دلالی املاک آموزش و پرورش در راه است؟!

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا- علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش از تغییر کاربری برخی از مدارس به واحدهای تجاری و اداری خبر داده و معتقد است درآمد حاصل از فروش املاک مذکور صرف فضاسازی آموزشی خواهد شد.

به گزارش سرویس علمی و آموزشی آریا ، به نقل از وی طبق احکام در بودجه ۹۳ بعضی از مدارس که در موقعیت تجاری قرار دارند، با تغییر کاربری قانونی به واحدهای اداری و تجاری تبدیل می‌شوند.این طرح در قالب لایحه در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و وزارت آموزش و پرورش از طریق قانونی و با همکاری بخش‌های حقوقی اختیار این تغییر کاربری را دارد.

وزیر آموزش و پرورش می گوید: اجرای این طرح سبب ایجاد یک سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است و درآمد حاصل از فروش این املاک تحت هیچ شرایطی نباید صرف هزینه‌های جاری شود.

به گفته وی همکاری کارشناسان، استفاده از تخصص و توانمندی واحدهای حقوقی را لازمه اجرای موفق این طرح دانسته و معتقد است،برگزاری دوره‌های آموزشی حقوقی به منظور فراگیری حداقل اطلاعات حقوقی ویژه یک میلیون فرهنگی باید حتماً انجام شود.

وی که موضوع املاک را یکی از مشکلات جدی وزارت آموزش و پرورش عنوان می کند اظهار می دارد: زمین تعداد زیادی از مدارس توسط خیران اهدا شده اما سندی از این مدارس در آموزش و پرورش ثبت نشده و بررسی و بهبود شرایط موجود از اقدامات مهم آموزش و پرورش خواهد بود که ظرف دو سال آینده، استان‌ها مشکلات و بلاتکلیفی‌های املاک را از نظر ریالی برآورد کرده و طبق تعاملی با سازمان ثبت اسناد و املاک موضوعات به صورت جدی پیگیری خواهد شد.

حال ذکر چند نکته لازم به ذکر است ؛

اول اینکه باید از احتمال بروز یک آسیب جدی به نام “کاسبی یا دلالی ملکی در آموزش و پرورش” باید جلوگیری کرد و مبادا شرایط به نحوی پیش برود که شأن و  آبروی فرهنگیان مورد تاخت و تاز قرار گیرد.

دوم اینکه روند به صورتی از دست خارج نشود که مدارس در کوچه پس کوچه و مکانهایی قرار بگیرند که برای دانش اموزان و والدین مشکل ساز شود به طور مثالً تجمع سرویس مدارس در خیابانهای با عرض کم.

سومین موضوع که مهم است و وزیر محترم نیز بر آن تاکید کرده اند که “زمین تعداد زیادی از مدارس توسط خیران اهدا شده ” است.

هرچند در ابتدا خیرین مدرسه ساز ، پایه گذاران این مجموعه نیک اندیش، نقش آفرینی در جهت رفع کمبودهای فضاهای آموزشی و تبدیل مدارس چند نوبته به مدارس استاندارد را اولویت اصلی خود می دانستند، ولیکن سرعت رشد این نهاد مردمی به حدی بوده است که علاوه بر توفیق در نیل به آن هدف، امروزه مجمع خیرین مدرسه ساز به جزء جدایی ناپذیر نظام آموزشی کشور تبدیل شده است. در تمام استان های کشور و حدود ۵۵۰ شهر و شهرستان دفاتر این نهاد فعال است و در یک تعامل هدفمند با ادارات کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان ها مأموریت جذب و شناسایی نیکوکاران مدرسه ساز و تکریم از این انسان های بزرگ را انجام می دهند. کم و کیف فعالیت این نهاد مردمی به دفعات از سوی عالی ترین مدیران اجرایی کشور مورد تجلیل قرار گرفته و جهت گیری این فعالیت خیرخواهانه از سوی قاطبه مراجع عظام تأیید شده است. هرچند رفتار خیر و اقدامات عام المنفعه در کشورمان قدمتی به درازای تاریخ این سرزمین الهی دارد ولیکن در ۱۵ سال اخیر روند جذب نیکوکاران مدرسه ساز و نحوه مشارکت آنان در رشد و توسعه نظام تعلیم و تربیت اسلامی در قالبی تعریف شده و سازمان یافته قرار گرفته و نتایج ارزشمندی را در پی داشته است. این نباشد که پس از زحمات زیاد و ترغیب خیرین به حضور و فعالیت در قالب خیرین مدرسه ساز ،اهدای زمین ، ساخت و ساز و یا توسعه مدارس ؛ با فروش آنها زمینه های کاهش انگیزه خیرین در امر مدرسه سازی فراهم شود.

چهارم اینکه با رفتن مدارس به سمت موقعیت های پایین تر مکانی به نوعی مشتریان مدارس غیر انتفاعی افزایش یافته و به تبع آن ابزاری برای گران شدن هزینه تحصیل فراهم گردد.

پنجم اینکه مسئولین امر مراقب دلالی املاک آموزش و پرورش و آسیب های احتمالی که پیش خواهد آمد باشند.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.