان برایم بود، در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت پرداختن به بحث‌های اساسی پژوهشی کم به دست می‌آمد. اگرچه در ضمن یادداشت‌ها برای خطبه‌های جمعه یا نامه‌ها و بیانیه‌ها، معمولاً به موارد مهم روز، مانند خاطرات و خطرات پیش و پس از فاجعه هفتم تیر در “روایت هجران”، مقاله “آزاداندیشی دینی” و بعضی از نوشته‌های انتشار یافته می‌پرداختم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این مقدمه افزوده است: البته در تمام این سال‌ها عشق به کتابت و احساس وظیفه در قبال تاریخ مرا بر آن می‌داشت تا خاطرات روزانه‌ام را در یک صفحه از تقویم و مربوط به همان روز بنویسم که تاکنون ۱۲ جلد آن تا سال ۶۸ انتشار یافته است.
ایشان دربارهٔ دست‌نوشته‌های خویش در سال ۸۹ نیز آورده است: آنچه در سال ۸۹ به تناوب مرا به نگارش وامی‌داشت، تلفیقی از نظرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، نظامی، ارزشی، دینی و موضوعات خاص دیگر، آن هم براساس مناسبت‌های مهم و ناظر به شرایط زمان بود.
اگرچه مسئولیت‌ها و جلسات مانع از توالی نوشته‌ها می‌شد، اما پس از انتشار یافتن مطالب مربوط به یکی دو موضوع در رسانه‌ها و اقبال جامعه که انعکاس مثبت و منفی آنها فراوان بود، عزم خویش را برای نگارش موضوعات تا پایان سال ۸۹ با کمک همکاران روابط عمومی جزم کردم که الحمدلله این توفیق به دست آمد.
همچنین رضا سلیمانی، تدوین‌کننده کتاب نیز در پیشگفتار دربارهٔ سبب نامگذاری کتاب می‌نویسد: سبب این نامگذاری اولاً نگارش مطالب براساس اتفاقات و مناسبت‌‌ها با رعایت توالی تاریخی و ثانیاً نگاه تحلیلی به آن مناسبت‌ها بود. البته چون مطالب در یک دوره زمانی نوشته شده، در بعضی از مناسبت‌ها، در لفظ و معنا به هم نزدیک است که نشان از اهمیت آنها در اندیشه نوشتاری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌باشد.
وی دربارهٔ محتوای این کتاب آورده است: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از نیم‌قرن کارهای مطالعاتی و مبارزاتی، مسئولیت‌های خطیر در شورای انقلاب، وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی، دفاع مقدس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیدگاه خویش دربارهٔ مناسبت‌های مهم را با توجه به فضای جامعه در سال ۱۳۸۹ می‌نوشتند که این کار علاوه بر خاطرات روزانه‌ای که مطمئناً هر شب می‌نویسند، تحلیل موضوعات براساس تقویم تاریخ خواهد بود.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.