دلایل خالی ماندن ظرفیت دامداری‌ها از زبان مدیرعامل اتحادیه دامداران


دلایل خالی ماندن ظرفیت دامداری‌ها از زبان مدیرعامل اتحادیه دامداران

۱۱:۰۲ (شنبه ۲۷ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

در حالی که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید گوشت قرمز و ۱۲٫۵ میلیون تن ظرفیت تولید شیر خام در کشور وجود دارد، سال گذشته ۹۸۰ هزار تن گوشت قرمز و حدود ۹٫۵ میلیون تن شیر خام در کشور تولید شد که عدم اجرای قانون و نبود حمایت از تولید داخل باعث خالی ماندن دامداری‌های کشور شده است.

سعید سلطانی سروستانی ـ مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ـ  اظهار کرد: ظرفیت تولید شیرخام و گوشت قرمز در کشور بیش از نیاز و مصرف جامعه است اما به دلیل عدم حمایت از تولید، این ظرفیت‌ها فعال نشده و مقداری از آن‌ها خالی مانده است در صورتی که با فعال شدن ظرفیت‌های خالی تولید محصولات دامی افزایش می‌یابد و نیازی به واردات گوشت قرمز نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: با حمایت از تولید داخلی و تامین نیازهای خوراک دام و طیور، ظرفیت‌های خالی موجود مورد استفاده قرار می‌گیرند و تولید گوشت قرمز به حداکثر می‌رسد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران گفت: علیرغم اینکه طبق قانون مصوب افزایش بهره‌وری دولت مکلف شده است شیر و گوشت به صورت تضمینی و بر اساس قیمت کارشناسی شده بخرد و اعتبار لازم را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهد، سال گذشته هیچ گونه خرید تضمینی برای این دو محصول صورت نگرفت و اعتباری نیز به وزارت جهاد کشاورزی برای این امر اختصاص نیافت.

سلطانی سروستانی تصریح کرد:‌ این درحالی است که طبق قانون افزایش بهره‌وری اگر قیمت بازار پایین‌تر از هزینه‌های تمام شده تولید باشد، وزارت جهاد کشاورزی باید این دو محصول پروتئینی را خریداری کنند و حتی در صورت عدم مصرف آن را دور بریزند.

به گفته او شیر به عنوان محصولی فسادپذیر اگر بازار مصرف مناسب نداشته باشد، تولیدکننده از بازار محصول خود مطمئن نخواهد بود.

وی اظهار کرد: ‌درحالی که طبق ماده چهارقانون هدفمندی‌ یارانه‌ها دولت باید شیر را ظرف مدت پنج سال هدفمند می‌کرد، اعتبارات یارانه‌ای این محصول را در سال اول قطع کرد.

سلطانی یادآور شد: در سال ۸۹ معادل ۴۸۸ میلیارد تومان اعتبار یارانه‌ای به شیر پرداخت شد و در صورتی که در سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه برای شیر خام مصوب شده بود این مبلغ حذف شد و در ازای آن ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات چهار درصدی از وجوه اداره شده پرداخت شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران افزود: با توجه به اینکه واحدهای تولیدی پس از اجرای قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها با افزایش هزینه تولید مواجه می‌شدند، مقرر شد ۲۰ درصد از درآمد حاصل از قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها به تولید اختصاص یابد اما تاکنون ریالی به تولیدکننده پرداخت نشده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه سوخت، حمل و نقل، هزینه کارگری، برق و نهاده‌های دامی اظهار کرد: قیمت انواع علوفه در بخش کشاورزی افزایش یافته و نهاده‌های وارداتی نیز به دلیل مواجه شدن با تحریم‌ها، افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش قیمت جهانی غلات، با افزایش شدید قیمت مواجه شده‌اند لذا هزینه تمام شده شیر و گوشت هم افزایش یافت اما به مشکلات تولید در این صنعت بهایی داده نمی‌شود و به جای بررسی علل این افزایش با ضرب تعزیراتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد و درهای وارداتی گشوده می‌شوند که این امر در آینده نه چندان دور از بین رفتن تولید را در بر خواهد داشت.

.

.

.

.

..

ایسنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.