دلایل ارائه درس “آشنایی با زندگی دانشجویی” از نگاه یک روان شناس

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

دلایل ارائه درس “آشنایی با زندگی دانشجویی” از نگاه یک روان شناس

دلایل ارائه درس "آشنایی با زندگی دانشجویی" از نگاه یک روان شناس

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: فردی که به تازگی وارد دانشگاه می‌شود با استرس‌های مختلفی رو برو خواهد شد، مخصوصا اگر این فرد از شهرستان‌های کوچک وارد کلان شهری مانند تهران شود.

به گزارش ممتاز به نقل از ایسنا، دکتر سید مهدی حسن زاده، با بیان اینکه اعضای خانواده در فرهنگ ایرانی‌ به یکدیگر وابستگی بسیاری دارند، افزود: ارتباط فردی که از شهرستان‌های کوچک برای ادامه تحصیل به کلان شهرها می‌رود با خانواده قطع شده و ناگهان فرد وارد یک فضا و محیط بزرگ‌تر می‌شود، این شرایط سبب می‌شود فرد دچار “‌شوک فرهنگی “‌ شود و شدت این شوک به میزانی بالا است که با شوک مهاجرت برابری می‌کند.

این روان پزشک با اشاره به اینکه جو دانشگاه با مدرسه متفاوت است، اظهار کرد: محیط مدرسه برعکس دانشگاه بسیار کوچک است و همه اشخاص یکدیگر را می‌شناسند. همچنین فردی که وارد دانشگاه می‌شود برای اولین بار فضایی را تجربه می‌کند که دو جنس مخالف در کنار هم قرار می‌گیرند و این امر می‌تواند برای دانشجو استرس زا باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه دانشجو با علائم و تاثیرات استرس آشنایی ندارد و به همین سبب نمی‌تواند استرس را مدیریت کند. همین امر سبب پایین آمدن میزان اعتماد به نفس فرد و مشکلات پس از آن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه به مشکلات موجود در خوابگاه اشاره کرد و گفت: مشکلات دانشجوهایی که در خوابگاه ساکن می باشند بیشتر خواهد بود. زیرا فرد مجبور است در یک اتاق با اشخاصی زندگی کند که از نظر فرهنگی و عادات رفتاری با وی متفاوت می باشند.

حسن زاده ادامه داد: همچنین ممکن است دانشجو برای اولین بار مسائل عاطفی را تجربه کند و این امر برای وی و مخصوصا برای دختران آسیب زا خواهد بود.

این روان پزشک فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد: به سبب مشکلات ذکر شده لزوم وجود مراکز مشاوره در دانشگاه با حضور روان پزشکان و روان شناسان بالینی یا ارائه درسی مبنی بر آشنائی با زندگی دانشجویی ضروری است. زیرا دانشجوها باید با علائم اخطار دهنده آشنا باشند.

وی در پاسخ به این سوال که سر فصل‌های این درس چه باید باشد پاسخ داد: مدیریت استرس، افزایش اعتماد به نفس ، زندگی خوابگاهی، اختلالات روان پزشکی و… سرفصل‌های مناسبی برای این درس می باشند.

حسن زاده با بیان اینکه مردم آشنایی بیشتری با بیماری‌های جسمی دارند تا بیماری های روحی افزود: برای مثال اصلی ترین سبب افت تحصیلی، افسردگی است، اما دانشجو سبب آن را نمی‌داند و آگاهی لازم را ندارد. بنابراین پرداختن به سلامت روان در این درس اهمیت ویژه ای دارد.

/۱۱۱/


اخبار ممتاز / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.