دعوا بر سر حاکمیت بر اینترنت بالا گرفت، حمله به پایگاه اینترنتی ITU حین کنفرانس

۱۶م آذر ،

دعوا بین حامیان اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) یعنی چین و روسیه برای تسلط بیشتر دولتها بر اینترنت از یک سو و امریکا و گوگل و حالا اتحادیه اروپایی علیه ITU بالا گرفته و امروز ششم دسامبر حین برگزاری کنفرانس، پایگاه اینترنتی ITU هک شد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از نتورک ورلد و برود کستینگ کیبل؛ دوبی از سوم دسامبر تا پانزدهم میزبان ۱۹۳ کشور دنیا برای کنفرانس سران اتحادیه جهانی مخابرات است و دعواها بر سر لوایح و پشنهادات مطرح شده از سوی کشورها بالا گرفته است؛ طوری که امروز پنجشنبه ششم دسامبر ۲۰۱۲ پایگاه اینترنتی این نهاد هک شده (http://www.itu.int/en/Pages/default.aspx) و نسبت به سانسور اینترنت بعد از بدست گرفتن حاکمیت احتمالی آن توسط کشورها، اخطار داده شد. گروه هکرهای ناشناس اعلام کرده بودند به پایگاه اینترنتی این سازمان حمله خواهند کرد.

این هک زمانی که گروه یک کمیته شماره ۵ در حال بررسی تعرفه ها و مالیات جهانی بر اینترنت بود به صورت حمله DDOS صورت گرفته و پایگاه اینترنتی از کار افتاد.(ITU Website Hacked – 2012-12-06 15:19:16 )

برخی کشورها برای جبران کاهش درامدهای مخابراتی خود جهت توسعه زیرساختهای پهنای باند پیشنهاد گرفتن مالیات کشوری شده اند که این موضوع به مذاق امریکا (فیل ورور نماینده امریکا در کنفرانس) و شرکتهای بزرگ اینترنتی خوش نیامده است.

جاشوآ پپرا از غنا که مسوول کمیته شماره ۵ است به صراحت گفته برای توسعه پهنای باند کشورهای افریقایی می توانند از اپراتورهای بین المللی مالیات بگیرند و این مالیات را خرج توسعه پهنای باند خود کنند.

رای کنگره امریکا علیه حاکمیت احتمالی ITU بر اینترنت
همچنین کنگره امریکا مخالفت صریح خود را با حاکمیت احتمالی اتحادیه جهانی مخابرات بر اینترنت اعلام کرد.

مردان کنگره به لایحه ای تحت عنوان “free from government control”  رای دادند با این هدف که به کنفرانس جهانی ITU در دوبی گفته باشند که حاضر به انتقال حاکمیت اینترنت به این نهاد بین المللی که زیرمجموعه سازمان ملل است، نیستند.

بر این اساس ۳۹۷ نماینده بدون هیچ گونه رای مخالفی به این لایحه رای دادند. آنا ایشو دموکرات اهل کالیفرنیا گفت پشتیبانی دو مجلس امریکا از این لایحه پیام روشنی دارد.

به گفته وی ایالات متحده امریکا به وجود ساختاری باز و رهیافت چند سهامی موجود، در دهه های اخیر در حاکمیت اینترنت ایمان دارد.

گوگل نیز اخیرا با راه اندازی پایگاه اینترنتیی علیه ITU به ادامه حاکمیت امریکایی بر اینترنت تاکید کرده است. گوگل گفته آزادی موجود اینترنت باید کماکان به رهبری امریکا ادامه یابد.

کنفرانس جهانی ITU تا تاریخ ۱۴ دسامبر در دوبی ادامه خواهد داشت و نماینده امریکا و گوگل و بعضی اعضای مخالف، پیشنهاداتی که می تواند بر حاکمیت امریکا بر اینترنت لطمه بزند را از رده خارج می کنند.

امریکایی ها حاکمیت خود بر اینترنت موجود را عین آزادی قلمداد کرده و دادن اینترنت بدست ITU و نقش قائل شدن برای کشور ها را خروج اینترنت از آزادی تعبیر کرده اند.

با آغاز کنفرانس کشورهایی مانند روسیه و چین بر خارج کردن اینترنت از دست امریکا تاکید کردند و هر چند اروپایی ها بر سر هزینه های ترافیک اینترنت با امریکا مشکل دارند اما در نهایت آنها نیز بر حاکمیت ITu با سبک روسی مخالفت خود را در کنفرانس اعلام کردند و به علی رغم موضع هفته پیش خود با امریکا از در سازش وارد شدند. هر چند تا هفته پیش ابراز کرده بودند بدشان نمی آید تا به امریکا و هم به ITU فشار بیاورند تا در نهایت خودشان را برنده این کنفرانس که تا ۱۴ دسامبر ادامه دارند، اعلام کنند.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.