دلایل افزایش قیمت لبنیات/ پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای حل مشکل شیر

به گزارش خبرنگار مهر، مسئله قیمت لبنیات درهفته ای که درحال گذران آن هستیم همچنان به عنوان مسئله ای چالش برانگیز مطرح است بطوریکه تولیدکنندگان با متهم کردن دولت نسبت به عدم حمایت از این بخش تولیدی کشور بدنبال توجیه اقدام خود در بالابردن قیمت محصولاتشان هستند.

به نظر می رسد اختلافات دامداران با کارخانجات تولید فرآورده های لبنی بر سر قیمت شیرخام تمامی ندارد و هرکدام از سویی ساز خود را کوک می کنند، ضمن آنکه هم اکنون در بین دست اندرکاران بخش صنعت لبنیات کشورهم اختلافاتی بوجود آمده است که اگر این روند در این آشفته بازار ادامه یابد، جز مردم کسی ضرر نخواهد کرد.

براساس این گزارش، براساس تفاهم نامه انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت همه کارخانجات تولید فرآورده های لبنی در سراسر کشورموظف هستند ۴ قلم از محصولات خود که شامل شیر۹۰۰ گرمی نایلونی با ۱٫۵ درصد چربی را با قیمت ۹۰۰ تومان، ماست ۹۰۰ گرمی با داشتن ۱٫۵ درصد چربی را با قیمت ۱۳۰۰ تومان، پنیر یو.اف ۴۰۰ گرمی را با قیمت ۲۴۰۰ تومان و شیر بطری یک لیتری ۱٫۵ درصد چربی را با قیمت ۱۲۰۰ تومان به بازار عرضه کنند.

همچنین به گفته دبیرانجمن صنایع لبنی ایران قیمت شیرپاستوریزه بطری یک لیتری با داشتن ۳ درصد چربی ۱۸۰۰ تومان است با اعمال ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۱۶۰۰ تومان، قیمت شیر استریل یک لیتری با داشتن ۳ درصد چربی در پاکتهای تتراپک ۲۰۰۰ تومان است با اعمال ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۱۸۰۰ تومان، قیمت پنیرپرچرب ۴۰۰ گرمی ۳۰۰۰ تومان است با اعمال ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۲۷۰۰ تومان ، قیمت ماست دبه ای پرچرب (۴درصد چربی) ۲٫۵ کیلوگرمی ۵۵۰۰ تومان است با اعمال ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۵۰۰۰ تومان و قیمت خامه صبحانه پاستوریزه با داشتن ۳۰ درصد چربی ۱۰۰ گرمی ۷۵۰ تومان است با اعمال ۱۰ درصد تخفیف به قیمت ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

۵۰۰ کارخانه لبنی قیمت محصولات خود را کاهش ندادند

اما ظاهرا کسی گوشش به این حرفها بدهکار نیست بطوریکه محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه تعاونی های سراسری لبنی ایران با بیان اینکه این اتحادیه به هیچ وجه تفاهم نامه انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت را قبول ندارد، در عین حال گفت: این اتحادیه تفاهم نامه ای را اجرا خواهد کرد که ضمانت اجرایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ کارخانه تولید فرآورده های لبنی تحت پوشش این اتحادیه هستند درحالی که فقط در حدود ۴۰ کارخانه تولید فرآورده های لبنی تحت پوشش انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی هستند، گفت: درحدود ۸۰ درصد محصولات کارخانه های تحت پوشش اتحادیه تعاونی های سراسری لبنی ایران را ۴ کالای مذکور در تفاهم نامه انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت شامل می شود.

این فعال بخش صنایع لبنی کشورتصریح کرد: براین اساس هیچ یک از کارخانجات ما حاضر نشدند این تفاهم نامه را امضا کنند، چون معتقد بودند که با اجرای این تفاهم نامه متحمل ضرر وزیان هنگفتی خواهند شد.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه مذکور شعاری بیش نیست، گفت: اگر شما یک قلم از این کالاها را در بازار با نرخ مصوب پیدا کردید به ما هم بدهید!

تبعیت از تفاهم نامه انجمن لبنی ایران یک رسالت اجتماعی است

از سویی دیگررضا باکری دبیرانجمن صنایع لبنی ایران در واکنش به این اظهارات گفت: این موضوع اصلا اهمیتی ندارد، چون آنها فقط ۲۰ درصد تولید محصولات لبنی کشور را در اختیار دارند.

وی تصریح کرد: درحقیقت انجام این کار یک تکلیف دولتی نیست بلکه یک ماموریت و رسالت اجتماعی است که کارخانجات تولید فرآورده های لبنی بخش خصوصی از این طریق به دولت می گویند توانایی جانشینی اقتصاد دولتی را دارند.

قیمت شیرخام کیلویی ۱۰۰۰ تومان اعلام می‌شود

درهمین حال، علیرضا عزیزاللهی مدیر بخش شیرخام و امور مجتمع‌های شرکت صنایع شیر ایران ضمن اشاره به مغایرت آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار ایران با وزارت جهادکشاورزی در زمینه میزان تولید شیرخام درکشور، گفت: هم اکنون قیمت هرکیلوگرم شیرخام بیش از ۱۰۰۰ تومان از سوی دامداری‌ها اعلام می‌شود.  علیرضا عزیزاللهی با بیان اینکه درحال حاضر سالانه به ۱۶ میلیون تن شیرخام درکشور نیاز داریم و برای این منظور باید دامداریهای صنعتی را در کشور توسعه دهیم، درعین حال تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون شرایط به گونه ای شده است که نه تنها توسعه این صنعت متوقف شده بلکه وضع موجود هم در معرض خطر قرار دارد.

وی با بیان اینکه صنعت لبنیات کشور ظرفیت جذب ۱۶ میلیون تن را دارد، گفت: این موضوع درحالی است که مرکز آمارایران اعلام می کند میزان تولید شیرخام در کشور ۸ میلیون تن است و وزارت جهادکشاورزی از سویی دیگر اعلام می کند میزان تولید شیرخام درکشور ۱۰٫۲ میلیون تن است.

مدیربخش شیرخام و امور مجتمع های شرکت صنایع شیرایران با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هرکیلو گرم شیرخام بیش از ۱۰۰۰ تومان از سوی دامداری ها اعلام می شود، گفت: این موضوع نشان دهنده آن است که مصوبه مذکور به دلیل عدم تحویل نهاده های ارزان قیمت به تولیدکنندگان هنوز اجرایی نشده است.

قیمت شیرخام در نوسان است/ دلیل افزایش قیمت شیرخام

از سویی دیگر سیروس روستا رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران با انتقاد از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام، پیشنهاد کرد که برای حل مشکلات تولید شیر و فرآورده های لبنی، کارگروه ویژه ای متشکل از بخش خصوصی و بخش دولتی تشکیل شود.

وی در واکنش به این اظهارات عنوان کرد: براساس تفاهم نامه مذکور، قرار بود دولت در ازای تحویل هریک کیلوگرم شیرخام ۱۹۰ کیلوگرم کنجاله سویا و ۱۹۰ کیلوگرم سبوس گندم بدهد که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است که دامداران بخواهند با قیمت مصوب شیرخام خود را به کارخانجات تولید فرآورده های لبنی تحویل دهند.

وی افزود: البته این کارخانجات هم وجه شیرخام را نقدا پرداخت نمی کنند و بصورت شرایطی با تاخیرحداقل یکماهه آنرا به دامداران می دهند.

به گفته این فعال بخش دامپروری کشور، قیمت پایه شیرخام که براساس ۳٫۲ درصد چربی و یک میلیون بار میکروبی ۷۵۰ تومان تعیین شده بود، هم اکنون به دلیل مشکلات موجود در نوسان است به طوریکه این قیمت در مناطق مختلف متفاوت است و دامداران براساس قیمت تمام شده شیرخام و همچنین جایزه ای که بابت میزان بار میکروبی کمتر می گیرند، آن را عرضه می کنند.

وی با تاکید براینکه اگر قوانین “هدفمند کردن یارانه ها”،”افزایش بهره وری” و “نظام جامع دامپروری” به درستی انجام شود، همه مشکلات این بخش حل خواهد شد، گفت: به عنوان مثال در ماده ۴ قانون هدفمندی آمده است که دولت باید به تدریج یارانه بخش کشاورزی را حذف کند و در تبصره ذیل این ماده نیز عنوان شده که “یارانه پرداختی به تولید کنندگان بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد” درحالی که متاسفانه می بینیم دولت که می بایست مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه شیر را به تولیدکنندگان پرداخت می کرد را به جای آنکه ظرف مدت ۵ سال حذف کند، با اقدامی شتابزده در سال نخست اجرای این قانون یارانه شیر را حذف کرده است.

پیشنهاد تشکیل کارگروهی برای حل مشکل شیر

روستا ، عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام را مورد انتقاد قرار داد وافزود: شرکت پشتیبانی امور دام براساس وظیفه ذاتی که دارد، می بایست ۳۰ درصد از نهاده ها را به عنوان ذخیره ای استراتژیک، انبار می کرد تا در زمان کمبود و افزایش قیمتها، آنها را وارد بازار کند درحالی که آشفته بازار فعلی و گرانی قیمت گوشت و شیر به دلیل بی توجهی این شرکت طی یکی دوسال گذشته نسبت به وظیفه ذاتی و اصلی خود بوده است.

وی برای حل مشکلات بین دامداران با کارخانجات تولید فرآورده های لبنی پیشنهاد داد که کارگروهی متشکل از بخش خصوصی شامل نمایندگانی از اتحادیه دامداران و انجمن صنفی صنایع لبنی و بخش دولتی شامل نمایندگانی از وزارت جهادکشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس تشکیل شود تا برای حل مشکلات این بخش تولیدی کشور در سال تولیدملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی رسیدگی جدی کنند.

به گزارش مهر، به نظر می رسد در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهادکشاورزی به جای آنکه توپ مشکلات را به زمین یکدیگر بیاندازند برای حمایت جدی از تولیدکنندگان این بخش کشور با یکدیگر متحد شده و تدبیری اساسی کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.