دفاع مقدس ثابت کرد شاید شروع جنگ با دشمن باشد اما پایانش با دشمن نیست

سرلشکر محمد باقری با بیان اینکه دفاع مقدس پدیده بزرگ و ارزشمندی است که به دو قرن تحقیر ملت ما پایان داد و به عزت و شکوه ملی تبدیل شد، گفت که دشمنان این پدیده بزرگ را تحریف می‌کنند تا این دستاورد دچار ابهام، دروغ و اغراق شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، سرلشکر محمد باقری در برنامه امشب نگاه یک با گرامیداشت یاد امام خمینی(ره) ،شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بخصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و در پاسخ به درخواست مجری برای صحبت درباره شهید حسن باقری، اظهار کرد: همه شهدای دفاع مقدس آخر و مزد الهی داشته و مقرب درگاه الهی هستند و بین شهدا فرقی نیست و سخت است درباره برادرم حسن باقری صحبت کنم. شهید باقری تلاش می کرد که بی نظمی در اول جنگ را به انسجام بکشاند. پس از ایجاد انسجام، ۲۵عملیات کوچک انجام و اعتماد به نفس به دست آمد که می توان با این دشمن جنگید. در طراحی عملیات ثامن‌الائمه، فرماندهان ارتش و سپاه به صورت مشترک حضور داشتند. شهید باقری در طراحی این عملیات، شناسایی دشمن و فرماندهی نقش اساس داشت.

وی در ادامه افزود: آن عملیات بزرگ ترین عملیاتی بود تا آن مقطع دفاع مقدس انجام می شد. بیش از هزار اسیر و غنایم زیادی در این عملیات گرفته شده و این عملیات مقدمه ای برای خارج کردن دشمن از خاک کشور می شود.

رییس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به اینکه جنگی بر ملت ایران تحمیل شد، تصریح کرد: جنگ پدیده شومی است که انسان ذاتا به جنگ علاقه ای ندارد. در دویست سال گذشته ما آغازگر جنگی نبودیم. ما در حال دفاع مقدسی از خود در جنگی بودیم که بر ما تحمیل شد. این جنگ آسیب اقتصادی، زیرساختی، عاطفی و انسانی به ما وارد کرد اما دستاوردهای چشمگیری هم حاصل شد. برخی دستاوردها ملی است. از زمان جنگ ایران و روس، هر کشوری به ما حمله  کرد، پیروز شد. قطعنامه های مختلفی بر ما تحمیل و سرزمین های مختلفی از ما جدا شد. در جنگ دوم جهانی کشور ما اشغال شد. در جنگ اول جهانی نیمی از جمعیت ما از بین رفت. بحرین بدون کمک از کشور ما جدا شد. اما دفاع مقدس نقطه عطفی برای ملت ما شد و ملت و نیروی مسلح هشت سال کنار هم از کشور دفاع کرده و  اجازه ندادند یک وجب از خاک ما جدا شود که این یک دستاورد ملی است. همه اقوام مختلف در این دفاع شرکت کرد.

وی ادامه داد: در بخش دفاعی، بازدارندگی از دستاوردهای دفاع مقدس است. اکنون ثابت شده است که شاید شروع جنگ با دشمن باشد اما پایانش با دشمن نیست. خودکفایی و راهبرد دفاعی بومی در صنعت دفاعی از دستاوردهای دیگر دفاع مقدس است. ما خودمان تصمیم می گیریم چگونه بجنگیم که این دستاورد بزرگی است. در منطقه دستاورد داشته ایم، نهضت فلسطین، حزب الله و ایجاد خط مقاومت در منطقه ناشی از دستاورد دفاع مقدس است. اگر لحظه‌ای از حمایت غرب از رژیم صهیونیستی برداشته شود، فرو می پاشد. دفاع مقدس همچنین امنیت ما را از مرزهای کشورمان فراتر برده است.

سرلشکر باقری درباره چرایی آغاز جنگ تحمیلی گفت: ما به استقبال جنگ نرفتیم و این جنگ به ما تحمیل شد. آمریکا و غرب به دنبال تسلط و غارت منابع منطقه و ایران بودند و انقلاب اسلامی بساط آنها را برهم زد. ما سیاست نه شرقی و نه غربی را در پیش گرفت و این برای غرب خوش‌آیند نبود. از سویی صدام شکست هایی از ایران متحمل شده و قرارداد الجزایر را امضا کرده بود و در سال اول انقلاب اسلامی ششصد یا هفتصد مورد تجاوز منطقه ای به ایران کرد و خرابکاری در جنوب ایران را سازماندهی کرد اما موفق نشد و به نتیجه رسید که باید به ایران تهاجم کند پس ارتش عراق را تقویت کردند. صدام فرد جان طلبی بود که  می خواست که به عنوان رهبر جهان عرب شناخته شود. آمریکا و غرب و شوروی از صدام حمایت سیاسی و نظامی و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم ۵۵ میلیارد دلار به او کمک کرد. از سویی در داخل پس از وقوع انقلاب اسلامی، در کشور درگیری و تنش وجود داشت و ارتش انسجام خود را از دست داد و سپاه یک تشکیلات نوپا بود که جنگیدن را بلد نبود. مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی موجب شد تا صدام به ایران حمله کند. او می خواست سه تا هفت روز در تهران باشد.

وی درباره طولانی شدن جنگ، اظهار کرد: اقدامات زیادی در چهار ماه انجام شد تا مقابل تجاوز دشمن گرفته شود. سال دوم عملیات های موفقی انجام می شود و ما به مرزها می رسیم. پس از آزادسازی خرمشهر باید تصمیم راهبری گرفته می شد. دشمن نمی پذیرد که متجاوز است و خسارات ما را بدهد. تضمینی به ما داده نمی شد که دوباره به ایران تجاوز نکند پس تصمیم به ادامه جنگ گرفته شد تا دنیا بپذیرد که صدام متجاوز بوده و دشمن خسارات ما را بپذیرد اما این اتفاق رخ نداد. به ما اطمینان ندادند که صلح پایدار بدست آید البته در قطعنامه ۵۹۸ این اطمینان تا حدودی داده شد ‌سازمان ملل متجاوز بودن عراق را اعلام کرد ولی خسارات پرداخت نشد و طلبکاری ما ما ادامه دارد. در هیچ سندی وجود ندارد که سازمان ملل و سران کشورهای غربی به رهبران ما اعلام کرده باشد که ما جنگ را متوقف کنیم تا متجاوز معرفی شده و خسارات به ایران داده شود. این اطمینان هیچ وقت به ایران داده نشد. آنها مدام می گفتند که ایران آتش بس را بپذیرد.

رییس ستادکل نیروهای مسلح همچنین با اشاره به تحریف دفاع مقدس از سوی رسانه های ضدایرانی، خاطرنشان کرد: دفاع مقدس پدیده بزرگ و ارزشمندی است که به دو قرن تحقیر ملت ما پایان داد و به عزت و شکوه ملی تبدیل شد پس تحریف باید انجام شود تا این دستاورد دچار ابهام، دروغ و اغراق شود. اغراق‌گرها هم خدمتی به ما نمی کنند. وظیفه نسل دفاع مقدس تبیین درست واقعیات دفاع مقدس است. ۴۸پروژه تحقیقاتی برای تبیین دفاع مقدس تعریف و انجام شده است که تا حد زیادی قابل اعتماد است و می تواند در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. این ها اسناد دقیقی است که براساس آن می توان مقابل تحریف ایستاد. زیرا «گفته ها» می تواند چه براساس نیت خیر و چه اغراض دشمن اشتباه باشد اما این اسناد دقیق است.

سرلشکر باقری درباره کاربرد عقلانیت در روایت از دفاع مقدس، گفت: احساس جایگاه بالایی در دفاع مقدس دارد اما پیشبرد همه جانبه موضوع دفاع مقدس به عقلانیت، تدبیر و طراحی نیاز دارد. فرماندهان ارتش و سپاه در اوج احساس در کنار رزمندگان بودند و این آمار شهدای فرمانده نشان از حضور آنها در صحنه نبرد است. اما عقلانیت در جنگ اهمیت زیادی دارد. چگونگی توقف دشمن و تبدیل یاس به امیدواری مسأله مهمی است زیرا در ماه‌های اول دشمن تجاوز می کرد و عملیات های ما شکست می خورد اما بعد آن عملیات های کوچک و بزرگ موفق ما  آغاز شد. با عقلانیت ما فاو را برای عملیات انتخاب و جنبه های مختلف برای انجام عملیات را در نظر گرفتیم. ۹ماه تا یکسال عملیات شناسایی انجام شد. هشتصد غواص منطقه را شناسایی کردند. خط دشمن شکسته شد و پدافند هوایی ده ها هواپیمای روز دنیا را سرنگون کرد. اتفاقات بی نظیری در این عملیات انجام شد. عقلانیت در این عملیات موج می زند.

وی در ادامه با اشاره به حمایت های مداوم نظامی غرب و شرق از صدام در طول جنگ تحمیلی، افزود: براساس قواعد جنگی او باید پیروز می شد اما این اتفاق رخ نداد. صدام می خواست نظام ایران را براندازد یا حداقل خوزستان و اروند را تصرف کند. ما در مقابل گفتیم اجاره نمی دهیم وجبی از خاک ما تصرف شود. الان جهان مقایسه کند که کدام طرف به پیروز رسید. ما پیروز شدیم چون تمامیت ارضی، استقلال و آزادی خود را حفظ کردیم. الان صدام کجاست؟ کشته های آنها کجا هستند و جایگاه شهدای ما کجاست؟ در دفاع مقدس حدود ۱۱۵ عملیات داشتیم که طبیعی است در برخی موارد ناکامی وجود دارد اما اجازه ندادیم خاک ما تصرف شود.

باقری با اشاره به اینکه در طول دفاع مقدس از حدود۴۰ میلیون نفر جمعیت ایران، ۵.۵ میلیون از مردم به دفاع مقدس آمدند که ۴۵ درصد بسیجی داوطلب و ۴۰ درصد سرباز وظیفه بودند، افزود: بیشترین اعزام ها در سال ۶۷ انجام می شد. پس از پذیرش قطعنامه، ما یک ماه جنگدیدیم زیرا عراق همچنان تهاجم انجام می داد. در این مقطع این مردم که دشمن می گوید خسته شده‌ بودند، با پیام امام(ره) به جبهه آمدند به طوری که اصلا کمبود نیرو وجود نداشت و درست نیست بگوییم که مردم از دفاع مقدس استقبال نمی کردند. امروز هم جوانان در صحنه هستند. یک نمونه آن مطالبه جوانان برای حضور در سوریه یا حضور آنها در بلایای طبیعی یا همین بیماری کرونا است. همان کسانی که با جان و مال خود به دفاع از کشور آمدند، امروز مطالبه دارند که چرا فلان تصمیم اشتباه اقتصادی گرفته می شود یا فلان مشکل وجود دارد.

رییس ستاد نیروهای مسلح درباره قطعنامه ۵۹۸ خاطر نشان کرد: موضوع پذیرش قطعنامه ناگهانی نیست که در یک روز تصمیم گرفته شده و به امام تحمیل شده باشد. بعد از تصرف فاو وکربلای پنج که کمر ارتش عراق شکست، اگر توانایی داشتیم که جنگ را ادامه می دادیم ارتش صدام شکست کامل می‌خورد اما سلاح‌های شیمیایی خاصی مورد استفاده قرار گرفت و حادثه ایرباس رخ داد زیرا دنیا به این نتیجه رسید که اگر ایران جنگ را ادامه دهد صدام شکست می خورد. باید به موضوع پشتیبانی از جنگ توجه کرد. ۱۳ تا ۱۴ درصد بودجه کشور در اختیار بخش دفاعی بود. عراق جنگ را وقتی شروع کرد که سی میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت، هفتاد میلیارد دلار کمک گرفت و وقتی جنگ تمام شد، صد میلیارد دلار بدهی داشت یعنی دویست میلیارد دلار برای جنگ هزینه کرد اما کل هزینه ما بیست میلیارد دلار بود. ما درسال ۶۷ نخ جراحی برای مجروحان نداشتیم و نخ جراحی را از بدن مجروح کشیده و ضدعفونی می کردند و زخم مجروح دیگری را می بستند. با این شرایط امکان ادامه وجود نداشت و باید تصمیم گرفته می شد. البته قبول ندارم که حد نهایی کمک کشور و بخش دولتی همین مقدار بود. در هور، پانصد دستگاه و ماشین آلات ما مشغول ایجاد سیل بند بود و در طرف عراقی شش هزار دستگاه مشغول بود. من در هیات وزیران در زمان کربلای پنج گزارش دادم که ارتش عراق۱۱۰ تیپ دارد که چهل تا صددرصد منهدم شده است و اگر جنگ را تا یک ماه دیگر ادامه دهیم، پیروز فیزیکی جنگ هستیم و به ما کمک کنید که دولتی ها می گفتند توان ما در همین حد است اما خبرهایی از استان‌ها به ما می رسید که می توانستند کمک بیشتری کنند. جنگ برای امام خیلی مهم بود اما شاید برای دیگران خیلی اهمیت نداشت. به نظر من عقلانی ترین کار در تیر ۶۷ پذیرش قطعنامه بود. هیچ امتیاز بیشتری به ما نمی دادند و ما در توازن قوا رو به ضعف بوده و از سویی با دیوانگی طرف مقابل هم مواجه بودیم و آسیب های اساسی می دیدم . اگر سلاح شیمیایی را در شهرها استفاده می کرد، آسیب بیشتری می دیدیم. در آن مقطع امام با عقلانیت کامل و با تدبیر درست، این تصمیم را اتخاذ کرد.

رییس ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود پیشرفت های دفاعی، در صنایع خود از جمله خودروسازی مشکل داریم،‌ گفت: پیچیدگی صنعت خودرو قابل مقایسه با پیچیدگی صنایع دفاعی نیست. ما روزانه چند هزار کامپیوتر خودرو که پیچیده‌ترین بخش خودرو است را ساخته و در اختیار خودروسازان قرار می‌دهیم اما این شرایط برای من هم جای سوال دارد.


وی با بیان اینکه حضور در صنعت خودروسازی از ماموریت های نیروهای مسلح نیست، ادامه داد: نگاه سیاسی به نیازهای اقتصادی مردم، تلاش برای حاکم کردن حزب خود بدون توجه به نیاز مردم، رفت و آمد اتوبوسی مدیران، نبود ثبات قدم در توسعه صنعتی و عدم اعتماد به جوانان موجب ایجاد این شرایط شده است. کشور باید بسیار بهتر از این اداره شود و شرایط فعلی نهایت توان ایرانی نیست‌.

ادامه دارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.