دلایل منطقی؛ پشتوانه رشد شاخص

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ یکشنبه ۷ آبان ۹۱،

شاخص بورس با دلایل منطقی و قابل توجیه بر مدار صعودی قرار گرفته است.

به گزارش تفسیری سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، نصراله برزنی، مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین با اشاره iبه اینکه شاخص بورس با توجه iبه دلایل منطقی و بر اساس واقعیت‌ها مثبت شده است، تصریح نمود: در اقتصاد مبتنی بر بازار، رشد بورس نشان از رشد اقتصادی بوده است و این موضوع قابل تردید نیست.

وی با اشاره iبه اینکه قیمت ها با افزایش تقاضا بالا می رود و این خود نشان دهنده منطق اقتصادی است، خاطرنشان نمود: این موضوع کاملا طبیعی iبه نظر می رسد که با افزایش تقاضا قیمت بالا برود.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین با تاکید بر اینکه بورس نماگر اقتصادی است، گفت: در اقتصاد مبتنی بر بازار، بورس نماگر اقتصادی است.

وی با اشاره iبه بحران مالی سال ۲۰۰۸ خاطرنشان نمود: در این سال جایی که بیشترین آسیب را دید، بازار سرمایه بود، چراکه شاخص ها در بازار سرمایه بر اساس واقعیت های اقتصادی نوسان می یابد.

برزنی با تاکید بر اینکه بورس نشان دهنده شرایط اقتصادی کشورهاست، خاطرنشان نمود: این موضوع در همه کشورهای دنیا یکسان است چراکه کارکرد بورس در همه دنیا یکسان است.

مدیرعامل کارگزاری اقتصاد نوین مهم ترین دلایل رونق بازار سرمایه را مد نظر قرار داد و تصریح نمود: یکی از مهم ترین دلایل رونق بورس برگزاری اجلاس سران غیرمتعهدها بود، اتفاقی که نشان دهنده عدم انزوای سیاسی ایران در میان کشورهای دنیاست.

وی با اشاره iبه اینکه بیش از ۴۰۰ شرکت در بورس تهران حضور دارند، تصریح نمود: برخی از این شرکت ها موتور محرک بازار سرمایه می باشند و این شرکت ها اثر مستقیمی از رشد قیمت دلار می‌بینند.

برزنی با بیان اینکه شرکت های صادراتی با افزایش نرخ دلار iبه لحاظ سودآوری منتفع می شوند، خاطرنشان نمود: بر این اساس با رشد نرخ ارز این شرکت ها که صادر نماینده می باشند سودآوری خود را بالا بردند و در نهایت تاثیر مستقیمی هم بر رشد شاخص بورس بر جای می گذارند.

وی با تاکید بر اینکه صادرکننده ها تا پیش از این سود خود را با دلار ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان iبه بازار اعلام می‌کردند، اظهار داشت: این در حالی است که سود این شرکت ها در شرایط فعلی افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد نمود موضوعی که در تعدیل های اعلامی از سوی پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها قابل توجیه است.

برزنی تصریح نمود: وقتی که سود بالا باشد، در مجموع بازدهی شرکت ها افزایش می‌یابد و با توجه iبه آینده ای که برای سهام شرکت ها پیش بینی می شود تقاضا هم برای سهم خاص افزایش می یابد و این یعنی افزایش قیمت سهام.

وی افزود: از سود دیگر شرکت‌های سرمایه گذاری در بورس تهران حضور دارند که سبدی از سهام متنوع را در سبد دارایی‌های خود دارند و در وقت رشد قیمت سهام حاضر در پرتفویشان قیمت سهام این شرکت ها هم افزایش می‌یابد.

مدیر عامل کارگزاری اقتصاد نوین خاطرنشان نمود: با این افزایش قیمت سهام رشد شاخص بورس دلایل منطقی و توجیهی پیدا می کند و دیگر نمی توان گفت بورس نماگر اقتصاد نیست.

وی با تاکید بر اینکه از دیگر دلایل رشد شاخص بورس افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌هاست، اظهار داشت: با رشد قیمت ارز ارزش جایگزینی شرکت‌ها بالغ بر ۲ برابر شده است که این iبه معنی افزایش ارزش ذاتی قیمت سهام شرکت‌هاست.

برزنی با اشاره iبه شرایط حاکم بر شرکت های وارد نماینده از جمله خودرویی ها گفت: این شرکت‌ها هم که iبه دلیل رشد قیمت ارز هزینه هایشان بالا رفته است، اگر بتوانند محصولاتشان را مثل صادراتی ها بر اساس قیمت های جهانی iبه فروش برسانند، شرکت های سوددهی خواهند شد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.