دلایل بی خوابی شبانه چیست؟

زمانی که راه حل های ساده ای مانند ایجاد فاصله زمانی بین وعده غذایی شام و دیدن تلویزیون با خواب و یا استفاده از آرام بخش های طبیعی مانند شیر یا سیب و حتی شمردن گوسفند نمی تواند به بی خوابی شبانه شما کمک کند، احتمالا شما از یکی از مشکلات زیر رنج می برید:

 به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران،۱- سندرم پای بیقرار یا آر ال اس:
 
آر ال اس نوعی اختلال حرکتی است که به شکل احساس مورمور شدن، کشیدگی، سوزش، گزگز پا و یا حرکت حشرات روی پوست خود را نشان می دهد و بیمار برای کاهش این حس ناچار است پای خود را تکان دهد یا بکشد.
 
همین بیقراری در واقع مسبب اصلی عدم آرامش فرد و در نتیجه به خواب نرفتن او می شود. یکی از روشهای مبارزه با این مشکل استفاده از طب سوزنی است.
 
۲- استرس
 
استرس و اضطراب می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی فرد تاثیر گذار بوده و به صورت سردرد یا افسردگی و عصبانیت بروز کند.
 
اغلب افرادی که در طول روز استرس زیادی دراند، خواب شبانه درست و راحتی ندارند. اغلب خواب این افراد با فکر آنچه که برای فردا نیاز دارند، یا بحث و مشکلات روز گذشته به ساعتها بیداری تبدیل می شود.
 
در مرحله اول توصیه کارشناسان دوری از مسائل استرس زاست، اما در صورت تشدید این مشکل، مراجعه به پزشک امری الزامی به نظر می رسد.
 
۳- کافئین
 
نوشیدن زیاد چای و قهوه در طول روز می تواند تاثیر منفی ای بر زمان به خواب رفتن فرد داشته باشد.
 
برای حل این مشکل بهتر است از مصر مواد کافئین دار پس از ساعت ۳ بعدالظهر خودداری کرده و در طول ساعات شب نیز نوشیدنی های قنددار مانند نوشابه ها را کنار بگذارید.
 
۴- گرفتگی عضلات
 
آمارها نشان می دهد که گرفتگی عضلات در طول شب مشکل بیش از ۱۳ میلیون شهروند انگلیسی است.
 
از آنجایی که کیفیت خواب شبانه بر فعالیت های روزانه بسیار تاثیرگذار است و از طرف گرفتگی عضلات می تواند دلایل بسیار متعددی از کم آبی بدن و بهم خوردن تعادل هورمون های بدن تا مصرف برخی داروها داشته باشد، در صورت تداوم گرفتگی، مراجعه به پزشک متخصص بهترین راه است.
 
۵- اختلال در سیستم گوارش
 
همانند بدن که ساعاتی نیاز به استراحت دارد، سیستم گوارش نیز نیاز به استراحت دارند، بنابراین از خوردن وعده های غذایی سنگین و چرب در ساعات آخر شب، خودداری کنید.
 
۶- وقتی بدن شما به اندازه کافی خسته نیست
 
اگر بدن شما در طول روز تا سطح مشخصی از انرژی را مصرف نکرده باشد، احتمالا در به خواب رفتن دچار مشکل می شوید.
 
روش های زیادی وجود دارد که بدون صرف کمترین هزینه ای می توانید حرکات ورزشی ساده ای را در طول روز انجام دهیند و دچار بی خوابی شبانه نشوید.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.