دلار برای دومین روز پیاپی کاهش یافت

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

روز گذشته بازار دلار کاهش نرخ ۱۵ تومانی داشت اما رفته رفته این کاهش به ۱۳ و بعد از آن به ۸ تومان نسبت به روز قبل رسید و در نهایت …

روز گذشته بازار دلار کاهش نرخ ۱۵ تومانی داشت اما رفته رفته این کاهش به ۱۳ و بعد از آن به ۸ تومان نسبت به روز قبل رسید و در نهایت ۳ تومان دیگر افزایش یافت. این کاهش نرخ ۵تومانی هر چند ناچیز اما برای دو ارز مبادله‌یی و رسمی کشور در حال حاضر بهتر از مسیر افزایشی خواهد بود. اما در صورتی که با حرکت به‌سمت یکسان‌سازی، نرخ‌های رسمی و غیررسمی به هم نزدیک شوند، بازار توجه بیشتری به‌رفتار قیمت‌های رسمی خواهد کرد و در نتیجه، دست بانک مرکزی برای اثرگذاری بر روند حرکتی بازار با استفاده از این ابزار، بازتر خواهد بود.

سیاست‌های بانک مرکزی در جهت تعدیل نرخ ارز رسمی کشور از ابتدای شهریور تاکنون با سرعت کمی مواجه شده ، نگاهی به آمار موجود روی سایت بانک مرکزی این امر را روشن می‌کند. دو ماه تیر و مرداد تعدیل نرخ رسمی ارز سرعت بیشتری داشت. اما در یکماه اخیر این مساله سرعت کمتری به خود گرفته است. بسیاری از تحلیلگران بازار معتقدند از آنجا که بانک مرکزی به‌عنوان یکی از ارگان‌های مهم سیاستگذاری ارز کشور محسوب می‌شود به‌تبع واکنش‌های این ارگان نیز روی بازار و وضعیت موجود تاثیری به‌مراتب سریع‌تر خواهد داشت، بنابراین بانک مرکزی واکنش‌هایی که نسبت به‌شرایط موجود نشان داده است یا مسیری کاهشی یا ثابت و بی‌تحرک ماندن نرخ بوده ، و کمتر دیده شده است که عکس‌العمل افزایشی زیادی داشته باشد، چرا که این سازمان مهم اگر بخواهد هر زمان با افزایش نرخ بازار، نرخ رسمی را افزایش دهد ممکن است که ذهنیت افزایشی را به‌بازار متبادر کند و افزایش نرخ بیش از حدی را به‌دنبال داشته باشد.

و این افزایش نرخ، شکاف ارزی را بین دو ارز مبادله‌یی و رسمی دو چندان خواهد کرد. روز گذشته دومین روز کاهش نرخ برای دلار بود. بعد از شنبه و یک‌شنبه افزایشی، دوشنبه و سه‌شنبه برای نرخ دلار سمت و سوی کاهشی داشت. این اسکناس پشت سبز روز خود را با کاهش نرخ۵تومانی به پایان رساند و در نرخ ۳۲۳۸ توقف کرد. بانک مرکزی نیز نرخ دلار مرجع خود را هر چند اندک در روز گذشته کاهش داد تا حرکت معنا‌دار کاهشی نرخ ارز مرجع و مبادل‌های، مسیر را در جهت سیاست‌های تعدیل نرخ رسمی کم کم هموار کند. جست‌وجویی در سایت بانک مرکزی و نگاهی به صفحه نرخ دلار رسمی از روز شنبه تا روز گذشته و از نظر گذراندن ارقام موجود در این ۴ روز حرکت محتاطانه و بجایی را از این ارگان مهم به‌دست می‌دهد. ارقامی که در دو روز ابتدایی هفته ثابت و بی‌تغییر بوده‌اند و در دو روز دوشنبه و سه‌شنبه تحرک بسیار جزیی یک‌ تا دو تومانی داشته‌اند، در صورتی که بازار از ابتدای هفته تاکنون چهار روز پرفرازو نشیب را گذرانده است. فرازی که از ابتدای هفته تاکنون ۴۱تومان بوده است. و تاثیر افزایشی در دو روز ابتدای هفته از مسایل روانی متاثر از اخبار دیپلماتیک و امری ناگزیر بوده است.روز گذشته تحرکات نرخ ارز مبادله‌یی بازار روی یک محور کاهش استوار نبود چرا که رفته رفته و با نزدیک شدن به انتهای روز این کاهش را از دست داد و حالت رفت و برگشتی به‌خود گرفت.

روز کاهشی برای سکه ایران

تمام سکه و نیم سکه و ربع سکه سه‌شنبه نزولی را گذراندند و زیر سایه کاهش طلای جهانی واکنش به افت نشان دادند.هر گرم طلای ۱۸عیارایران نیز روز گذشته کاهش قیمت ناچیز ۶۰۰ تومانی را تجربه کرد و به قیمت ۹۵هزار و ۵۰۰ در بازار داد وستد شد.تمام سکه و نیم سکه و ربع سکه نیز هر کدام با ضریب کاهش ۰٫۴۳، ۱٫۰۵ و ۱٫۱ درصدی و کاهش ۴، ۵ و ۳ هزار تومانی به ترتیب به قیمت‌های ۹۳۴، ۴۷۰ و ۲۶۹هزار تومان در بازار داد و ستد شدند.

– .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.