دلایل افزایش گرانی میوه و صیفی /کاهش قیمت ها از خرداد آغاز می شود


دلایل افزایش گرانی میوه و صیفی /کاهش قیمت ها از خرداد آغاز می شود

۱۴:۰۰ (دوشنبه ۱۸ اردیبهشت )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار گفت: از دو هفته آینده و در اوایل خرداد ماه سال جاری سیر نزولی قیمت میوه و تره بار و محصول های جالیزی آغاز خواهد شد .

سیدرضا نورانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا درخصوص دلایل افزایش قیمت میوه و صیفی جات در هفته های اخیر گفت: در حال حاضر در فصل سیاه بهار به سر می بریم و محصول های جالیزی و درختی در حال ورود به بازار هستند، بنابراین افزایش قیمت ها برای مصرف کننده قابل قبول نیست .

وی ادامه داد: سرمازدگی در بخشهایی از کشور از جمله جیرفت نیز یکی دیگر از علل کمبود میوه و تره بار و افزایش قیمت ها است و حتی در هندوانه نیز قیمت ها بالاست .

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار خاطرنشان کرد: سال گذشته تولید بسیار بالایی در هندوانه انجام شد و به دلیل فزونی عرضه برتقاضا قیمت ها برای تولید کنندگان از حاشیه سود مناسب برخوردار نبود و به همین دلیل بخشی از تولید کنندگان هندوانه در سال جدید کشت نکرده اند .

نورانی  اظهارکرد: با توجه به گرانی انرژی و هدفمندسازی یارانه ها نیز بخشی از تولید کنندگان کار را تعطیل کرده اند و برخی نیز با افزایش هزینه های تمام شده مواجه شده اند .

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار در خصوص افزایش قیمت موز نیز گفت: در خصوص افزایش قیمت موز نیز چندین دلیل وجود دارد که یکی از آنها افزایش نرخ ارز است و افزایش دو برابری نرخ ارز موجب افزایش هزینه واردات موز شده است.

نورانی خاطرنشان کرد: موز باید با قیمت ۲هزار و ۴۵۰ تومان در مراکز عمده عرضه شود ،اما به دلیل گرانی و مشکلهای تحریم واردات موز کاهش یافته است و از آنجا که عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین می کند موز در مراکز عمده فروشی به ۳ هزار تومان افزایش یافته است .

رییس اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار تصریح کرد: تثبیت قیمت موز در طول سال نیاز به بررسی و نظارت دارد و در حال حاضر از کانال هایی موز به کشور وارد می شود که بنادر ترکیه یکی از آنها است و هزینه های واردات آن به دلیل افزایش هزینه های کرایه ای ۳۵۰ تومان بالاتر است .

وی با بیان اینکه  با توجه به جمع بندی هزینه واردات موز از بندر مرسین حدود ۲۹۰۰تومان است ،اظهارکرد: بخشی از ارز مرجع برای واردات موز تامین شده و بخشی دیگر در حال تکمیل پرونده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و کسانی که  مدارک خود را تکمیل کرده اند طی هفته آینده ارز مورد نیاز را از طریق ستادی که در وزارت صنعت ،معدن و تجات تشکیل شده است دریافت خواهند کرد.

نورانی در خصوص زمان  آرامش درباز ار میوه و تره بار گفت: هنوز میوه های سردرختی به بازار وارد نشده و به غیر از گوجه سبز میوه سردرختی عرضه نمی شود بنابراین پیش بینی ما این است که از اوایل خرداد قیمت ها به سطح پایین تری کاهش یابد .

وی ادامه داد: امسال وضعیت تولید مناسب خواهد بود و تا کنون کمبودی وجود ندارد و پیش بینی می شود با خروج وضعیت تولید صیفی و تره بار از وضعیت گلخانه ای قیمتها به سطح مناسبی کاهش یابد .

.

.

.

.

.

.

.

.

پانا

 


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.