دعوای قدیمی گازی روسیه با اوکراین و بلاروس دوباره بالا گرفت

۳ م دیماه ،

Multimedia_pics_1386_1_Economy_76.JPG

روسیه بتری دیگر با اوکراین و بلاروس بر سر مساله انرژی دچار مناقشه شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مناقشه‌ روسیه با اوکراین و بلاروس بر سر انرژی پیش‌تر بارها سبب اختلال در عرضه نفت و گاز روسیه به کشورهای اتحادیه اروپا شده و این اتحادیه سیاست مسکو را در زمینه انرژی غیرمتمدنانه دانسته است.

روسیه سخنان الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهوری بلاروس را مبنی بر توافق با مسکو برای افزایش صادرات نفت به مینسک که برای اقتصاد این کشور بسیار حیاتی است، رد و اعلام کرد که هم‌چنان قصد دارد سال آینده صادرات نفت خود را به بلاروس کاهش دهد.

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه از اوکراین به خاطر عدم توافق با مسکو در ازای گاز ارزان‌تر که بر اساس آن اوکراین شبکه خط لوله خود را به روسیه و اتحادیه اروپا اجاره بدهد، انتقاد کرد.

روسیه به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده انرژی جهان بیش از یک‌چهارم نفت و گاز مورد نیاز اروپا را تامین می‌کند. اوکراین دوسوم واردات گاز اتحادیه اروپا از منطقه سیبری را از طریق شبکه خط لوله خود منتقل می‌کند و بلاروس مسئول اصلی تحویل نفت روسیه به اروپا است.

اختلافات مسکو با اوکراین و بلاروس بر سر قیمت انرژی سبب شده که طی یک دهه قبل عرضه نفت و گاز روسیه به مرکز و غرب اروپا کاهش یابد یا متوقف شود.

بروز مناقشه به طور عمده در روزهای پایان سال که روسیه نمی‌تواند در زمینه مفاد قراردادهای انرژی با این دو کشور به توافق برسد، رخ می‌د‌هد.

اتحادیه اروپا کرملین را به سوء استفاده از قدرت خود در زمینه انرژی به عنوان یک ابزار سیاسی متهم می‌کند و مسکو اعلام کرده که خواهان این است که همسایگانش قیمتی عادلانه برای نفت و گاز بپردازند.

خبرگزاری بلاروس به نقل از رییس‌جمهوری این کشور گزارش داد که روسیه با افزایش صادرات نفت به ۲۳ میلیون تن( ۴۶۰هزار بشکه در روز) در سال آینده موافقت کرده است. صادرات نفت روسیه به بلاروس در سال جاری ۲۱٫۵ میلیون تن بود.

وی گفت: در حقیقت ما در زمینه عرضه نفت به توافق رسیده‌ایم و این نفت را بدون هیچ مشکلی دریافت خواهیم کرد.

مسکو بلافاصله این گزارش را رد و تاکید کرده که در حال صادرات ۱۸٫۵ میلیون تن نفت به بلاروس است.

وزارت انرژی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد تا امروز توافقی در زمینه عرضه نفت به بلاروس در سال ۲۰۲۴ حاصل نشده است. پیشنهاد ما عرضه ۱۸٫۵ میلیون تن نفت است . صادرات نفت روسیه به بلاروس در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ براساس این رقم پیشنهادی خواهد بود.

نفت روسیه برای اقتصاد بلاروس بسیار سرنوشت‌ساز است.

بلاروس دو پالایشگاه بزرگ نفت دارد که نفت روسیه را پالایش کرده و گازوئیل و سوخت دیزل به غرب اروپا صادر می‌کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.