دلال های سکه اجازه کاهش قیمت سکه در بازار را نمی دهند

درحالی که طبق پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی کشور سیر نزولی قیمت‌ها در بخش سکه و ارز باید امروز نیز ادامه پیدا می‌کرد ولی به‌دلیل برخی پشت‌پرده‌ها و دلالان سکه گوشی به دست، موج بازار باز هم صعودی شد.
https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2012/10/35b6d147dd41e9a5e11b18c3793183041.jpg

به گزارش ممتاز نیوز، بعد از اعلام و ابلاغ بسته جدید ارزی از سوی دولت و بانک مرکزی، کارشناسان و فعالان اقتصادی پیش‌بینی کردند که شیب تند افزایش قیمت در بازار طلا و ارز که از چند ماه گذشته آغاز شده بود متوقف شود و قیمت‌ها سیر نزولی را در پیش بگیرند.

پیش‌بینی کارشناسان برای یکی دو روز درست از آب درآمد و تا صبح امروز نیز ادامه داشت ولی از ظهر تا ساعت انتشار این گزارش بازار بار دیگر وارد مدار صعودی شده است. از دلایل اصلی افزایش قیمت ارز و طلا می‌توان گفت طی یکی دو روز گذشته خبرهای نادرست و با اهداف سیاسی در کانال‌های خبری دست به دست می‌شود؛ همچنین دیروز برخی محافل خبری اعلام کردند که حساب‌های ایرانی در چین مسدود شده است، همین خبر موجب شد تا بازار شیب صعودی بگیرد هرچند که چند ساعت بعد اعلام شد خبر از اساس کذب است.

امروز اما خبر دیگری موجب شد تا قیمت سکه و ارز که اتفاقاً شیب نزولی خوبی را طی کرده است، از رکوردهای تاریخی خود فاصله گرفته بار دیگر وارد فاز صعودی شود، خبر غلط و البته تأثیرگذار در بازار امروز طلا و ارز این بود که بانک مرکزی قیمت سکه‌های پیش‌فروش را افزایش داده است. این خبر همزمان با تحویل دور جدید سکه‌های پیش‌فروشی بود.

در حالی برخی رسانه‌های خبری که پشت‌پرده با سیاست‌های عناصر ضدانقلاب در خارج از کشور اداره می‌شوند مدام این خبر غلط را تکرار و پردازش می‌کردند که واقعیت چیز دیگری بود، امروز موعد تحویل دور نخست سکه‌های پیش‌فروش بود که سه ماه قبل متقاضیان نسبت به ثبت‌نامشان اقدام کرده بودند. در آن زمان که اولین مرحله از طرح پیش‌فروش سکه اجرایی شد بانک مرکزی اعلام کرد متقاضیان می‌توانند با ودیعه یک‌میلیون تومانی نسبت به ثبت‌نام سکه‌های با سررسید سه‌ماهه و شش‌ماهه اقدام کرده و مبلغ مابه‌التفاوت را به‌قیمت روز پرداخت کنند البته مابه‌التفاوت با کسر ۴ درصد برای سپرده‌های ۶ماهه و ۹ درصد برای سپرده‌های یک‌ساله کم می‌شد. ولی برخی عناصر وابسته به معاندان خارج از کشور به این خبر غلط دامن زده موجب شدند تا بار دیگر بازار طلا و ارز تحت تأثیر اخبار غلط گرفتند و سیر صعودی را پیش بگیرد.

مشاهدات عینی از سبزه‌میدان حاکی از شلوغی سرسام آور این بازار و تحرکات جدی دلالان طلا و سکه است.

دلالان سکه گوشی به دست مشغول معاملات سکه هستند و همین امر موجب شده تا قیمت سکه از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ظهر به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

منابع دولتی گفتند در حال شناسایی و دستگیری رسانه‌هایی هستند که با انتشار اخبار غلط سعی در ایجاد تنش در بازار ارز و طلا را دارند.

دولت در بسته جدید ارزی خرید و فروش ارز را آزاد کرد و به صرافی‌ها اجازه داد تا علاوه بر خرید و فروش ارز نسبت به واردات طلا نیز اقدام کنند.

منبع: tasnimnews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.