دلار ۲۶۰۰‌ تومانی مبنای بودجه ۹۳

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: اولین بودجه دولت یازدهم با دلار ۲۶۰۰تومانی بسته می‌شود؛ دست‌کم ۴۰۰تومان ارزان‌تر از نرخ بازار آزاد.

این خبری است که  نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نقل از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور اعلام کرده است؛ آن‌هم ۲روز مانده به تقدیم احتمالی لایحه بودجه سال آینده توسط حسن روحانی به مجلس.بسته شدن بودجه بر مبنای هر دلار ۲۶۰۰تومان نشان می‌دهد که دولت مصمم است تا نرخ ارز در بازار آزاد را کاهش دهد.

اما چگونه و آیا این تدبیر به یکسان‌‌سازی نرخ ارز خواهد انجامید؟ کارشناسان در روزهای اخیر در گفت‌وگو با همشهری پیشنهاد داده بودند تا از یک سو نرخ رسمی ارز در بودجه۹۳ افزایش یابد و از سوی دیگر نرخ آزاد با درنظرگرفتن احتمال دسترسی به منابع ارزی کشور و تعادل بین عرضه و تقاضا کاهش یابد.

این یک راه میانه برای یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند باشد، اما پایین نگه‌داشتن ارز رسمی از ارز آزاد شاید به این سبب باشد که تیم اقتصادی دولت به گشایش ارزی در نتیجه موفقیت در توافق هسته‌ای امید بسیاری دارد. سخنگوی دولت قرار است به‌زودی دربارهٔ جزئیات بودجه سال آینده و سبب مبنا قراردادن نرخ ارز رسمی توضیح دهد.

بودجه۹۳ به‌گفته حسین سبحانی‌نیا، عضو هیأت رئیسه مجلس، قرار است ۲روز مانده به پایان مهلت قانونی یعنی پس فردا چهارشنبه به‌دست نمایندگان برسد؛ اقدامی کم سابقه، دست‌کم نسبت به ۸سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد که همواره لایحه بودجه با نهایت تأخیر تقدیم مجلس می‌شد.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.