دفاع در دنیا مبتنی بر قوانین اساسی و اسناد بین‌‏المللی است

۱۵ام بهمن ،

یک حقوقدان گفت: اساس دفاع در دنیا و قوانین اساسی و قانون مدنی و کیفری و اسناد بین‌‏المللی از جمله کنوانسیون کوبا براساس مستنداتی است که موکل در اختیار می‌گذارد.

علی نجفی‌توانا” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه حق‌الوکاله وکیل باید مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد، اظهار داشت: اگر ‏وکیلی با تخلف از قوانین و با ارتکاب جرایمی مانند خیانت در امانت یا کلاهبرداری، سازش با طرف مقابل، ‏مالی به دست بیاورد قطعا این مال نامشروع است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: به‌نظر نمی‌رسد تمام پرونده‌هایی ‏را که وکیل دادگستری به عنوان وکیل برای دفاع از متهم، خوانده یا خواهان قبول می‌کند ‏و صورت و ظاهر قضیه هم براساس ادعای موکل حکایت از حقانیت موکل دارد و مشمول تحصیل مال ‏نامشروع یا حرام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: ‏در برخی موارد مراجعه به دادگستری جز با مراجعه به وکیل امکان‌پذیر نیست و ‏چون اشخاص با برداشت‌های مختلف قوانین را می‌فهمند مراجعه به وکیل مانند مراجعه به متخصصی است که ‏ادعای مراجعه‌کننده را در قالب قانون و رعایت قوانین موضوعه درمراجع قضایی مطرح کند.

“نجفی‌توانا” با بیان اینکه در برهه‌ای از ‏زمان مراجعه به دادگستری جز با حضور وکیل امکان پذیر نبود، اضافه کرد: به طور مثال اگر شخصی با ارائه رسید به ‏وکیل مدعی می‌شود که طلبکار است، وکیل با توجه به صورت ظاهر درخواست مطالبه وجه می‌کند. اما ‏ممکن است این موکل وجه خود را قبلا دریافت کرده باشد. وکیل بی‌خبر است. دفاع چنین وکیلی ‏نامشروع است یا نه.

این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: ضمنا دربارهٔ بسیاری از دعاوی به‌دلیل ادعای خواهان یا خوانده که توانایی پرداخت ‏ندارند وکیل معاضدتی می‌گیرند و بعدا وکیل حق‌الوکاله دریافت می‌کند و در بسیاری از دعاوی بدون ‏حضور وکیل اصولا دادرسی ممکن نیست.

وی با اشاره به جرایم سنگین گفت: اساس دفاع در دنیا و قوانین اساسی و قانون مدنی و کیفری و اسناد بین‌‏المللی از جمله کنوانسیون کوبا براساس مستنداتی است که موکل در اختیار می‌گذارد.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه وکلا علم لدنی ‏ندارند، خاطرنشان کرد: یک قاضی که با توجه به ظاهر اسناد حکم می‌دهد اما در واقع اسناد حکایت از حقیقتی دیگر ‏دارد و رای را بر می‌گرداند ، حال می‌توان گفت در این مورد حقوق این قاضی باطل یا نامشروع است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.