دفاع نمایندگان کارساز نشد/ مسکن کماکان محروم از منابع صندوق توسعه ملی

۳۰اردیبهشت،

نمایندگان مجلس در جلسه بررسی لایحه بودجه ۹۲ در قسمت استفاده بخش صنعت، معدن از صندوق توسعه ملی با اضافه شدن صنعت ساخت مسکن به این بخش نیز موافقت کردند.

به گزارش Consbank، به نقل از فارس، نمایندگان مجلس در تصویب لایحه بودجه ۹۲ در بند ۵-۲ که اذعان دارد ۱۰ درصد از منابع ناشی از اجرای بودجه ۹۲ صندوق توسعه ملی به صورت ریالی برای بخش غیردولتی صنعت،‌معدن به استثنای بخش ساخت مسکن اختصاص می‌یابد.

محمد قسیم عثمانی نماینده بوکان در پیشنهادی نسبت به حذف عبارت (به استثنای بخش ساخت) خواهان این شد که بخش مسکن هم بتواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند. با وجود اینکه نماینده دولت و اکثر نمایندگان موافق استفاده مسکن از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی بودند اما پیشنهاد حذف این عبارت رای نیاورد بنابراین همانگونه که در لایحه دو شورای کمیسیون تلفیق آمده است بخش ساخت مسکن از بخش صنعت استثنا شد و امکان استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی پیدا نمی‌کند.

 عثمانی در توجیه پیشنهاد خود گفت: من نمی‌دانم چرا بخش مسکن از صنعت و معدن جدا شده است و اگر از مسکن حمایت نشود، بخش صنعت و معدن نیز رونق نمی‌گیرد.

لاهوتی دیگر نماینده گفت: به سبب اینکه بخش مسکن مشکلاتی دارد و قیمت مسکن به ویژه در کلانشهرها به شدت افزایش یافته به نظر من باید ۵ درصد جداگانه از منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای ساخت مسکن اختصاص یابد.

وی که در مخالفت با پیشنهاد حذف عبارت (به استثنای بخش ساخت) صحبت می‌کرد به نقل از لاریجانی مفهوم کلام خود را در این قرار داد که بخش ساخت مسکن هم بتواند از تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

لاریجانی در فضای شوخی گفت: شما کار مخالف را ضایع کردید زیرا حرف‌هایی که زدید موافق حذف استثنای بخش مسکن بود اما سخنان شما مخالف حذف بود.

کاتب دیگر نماینده مجلس در ادامه گفت: بانک مرکزی هر سال اعلام می‌کند بخش مسکن سهم بیشتری از تسهیلات دریافت کند.

ایرج ندیمی نیز در ادامه گفت: من نمی‌دانم چرا بعضی اشخاص مسکن را از صنعت جدا می‌کنند و این محل تأمل است. زیرا مسکن یک صنعت است و کدام خانه درست شده است که مصالح آن از بخش صنعت نباشد. اگر مسکن مادر صنایع نباشد داداش صنعت که هست.

ندیمی تاکید کرد: تا زمانی که توالد و تناسل وجود دارد نیاز به مسکن نیز وجود دارد تا وقتی که سالانه یک میلیون ازدواج در کشور انجام می‌شود نیاز به مسکن هم وجود دارد.


بانک اطلاعاتی ساختمان | Consbank.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.