دفترچه‌های بیمه ارزش واقعی لازم را ندارند

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن انتقاد از عملکرد پوشش بیمه‌ای کشور، گفت: در حال حاضر دفترچه‌های بیمه ارزش واقعی لازم را ندارند.

علی فتاحی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: در حال حاضر مردم ۷۰ تا ۸۰ درصد سهم هزینه های درمانی را از جیب خود پرداخت می‌کنند که این موضوع با توجه به کیفیت پایین درمان نشان‌دهنده ارزش کم دفترچه های بیمه است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات در حوزه بیمه‌ها وضعیت اعتبار و بودجه بیمه های تکمیلی است که در وضعیت مناسبی نبوده و ارائه خدمات به مردم را با مشکل روبرو کرده است چرا که به طور مثال طی یکسال قبل قیمت تجهیزات پزشکی در بعضی موارد ۳۰۰ درصد رشد داشته و داروها نیز بالغ بر ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته اند که سبب می‌شود بیمه ها با اعتبار کم نتوانند این هزینه‌ها را پوشش دهند.

این استاد دانشگاه افزود: یکی دیگر از نگرانی‌ها وجود ۱۰ میلیون نفر ایرانی است که تحت پوشش بیمه‌ای نیستند.ما به این موضوع قائل هستیم که همه مردم باید بیمه باشند، از طرفی باید ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع شود چرا که این موضوع به نفع بیمار ، بیمارستان و جامعه پزشکی است.

وی در خصوص راهکارهای حل معضلات درمانی، گفت: سهم حوزه سلامت از بودجه عمومی کشور باید افزایش یابد، این در حالی است که علی رغم افزایش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی بودجه بهداشت کشور ۵ تا ۶ درصد کاهش نشان داده و سرانه بودجه سلامت نسبت به کل بودجه پایین است. از سوی دیگر نحوه مصرف اعتبارات  باید اصلاح شود وفرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد چرا که به طور مثال نحوه مراجعه بیمار به پزشک و بسیاری از تجویزها از جمله ام آر ای غیرضروری است و سبب می‌شود همین اعتبارات کم نیز درست استفاده نشود.

فتاحی بیان کرد: مدیریت سنتی بیمارستان ها باید کنار گذاشته شود، بیمارستان های خصوصی که به صورت هیئت امنا و هیئت مدیره اداره می شوند با مشکلات کمتری روبرو می باشند چرا که هزینه وفایده در دست خودشان است؛ به نقل از یکی از مسئولا ن وزارت بهداشت بعد از هدفمندسازی یارانه ها هزینه بیمارستان های دولتی ۵ برابر و بیمارستان خصوصی ۳ برابر افزایش داشت که این نشان می دهد که بخش خصوصی در مدیریت هزینه ها عملکرد بهتری داشته است .

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ادغام صندوق های بیمه ای در نظام بیمه سلامت ایرانیان اظهار داشت: اگر یک ساختار تشکیلاتی قوی در این زمینه ایجاد شود روند مناسبی است به شرطی که منابع نیز یکسان شود. در حال حاضر اشخاصی که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی از سوی سازمان های مختلف مانند بانک، صدا وسیما و یا شرکت نفت می باشند موافق ادغام بیمه‌ها در نظام بیمه سلامت نیستند چرا که تصور می‌کنند در صورت این اقدام، همین میزان خدمات راهم نخواهند گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: در صورت ادغام صندوق‌های بیمه‌ای در نظام بیمه سلامت ایرانیان، باید صندوق های بیمه دولتی تامین اعتبار شوندتا کارایی لازم را داشته باشد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.