دلایل افزایش قیمت مرغ به ۶۹۰۰ تومان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در حالی قیمت مرغ طی چند روز قبل با افزایش ۵۰۰ تومان در هر کیلو به ۶۹۰۰ تومان رسیده است که دلایل آن را باید در عدم تامین نهاده، افزایش قیمت و تعلل دولتمردان در اعمال به موقع سیاست‌ها جست‌وجو کرد.

قیمت مرغ طی چند روز قبل در بازار تهران با ۵۰۰ تومان افزایش در هر کیلوگرم به ۶۹۰۰ تومان رسیده است.

همچنین براساس این گزارش، قیمت مرغ در سایر استان‌های کشور به غیر از خوزستان نیز سیر افزایشی داشته است.

بر اساس این گزارش، ‌قیمت هر کیلو گرم مرغ در استان آذربایجان شرقی میانگین ۶۷۵۰ تومان، آذربایجان غربی ۶۹۷۵ تومان، مازندران ۶۸۹۰ تومان، اصفهان ۷۱۰۰ تومان، یزد ۶۶۷۰ تومان، همدان ۶۹۰۰ تومان، سمنان ۶۹۰۰ تومان، قزوین ۷۰۰۰ تومان، اردبیل ۶۷۵۰ تومان، ایلام ۶۶۷۵ تومان، خوزستان ۶۶۲۵ تومان، قم ۷۰۰۰ تومان، فارس ۶۵۲۰ تومان و خراسان جنوبی ۷۱۴۵ تومان بوده است.

قیمت مرغ در استان خراسان جنوبی در بیشترین قیمت حتی به ۷۴۲۰ تومان نیز رسیده است.

براساس این گزارش، افزایش قیمت مرغ طی هفته‌های قبل به سبب کاهش نهاده در بازار و نیز افزایش قیمت بوده است.

در هفته‌های اخیر محموله‌های کشتی حامل خوراک طیور در بنادر کشور لنگر انداخته بود اما به سبب عدم تخصیص ارز آزاد نمی‌شد و همین مسئله سبب کمبود خوراک و افزایش قیمت در بازار شد.

افزایش قیمت نهاده ادامه داشت تا چند روز قبل دولت اعلام کرد دیگر ارز ۱۲۲۶ نیز که پیش از این برای واردات نهاده‌های دام و طیور تخصیص می‌یافت به جای آن ارز۲۴۷۷ داده می‌شود.

این خبر نیز تنش دیگری را به بازار اضافه کرد بطوریکه قیمت سویا اکنون به ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و ذرت به کیلویی ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان افزایش یافت که پیش از اعلام این خبر به ترتیب ۱۸۰۰ و ۹۵۰ تومان بود.

قیمت محصولات پروتئینی ۷۰ درصد متاثر از قیمت خوراک است.

در جلسه دیروز ستاد تنظیم بازار نیز که قرار بود برای قیمت‌های تازه نهاده‌ها و مرغ تصمیم‌گیری شود، تاکید شد بانک مرکزی ارز برای واردات نهاده سریع‌تر تخصیص و توزیع نهاده‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

بهرحال از آنجایی که سیر افزایشی قیمت مرغ تنها به سبب افزایش قیمت نهاده در بازار است لازم است دولتمردان هرچه سریعتر نهاده مرغداران را به قیمت مناسب تامین و توزیع کنند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.